    Date: Fri, 24 Jun 2022 10:20:47 +0200
    Subject: Re: Kamera na działkę
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 24.06.2022 o 09:21, ptoki pisze:
    [...]
    > Ja tu mam inna obserwacje.
    > Owszem led/lcd ale kWh zuzywane na przestrzeni lat sie duzo nie zmienilo.
    > Kiedys w domu to pozeraczami pradu byl rubin i farelka zima. Poza tym
    pralka/lodowka i jakies zelazko.
    > Zarowek to moze 300W bylo razem wlaczonych.
    >
    > Dzis te 300W to miedzy ledy a laptopy/tv sie podzielilo.
    > Plus wszystkie standby i inne "swiecidla" (router, wyswietlacz piekarnika itp.)
    >
    > I w wyniku tych zmian zuzycie jest relatywnie podobne.
    > https://wysokienapiecie.pl/1823-kowalscy-zuzywaja-co
    raz-mniej-pradu/
    > https://data.worldbank.org/indicator/EG.USE.ELEC.KH.
    PC?locations=PL-1W-CA-US-RU-DE-FR-BY-CZ&most_recent_
    value_desc=true

    > U nas prawie plasko od 40 lat.

    Tak po prawdzie, to przejdźmy na złotówki, bo lepiej się tak rozmawia.
    U mnie w domu rachunek miesięczny za prąd wynosi ~ 130zł, czyli mam
    260zł co 2 miesiące. Rocznie to 1550zł jeśli chodzi o prąd. Kuchenka na
    gaz i to z butli bo rurociągu nie ma w okolicy. Koszt gazu to obecnie
    60zł/mies czyli butla na 2 miesiące. Ogrzewania nie liczę w prądzie bo
    go nie mam. Jak widzisz, przy obecnych cenach bez sensu jest
    kombinowanie z PV i akumulatorami bo zwrotu inwestycji nie będzie. A
    takie opłaty to dla mnie pikuś.
    Umowy prosumenckie się skończyły ale nawet jeśli instalowałbym PV to
    jedynie po to aby ogrzewać się prądem bo dopiero tutaj zaczyna się
    lepsza jazda.

    Do ogrzewania potrzebuję 3T węgla co przy obecnych cenach daje koszt
    9tys/rok. Zakładając ze pożyję jeszcze 30 lat, musiałbym wykombinować
    taki koszt inwestycji, żeby było to opłacalne i co najmniej 7 lat na
    zwrot kosztów...czyli 60tys mogę zainwestować.

    Kombinując na wszelakie sposoby, nie ma opcji, żeby za 60tys zrobić
    sobie instalację PV/Solar/PC/cokolwiek, która jest w stanie mnie ogrzać
    zimą, czyli łącznie z akumulatorami czy zbiornikiem. Wychodzi, że albo
    kupić PC i lecieć z prądu albo ceny węgla wrócą do normy. Jeśli wrócą,
    to nie ma żadnego sensu kombinowanie z czymkolwiek.
    [...]
    > Kiedys opisywany byl zbiornik na parafine.
    > Chyba maniek i JF dyskutowali o tym.
    > U mnie wychodzi 30m3. I liczylem tylko to co uzyskam ze stopienia jej.
    > To z grubsza pojemnosc jednego duzego pokoju.

    Zdecydowanie za mało. Taki zbiornik musi być wielgachny, żeby zmieścić
    przeliczalną energię na miesiące+straty.

    > Taki generalnie pomysl byl.
    > Felery takie ze drogo. Parafina tania nie jest.
    > Pali sie wesolo jak sie zapali. A zgasic trudno.
    > Troche problem z odbieraniem ciepla. Jak sie wezownica oklei zestalona parafina to
    gorzej przewodzi.

    > Ale jakby pod domem bylo, zaizolowane jakims styro to prawie samo dziala.

    No i wyżej wyliczyłem, że 60tys to drobne na waciki :D

    > I troche obok:
    > Dobry masywny dom potrzebuje wrecz tygodni aby sie zagrzac.
    > Moj jak nie wietrzony w zlych momentach to dobre 3-5tygodni upalow dochodzi do
    temperatur nieznosnych w lato a w okresie jesiennym podobnie trwa aby trzeba bylo
    zaczac palic jak na zewnatrz jest juz mocniej zimno.

    Okres grzewczy w Polsce to 6 miesięcy, czyli pół roku i tak należy to
    liczyć. OK, bardzo dobrze wykonana termoizolacja domu to podstawa ale to
    w zasadzie tyczy się nowego budownictwa bo starego nie przerobisz, żeby
    było tak kolorowo.

    > Alternatywnie: Wyniesc sie do grecji/hiszpanii. Tam grzac nie trzeba a chlodzic sie
    daje fotowoltaika...

    Te chuje zawsze miały taniej, jeśli chodzi o ogrzewanie, społeczeństwo
    może być bogatsze, bo nie przepierdala kasy w komin :)

    No cósz...temat zawsze wraca, jak ceny energii wzrastają.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>