  • 21. Data: 2021-12-22 18:34:15
    Temat: Re: Kupię dysk HDD WD2500JB-00GVC0
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:61c2f9c0$0$520$65785112@news.neostrada.pl>
    user J.F. pisze tak:

    > Nie wszystkie usterki wylapia, ale ... sprawdzales SMART
    > regularnie?
    >
    > Bo taki niby uznany standard, a sie okazuje, ze Windows to chyba
    > tego nie pilnuje i nie ostrzega sam z siebie.

    CrystalDiskInfo za to ostrzegł mnie trzy razy.

    Ostatnio chciałem zmienić MBR na GPT i igrałem z ogniem
    przenosząc część filmów na trefny dysk.

    Odczyty znosił już dwa lata ale zapisy po jakimś czasie zapisu
    szybko zwiększają licznik reallocated.

    ciekawe kiedy odmówi współpracy.

    https://ibb.co/d7N1NQq

    --
    Piter

    człowiek chciał być królem planety
    więc matka natura dała mu koronę

  • 22. Data: 2021-12-22 20:12:34
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Adam napisał(a) :
    > W dyskach MFM i RLL były znaczniki sektorów zapisane na talerzu.
    > W nowszych jest jakoś inaczej, bez "kalibracji" system dysku się ponoć
    > potrafi zgubić.

    Zdefiniuj słowo "nowszych" :-)
    Czy 15 letni dysk jest z tych nowszych, czy nie?

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 23. Data: 2021-12-22 20:30:07
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 22 Dec 2021 20:12:34 +0100, Zbynek Ltd. napisał(a):

    > Zdefiniuj słowo "nowszych" :-)
    > Czy 15 letni dysk jest z tych nowszych, czy nie?

    Żebym to ja pamiętał, kiedy które techniki były stosowane :(
    Kontrolery "z szelkami" (czyli do dysków MFM) to już tylko chyba w muzeach
    albo u mnie w archiwum można zobaczyć.
    RLL pierwszej generacji też w zasadzie zaczęły wymierać po wprowadzeniu
    ATAPI. Tak więc można przyjąć, że dysk 10-cio czy 15-to letni to hgw - może
    być RLL albo i coś nowszego. Nie wiem, dysków nie otwierałem i nie
    naprawiałem. Tylko programowo, jeśli była taka możliwość.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 24. Data: 2021-12-22 21:07:25
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    W dniu 22.12.2021 o 11:11, J.F. pisze:
    > Nie wszystkie usterki wylapia, ale ... sprawdzales SMART regularnie?

    A tak z ciekawosci. Na linuksie da sie to jakos ustawic, zeby jakis
    alert wysylal (najlepiej na maila, albo jakis popup), bo niby widze w
    logach, ze jakies wartosci sie zmieniaja, ale nie bardzo wiem, czy dane
    parametry sa wazne, albo, czy dana wartosc jest wazna.

  • 25. Data: 2021-12-22 21:47:31
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 22 Dec 2021 21:07:25 +0100, Pawel napisał(a):

> [...]
    > logach, ze jakies wartosci sie zmieniaja, ale nie bardzo wiem, czy dane
    > parametry sa wazne, albo, czy dana wartosc jest wazna.

    Zdaje mi się, że można wysyłać do Zabbixa.
    Innej metody nie znam.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 26. Data: 2021-12-22 22:39:28
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Wed, 22 Dec 2021 21:47:31 +0100, Adam pisze:
    > Zdaje mi się, że można wysyłać do Zabbixa.

    Można, ale to w tym przypadku strzał z działka ppanc do kartonu.

    > Innej metody nie znam.

    Powiadomienie na maila jest w smartmontools ,,od zawsze".
    #v+
    DEVICESCAN -m r...@e...com

    will scan for all devices, and then monitor them. It
    will send one email warning per device for any problems
    that are found.
    #v-

    I tak dalej... w man smartd.conf.

    k.

  • 27. Data: 2021-12-22 23:27:58
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    W dniu 22.12.2021 o 22:39, Krzysztof Gajdemski pisze:

    > Można, ale to w tym przypadku strzał z działka ppanc do kartonu.

    Wiadomo, ze gdyby to tylko chodzilo o SMARTa, to jest to troche za duzo
    zabawy, ale od dawna zbieram sie do zainstalowania jakiegos toola do
    monitorownia serwerka i ewentualnie laptopa. Chodzi mi glownie o temp,
    wolne miejsce HDD/RAM i sieć i sie zastanawiam nad tym zabbixem. Kiedys
    uzywalem jakiegos prostego toola do monitorowania sieci i wrazenia sa
    raczej kiepskie.

    Orientujesz sie, czy instalacja takiego rozbudowanego toola nie za
    bardzo by obciazala system z i7 na pokladzie? Jak sobie radzi z
    podpinaniem dyskow na USB w trakcie pracy i monitorowaniem lapka, ktory
    nie nie stale wlaczony, albo nie jest stale podlaczony do tej samej
    sieci(brak polaczenia z zabbixem).

> [...]
    >
    > I tak dalej... w man smartd.conf.
    > O tym nie wiedzialem. PRzejralem tak pobieznie i nie bardzo wiem, jak ten smartd
    wysyla maile nie posiadajac loginu i hasla do serwera smtp. Musialby jakos te dane
    przekazac do tej komendy mail. Pisze cos o mozliwosci podpiecia wlasnego skryptu,
    zamiast maila, ale nie bardzo rozumiem, jak to ogarnac.

  • 28. Data: 2021-12-23 00:45:24
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Wed, 22 Dec 2021 23:27:58 +0100, Pawel pisze:
> [...]
    > Orientujesz sie, czy instalacja takiego rozbudowanego toola nie za
    > bardzo by obciazala system z i7 na pokladzie? Jak sobie radzi z

    Wszystko zależy od tego ile parametrów chcesz monitorować, jak długo
    trzymać historię etc. Zabbix potrzebuje bazy SQL, w której to wszystko
    jest trzymane, serwera WWW z PHP... Przy skromnej ilości zbieranych danych
    i małej historii da radę. Tylko się okaże, że monitoruje głównie sam
    siebie.

    > podpinaniem dyskow na USB w trakcie pracy
    > i monitorowaniem lapka, ktory
    > nie nie stale wlaczony, albo nie jest stale podlaczony do tej samej
    > sieci(brak polaczenia z zabbixem).

    Teoretycznie wszystko da się zrobić, ale to naprawdę nie jest narzędzie
    do monitorowania desktopów i to jeszcze w offline. Absolutny overkill
    i nie do tego został stworzony. Masz ochotę na dropsa, to uruchamiasz
    fabrykę cukierków?

    k.

    PS FuT -> pcol

  • 29. Data: 2021-12-23 09:28:49
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Tylko ze SMART windows jakos nie monitoruje, wiec nie ostrzega "dysk ci
    > sie konczy".

    ostrzega ale nie mowi co dokladnie.
    seekerrorrate daje ci info o zuzyciu glowicy i znaczna ilosc wystąpień
    koreluje ze spadkiem wydajności dysku

  • 30. Data: 2021-12-23 09:31:20
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > ciekawe kiedy odmówi współpracy.

    całkowicie? to zależy gdzie te bb wystąpią bo jak w service area to
    momentalnie. Jak nie to będzie latać jeszcze trochę ale będziesz kląć na
    czym świat stoi jak będziesz miał rozsiane po dużych plikach po jednym
    czy po kilkanaście bloków...
    wywal go