    Subject: Re: Martwa płyta PC retro - od czego zacząć?
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Date: Thu, 4 Mar 2021 20:39:01 +0100

    On 04.03.2021 18:36, heby wrote:

    > 1) Sentyment i tęskonota za młodością. Kiedyś nie miałeś takiego
    > hardware, a teraz odchowałeś dzieci, masz 40+ i masę wolnego czasu.

    Jest jeszcze jeden aspekt - w stare gry zwyczajnie gra się inaczej na
    oryginalnym sprzęcie. Emulacja nie zawsze w 100% wiernie oddaje
    zachowanie gry, a na współczesnych monitorach grafika prezentuje się
    inaczej niż na CRT. Jeśli dwadzieścia lat temu podpiąłeś PSX do
    telewizora, to obraz prezentował się nieco lepiej ze względu na
    analogową specyfikę ekranu. Współczesne telewizory 4k bezlitośnie
    pokazują każdy piksel. W przypadku pecetów taką największą bolączką są
    proporcje pikseli - gra projektowana dla 4:3 wyświetla się w
    panoramicznym okienku, chociaż rozdzielczość niby się zgadza.

    Do tego dochodzą wszystkie subiektywne wrażenie związane ze sprzętem.
    Jasne - mogę zagrać w Mario na komputerze. Ale jakoś innym
    doświadczeniem jest trzymanie pada od prawdziwego Pegasusa, przed
    prawdziwym telewizorem CRT.