    Subject: Re: Naprawa płyty 486 - układ power on reset?
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Date: Wed, 22 Jul 2020 10:12:16 +0200

    On 22.07.2020 09:52, Jacek Maciejewski wrote:

    > No może inna karta VGA na podmianę

    Hmm... To jakiś pomysł. ;)
    Chociaż na innej płycie głównej (386) ta sama karta Trident działała bez
    najmniejszych problemów.

    > wyjęcie i włożenie wszystkiego co się da

    Tego też już próbowałem.

    > mało podoba mi się bateryjka przez diodę.

    Dioda jest niezbędna. Oryginalnie stosowane w tych płytach "baterie"
    VARTA były tak naprawdę ładowalnymi akumulatorkami niklowo-kadmowymi,
    tak wiec płyta podawała napięcie ich ładowania. Beż żadnych przeróbek
    można by dzisiaj dać superkondnsator, ale ten dość szybko sam się
    rozładuje jeśli płyta nie będzie używana. A sprzęt retro ma to do
    siebie, że używa się go od czasu do czasu. ;)
    Dioda to schottky, więc spadek napięcia na niej wynosi zaledwie 0,3V.
    Zresztą płyta trzyma ustawienia, a po odłączeniu bateryjki problem
    restartami ciągle występuje.

    Kondensatory tantalowe nie mają problemu ze starzeniem się? Nie ma
    szansy, że któryś stracił pojemność? Jeśli nie eksplodowały albo nie
    zwarły się wewnętrzne to można założyć, że są sprawne?