    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: MERA-400 i "złośliwe" zabezpieczenie a'la DRM
    <1...@4...net>
    <63e58570$0$19615$65785112@news.neostrada.pl>
    <9569499724$20230210090633@squadack.com>
    Date: Fri, 10 Feb 2023 11:22:50 +0100

    Pan RoMan Mandziejewicz napisał:

    > Modemy na normalnych liniach telefonicznych działały lepiej niż na
    > dzierżawionych...

    Ta teza ma jakieś uzasadnienie? W połowie lat 90 miałem pierwszą linię
    dzierżawioną. Para drutów z punktu do punktu, bez komutacji i bez
    zasilania. Na początku działała na tym para modemów telefonicznych,
    które jako opcję miały samodzielne zestawianie i wznawianie połaczeń,
    bez wybierania numeru i dzwonienia. Nie ma powodu, by miały gorzej
    niż te łączące przez centralę. Potem miałem specjalne modemy do łącz
    dzierżawionych. Było duuużo lepiej, prędkość zdaje się koło 256 kbps.

    Łącza dzierżawione na pewno były używane w Polsce gdzieś w latach 70.
    Komputer IBM w IBJ w Świerku miał "terminale" w Warszawie, Toruniu
    i jeszcze gdzieś. Ten terminal to był zestaw peryferiów, drukarki,
    czytniki i dziurkarki taśm i kart itp, ale bez CPU. W grudniu 1981
    ubecja o tych liniach zapomniała, nie przecięła, więc szła tamtędy
    łączność podziemna.

    > Dokumenty i tak szły na papierze, bo tak było szybciej.

    Z Warszawy do Wrocławia maile raz koło 1990 roku pojechały pociągiem
    na taśmach. Bo jednak linie też czasem się psują. Ale wożenie taśm
    z danymi dla zyskania czasu było bardzo długo normalną praktyką.

    --
    Jarek