  • Data: 2021-12-13 00:11:59
    Temat: Re: MObywatel
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "ToMasz" <t...@p...fm.com.pl> napisał w wiadomości
    news:sp5kng$38c$1@dont-email.me...
    > niech wypuszczą auto które nie rdzewieje. co Ty na to? Na początku był
    > tylko dowód osobisty, teraz mamy więce dokumentów. jak to mieli zrobić? Od
    > razu wszystkie i działające na systemie który google wyprodukuje za 10
    > lat? Gadasz jakbyś się nagle teleportował z przed 100lat.

    Duża część aktualizacji to poprawa błędów. Mam pretensje o niechlujstwo.
    Inna to reakcja na zmieniające się przepisy - człowiek, który żadko
    korzysta i nie jest na bieżąco jest stale zaskakiwany.

    >[...]
    > Nie widzę związku.

    Było o sprawdzaniu czy haker na stronie nie podmienił... Na nośniku
    już nie mógłby.

    O płatności za autostrady wspomniałem jako przykład wymuszania
    "smartfonizacji" życia i ograniczania innych możliwości, ale skoro
    już go ciągniemy:

    >[...] autostrada dla użytkownika jest drogą prywatną. tyle ze przepisy
    >ruchu drogowego mają wyzszość nad prawem własności. ale jak widzisz na
    >odcinku katowice kraków moga być ograniczenia do 40stu, zamkniete pasy i...
    >możesz im skoczyć.

    Działa jak państwowa - państwo dało koncesje i reguluje użytkowanie.
    Prywatna jest gdy kilkunastu rolników skrzyknie się, przeznaczy część
    gruntów wokół miasteczka na obwodnicę i pobiera myto. Obowiązują
    zasady ruchu ustanowione przez właścicieli ale dla ułatwienia mogą
    być te same co w prawie o ruchu drogowym.
    Do uzgodnienienia miejsca styku z drogami publicznymi.

    > nie chciałem tego pisać, ale nie dajesz mi wyboru. a ile koszutje windows
    > w Twoim komputerze?

    Nie wiem. Gdy ostatnio kupowałem oddzielnie (lepsze czasy) było
    parę stów. Ok. 10 razy mniej niż komputer.

    > jak masz telefon, kartę płatniczą, pracujesz legalnie - nie jesteś
    > anonimowy. Gdyby ktoś chciał zrobić ci krzywdę, wektor ataku całkowicie
    > pominie przejazd autostradą. Raczej będzie sprawdzał facebooka, rozkład
    > dnia, śmietnik...

    > wynika z tego że masz tablice rejestracyjną, płacisz kartą, masz włączony
    > telefon. o ile nic się nie zmieniło, to wjeżdżasz w katowicach na
    > autostradę NIE meldujesz sie w krakowie i tyle ze śledzenia. zjechałeś w
    > jaworznie....

    Należy maksymalnie ograniczać gromadzenie danych, również
    przez urzędy, tam też pracują ułomni ludzie.
    Prawo do prywatności zdaje się wpisane do "praw człowieków".

    > NIE!!!! Mozesz nie mieć telefonu, pracy, konta w banku, karty płatniczej
    > i zapłacić banknotami/monetami za bilet na stacji benzynowej.

    Wcześniej było na miejscu, mniej czasu zajmowało niż szukanie stacji.

    > wolałbym nie, bo to podnosi koszt. Nie wspominając o tym że dane
    > przekazujesz kolejnemu pośrednikowi, musisz miec telefon, on zgrubnie
    > lokalizuje....

    Czyj koszt? Ok, dopłacę złotówkę. Bez smartfona, walki z "aktualizacjami"
    i szukania stacji benzynowej. Działałoby na każdym telefonie.

    Zarzuty mogę streścić:
    1. skomplikowany system zamiast np. winiet, mający dodatkowe zbędne
    funkcjonalności, niepotrzebnie ograniczający prywatność
    2. przerzucanie odpowiedzialności za nieprawidłowości domyślnie na
    użytkownika
    3. niech będą różne sposoby płatności, ale nie powinno się utrudniać
    dostępnego dla wszystkich - gotówką (dopuszczam nieco wyższą cenę).

    Arek