  • Data: 2020-04-22 14:15:28
    Temat: Re: Kolejny Seagate...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "Trybun" 5e9ed78e$0$550$6...@n...neostrada.pl

    > kilka długości... Wszyscy jak jeden przytaczają teoretyczne zalety nośników SSD a
    jak widać w praktyce sprawa nie jest tak prosta.

    Bardzo prosta -- IOpSy (i kolejki) dysku NVMe vs SATA/AHCI HDD.

    Pomiędzy przeciętnym SSD SATA i szybkim HDD nie zauważysz żadnej
    różnicy w transferze dużych plików, o ile te pliki nie są mocno
    pofragmentowane na SSD, ale w obsłudze masy drobnych plików (lub
    niby dużych, ale mocno sfragmentowanych na HDD) zauważysz szaloną
    różnicę pomiędzy NVMe i HDD.

    -=-

    Nie masz wielu W10 na jednym dysku, więc być może nie poznałeś
    uprzejmości ;) M$ -- cykl zamknij-uruchom niekoniecznie zezwoli
    na zmianę systemu, choć uruchom_ponownie zezwoli, lecz wymusi
    warowanie przed komputerem w czasie restartu przynajmniej do
    czasu wybrania systemu...

    Ogólnie nie interesuje mnie czas uruchamiania z HDD, bo z HDD
    uruchamiam rzadko i w tym czasie zazwyczaj mogę zająć się czymś
    innym. Natomiast ważna jest dla mnie eliminacja lagowania, które
    naprawdę pochłania masy czasu -- niekiedy deficytowego... Ponadto
    lagowanie wpływa destruktywnie na psychikę!!!

    -=-

    SSD nad mechaniką góruje nie transferem, lecz czasem dostępu.
    NVMe nadto oferuje o niebo lepsze kolejkowanie niż SATA/AHCI.

    -=-

    Niekoniecznie widzę różnicę w czasie uruchomienia słownika
    JPiWO PWN z obrazka ISO:
    - ulokowanego na HDD
    - ulokowanego na Evo Samsunga
    Obrazek spory (69 MB), nie podlega modyfikacjom, więc nie
    fragmentuje się na HDD, głowica nie szaleje po całym dysku,
    a reszta komputera tak sobie radzi z RAMką czy ogólną komunikacją...

    Co innego Libre:
    - z Evo ładuje się niemal bezzwłocznie.
    lecz
    - start z HDD wymuszał głębokie ;) rozmyślania typu:
    zdążę uruchomić (przed świętami?) czy nie?...

    Podobnie z masą innych programów -- czytanie PDF czytnikiem
    leżącym na HDD to katorga, zaś czytanie PDF czytnikiem
    leżącym na Evo motywuje do zamykania czytnika z byle powodu...
    (łatwiej zamknąć cały czytnik niż kilka czy kilkanaście
    otwartych nim PeDeeFów; nadto stale brakuje RAMek)

    -=-

    SSD, zwłaszcza NVMe przydaje się w obsłudze zleceń (wydanych
    niemal jednocześnie) masy drobnych plików, które na HDD
    zazwyczaj nie leżą pod ręką czy w keszach...

    W10 lubi zlecać naraz masę czytanek i pisanek, jakby
    nakłaniając do inwestycji w SSD, najlepiej w NVMe
    z uwagi na obsługę kolejek, obarczanie CPU itd...

    --