  • Data: 2021-04-11 23:57:04
    Temat: Re: Narzędzia do wizualizacji systemów Embedded
    Od: Maciek Godek <g...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    sobota, 10 kwietnia 2021 o 16:26:13 UTC+2 Maciej Sobczak napisał(a):

    > Proponuję dla dobra pozostałych grupowiczów podsumować, że w tej dyskusji nie
    ustalono wspólnego stanowiska.

    Ja bym powiedział, że jest znacznie gorzej: nie udało się nawet ustalić wspólnego
    rozumienia znaczeń słów, ani sposobów posługiwania się prawami logiki. Na rozmowę o
    stanowiskach nie było nawet szans.

    > Ale to nie odpowiada na pytanie, po co napisał książkę. Kod by napisał, taki
    samokomentujący, i by stykło. Nie?

    Równie dobrze mógłbyś pytać, dlaczego nauczyciele prowadzą z uczniami lekcje
    czytania. Przecież daliby im do rąk elementarz, w którym jest wszystko wyjaśnione, i
    by stykło. Nie?

    Problem jest podobny do kwestii udostępniania wersji binarnej kompilatora, którego
    kod źródłowy jest dostępny.
    Kod źródłowy kompilatora na niewiele się zda, jeżeli nie będziesz miał narzędzia,
    przy pomocy którego mógłbyś ten kod skompilować. Na niewiele się zda, czyli będzie
    służył wyłącznie jako dokumentacja, bo nie będzie sposobu, żeby ten kod wykonać
    (chyba że ręcznie go "skompilujesz" do jakiegoś języka, który już jest zrozumiały dla
    komputera -- ale to pod warunkiem, że sam rozumiesz język w którym i dla którego jest
    napisany kompilator).

    Błąd, jaki Ty popełniasz, polega na tym, że ze stwierdzenia, że coś jest
    dokumentacją, próbujesz wyciągać wniosek, że owo coś jest wyczerpującą albo jedyną
    potrzebną dokumentacją.

    Samodokumentujący kod zawiera wszystko, co jest potrzebne do tego, żeby zrozumieć,
    jak jakiś system działa. Nie zawiera za to, na przykład, informacji, jak albo w jakim
    celu ten system powstał, jak można ten system rozwijać, ani jak się tego systemu
    używa. Nie zawiera też informacji o tym, w jaki sposób należy pisać i czytać kod taki
    źródłowy -- to jest osobna umiejętność, którą programista musi rozwinąć. Książka
    Martina jest (kiepskim bo kiepskim, ale jednak) materiałem, który ma trenować tę
    umiejętność.