    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Komputer diy - prostszego nie widziałem
    Date: Mon, 6 Mar 2023 12:53:59 +0100

    On 06/03/2023 09:28, Atlantis wrote:
    > W sumie to włáśnie opisałeś maszynę Turinga. ;)

    Magnetofon ze skakaniem po taśmie nie jest maszyną Turinga. Nie ma
    elementu decyzji zmiany stanu, nie ma elementu pamięci (zapisu). Jest
    tylko mechaniczne odtwarzanie sekwencji, zawsze stałej, choć czasami
    zależnej od stanu wejścia, przez co graf wydaje sie być w jakims stopniu
    interaktywny. Wykorzystywano to nawet w praktyce.

    To coś w ten deseń:
    https://youtu.be/LaBq9GyuaPA?t=300

    Aby była jasność: w latach 70, jak opowiadał nauczyciel zawodowy,
    sterowanie obrabiarkami za pomocą sekwencji z epromu było praktykowane,
    bez cpu. Nigdy potem o tym nie słyszałem, jednak nie wydaje się to być
    jakieś nieprawdopodobne, zaś wiele lat później dowiedziałem się od
    jednego automatyka, że znalazł jakąs linię produkcyjną (a może rolniczą,
    nie pamiętam) z tego okresu gdzie za "sterownik" odpowiadał właśnie
    eprom, nadajacy prawidłowe sekwencje na pneumatykę. Ponoć jakieś
    rękodzieło zdolnego hobbysty wydziargane na pająka.

    Trudno jednak te przykłady nazywać 'komputerem". To tylko magnetofon.