    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Lead times
    Date: Wed, 15 Sep 2021 12:48:41 +0200

    W dniu 2021-09-14 o 22:27, Michal pisze:

    > brakuje w tej chwili prawie wszystkiego.
    > Wygląda na to, że odżywają gospodarki i m.in. zmienia się model
    > produkcji - covid poprzerywał łańcuchy dostaw, więc duzi gracze wychodzą
    > z modnego dotychczas modelu "delivery on time", budują stany magazynowe
    > i zamawiają znacznie więcej niż kiedyś.
    > Zresztą z drugiej strony trudno się dziwić, skoro jak coś zamawiasz i
    > dostajesz 20% zamówienia, to kolejne zamówienie zrobisz 5x większe żeby
    > nie stać z produkcją i klientów nie tracić.

    Myślę, że nie tylko duzi gracze, ale wszyscy. Czy jeden duży, czy masa
    małych - na to samo wychodzi.

    Załóżmy, że normalnie jakiegoś produktu od iluś lat domawiamy po 100szt
    dwa razy do roku.
    Teraz wysyłamy kolejne zamówienie i zonk - zrobić się nie da bo nie ma
    elementów.
    Więc kombinuję jak to przeprojektować aby jednak dało się kolejną partię
    zrobić. Udaje się znaleźć RS485 w innej obudowie, udaje się zastąpić
    MEMSa jednej firmy jakimś innym (trzeba będzie to jeszcze oprogramować),
    udaje się znaleźć jakiś inny stabilizator LDO.
    Wydaje się, że na dziś wszystko jest do dostania.
    Piszę do kolegi, żeby tym razem zamówił 200, aby dodatkowy wysiłek
    włożony w utrzymanie produktu w ofercie starczył na dłużej. On decyduje,
    że lepiej będzie jednak zrobić zapas na 2 lata - zamawia 400.

    Opisałem sytuację sprzed 2 miesięcy. Obawiam się, że teraz może być
    gorzej i już się nie uda wszystkiego czymś zastąpić.
    P.G.