eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaKolejna zagadka: stary SBC, Ethernet, rozmiar MTU i niedziałające SSH › Re: Kolejna zagadka: stary SBC, Ethernet, rozmiar MTU i niedziałające SSH
  • Data: 2024-03-03 18:56:38
    Temat: Re: Kolejna zagadka: stary SBC, Ethernet, rozmiar MTU i niedziałające SSH
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 3.03.2024 18:13, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Może to szczegół, technicznie na pewno bez znaczenia, ale ten MAC należy
    > do firmy OSCILLOQUARTZ S.A. Rue Des Brevards 16, 2002 Neuchatel Switzerland.
    > Na wstępie przeczytałem, że komputerek polski, więc zapewne MAC wyssany
    > z palca, przypadkiem akurat na tych Szwajcarów trafiło. Jeśli nie ma się
    > własnych adresów, lepiej trzymać się puli prywatnej -- xP:xx:xx:xx:xx:xx,
    > gdzie P należy do zbioru (2, 6, A, E).

    Dokładnie taki adres był ustawiony w zmiennej uboota, więc po prostu
    przepisałem go do /etc/network/interfaces. Jak tam się znalazł, nie mam
    pojęcia. Może taki adres losowo wybrał autor polskiego komputerka, może
    sam uboot został przeniesiony z jakiegoś innego projektu, razem z adresem.
    Mogę go zmienić na coś z innej puli. Zresztą jest bardzo mało
    prawdopodobne, że urządzenie zostanie kiedykolwiek uruchomione poza moim
    domowym LAN-em.

    > W zmiennej może być, ale uboot (ten konkretny) niekoniecznie musi chcieć
    > brać akurat z tej zmiennej. Jest tam jakiś plik *.dtb? Informacje z niego
    > można wyciągnąć poleceniem fdtdump.

    Żadnego pliku *.dtb nie widzę na karcie pamięci ani w katalogu /boot.
    Sam u-boot jest wgrany do pamięci SPI flash i przy rozruchu ładowany do
    RAM-u przez bootlader niższego stopnia.

    Oryginalny artykuł bardzo lakonicznie wypowiada się na temat adresu MAC
    i przeznaczenia pamięci I2C EEPROM:

    "W mikrokomputerze wykorzystano również szeregową pamięć EEPROM z
    interfejsem I2C. Na rys. 3 jest to układ IC4. Linie interfejsu wymagają
    użycia rezystorów podciągających. Rolę tę pełnią R4 i R5 (rys. 2).
    Zastosowano pamięć typu AT24C08 o pojemności 1 kB. Jest ona używana
    m.in. do zapamiętania adresu MAC karty sieciowej."

    Swoją drogą, tutaj jeszcze jedna rzecz rzuciła mi się w oczy. Wspomniany
    wyżej artykuł w "EP" mówi o AT24C08 i dokładnie takiego elementu użyłem.
    Kernel pokazuje jednak dużo większą pamięć:

    at24 0-0050: 131072 byte 24c1024 EEPROM (writable)