  • 11. Data: 2020-08-25 11:27:23
    Temat: Re: Naświetlacz LED
    Od: K <n...@e...com>

    On 25/08/2020 09:48, Michal Jankowski wrote:

    > Czy producent aut deklaruje tyle samo lumenów co w światłach żarowych,
    > czy więcej?
    >
    >   MJ

    Nie wiem, wg madrosci internetu zwykle reflektory produkuja od 700 do
    1200 lumenow, a ledowe od 2000 do 4000. Nie wiem czy producenci aut
    deklaruja cos w ogole w tym temacie bo to zalezy od zarowek/ilosci
    ledow. Wiadomo, ze chinska zarowka bedzie swiecila gorzej niz nightbreaker.

  • 12. Data: 2020-08-25 12:46:53
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 25.08.2020 o 11:27, K pisze:

> [...]
    > deklaruja cos w ogole w tym temacie bo to zalezy od zarowek/ilosci
    > ledow. Wiadomo, ze chinska zarowka bedzie swiecila gorzej niz nightbreaker.

    No, że deklarowane 4000 świeci lepiej niż deklarowane 1200, to nic dziwnego.

    Mnie chodzi o to, że w oświetleniu domowym deklarowane 1000 lm - led
    świeci słabiej niż deklarowane 1000 lm - żarówka.

    MJ

  • 13. Data: 2020-08-25 14:18:56
    Od: "Jacek R." <j...@w...pl>

    W dniu 25.08.2020 o 10:38, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > No wiesz, ja mam fabryczne ksenony ... i jakos slabo swiecą.
    >
    > Mozna tez spojrzec w gore - latarnie LED daja rade, choc nie wiadomo
    > jaka tam moc.
    >
    > co do domowych LED-owek - imo, swieca dobrze, choc bez fotometrii trudno
    > powiedziec czy adekwatnie do deklarowanej zarowki.
    >
    > O ile mnie skleroza nie myli, to w tym unijnym przepisie byly wzory do
    > przeliczania, i glupia sprawa - LEDowe lumeny byly jakies gorsze niz
    > swietlowkowe,
    > tzn LED musial miec troche wiecej lm niz swietlowka kompaktowa, aby
    > zadeklarowac te samą moz zastepczej zarowki ..

    Lampy uliczne najpopularniejsze obecnie to 37W.
    Wszystko zależy od jakości.
    Zamiennik 15W LED Philips ciepły z biedry pobiera 13W i świeci
    porównywalnie do 75W klasycznej żarówki.
    Światła LED w 3 letnim passacie sąsiada świecą super w porównaniu do
    moich halogenów 50W w focusie mk1:)
    Naświetlacz 10W z allegro za 20zł świeci podobnie do 40W żarówki
    pobierając 8W z sieci :) (pomiar 5 szt włączonych pod licznik energetyki
    z odłączeniem wszystkiego innego w rozdzielnicy głównym odłącznikiem 40W).

    Diody około 10-20% mocy przetwarzają na światło reszta to ciepło.
    Zastanów się ile jest w stanie oddać ciepła taka obudowa gdy diody
    osiągną 100-120°C?
    Wtedy oszacuj ile może taki zespół mieć mocy aby nie zaczął dymić.
    Myślę że 100-150W mocy pobieranej to i tak dużo jeśli jest więcej to się
    będzie naświetlacz gotował.
    Z drugiej strony kupił bym 4 szt najtańszych i powiesił w 2 obok
    siebie a dwa kolejne z paragonem trzymał do czasu aż pierwsze zaczną migać.
    Jak znam życie 2 lata nie wytrzymają. Osobiście w poniedziałek
    otrzymałem 4szt nowych LED GU10 7W i 5W z reklamacji które kupiłem w
    styczniu 2019 :)

    --
    pzdr, j.r.

  • 14. Data: 2020-08-25 16:47:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jacek R." napisał w wiadomości grup
    ..

    > co do domowych LED-owek - imo, swieca dobrze, choc bez fotometrii
    > trudno powiedziec czy adekwatnie do deklarowanej zarowki.
    >
    >Lampy uliczne najpopularniejsze obecnie to 37W.

    Nie wiem, czy tak mozna przyjac.

    >Wszystko zależy od jakości.
    >Zamiennik 15W LED Philips ciepły z biedry pobiera 13W i świeci
    >porównywalnie do 75W klasycznej żarówki.

    Jakos tak, przy czym wiekszym no-name tez sie zdarza podobnie,

> [...]

    >pobierając 8W z sieci :) (pomiar 5 szt włączonych pod licznik
    >energetyki z odłączeniem wszystkiego innego w rozdzielnicy głównym

    No wlasnie, a naswietlacz z allegro, mocy juz nie pamietam, swieci
    jakos slabo.
    Tylko do konca nie wiadomo - czy lumenow mniej, czy inaczej rozlozone

    > Z drugiej strony kupił bym 4 szt najtańszych i powiesił w 2 obok
    > siebie a dwa kolejne z paragonem trzymał do czasu aż pierwsze zaczną
    > migać.
    >Jak znam życie 2 lata nie wytrzymają.

    To po co kupowac na zapas ? Kupic nowe jak stare zaczna migac.

    Do tego niestety dochodza "koszty" wymiany ...

    > Osobiście w poniedziałek otrzymałem 4szt nowych LED GU10 7W i 5W z
    > reklamacji które kupiłem w styczniu 2019 :)

    Z "zarowek LED" ktore kupilem, to jedna wytrzymala 2 tygodnie, druga
    23 miesiace, trzecia jeszcze dluzej - wiec paragon juz nie pomogl, a
    reszta ciagle swieci.
    Ale moje to w wiekszosci E27.

    J.

  • 15. Data: 2020-08-25 16:53:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Jankowski" napisał w wiadomości grup
    w.edu.pl...

    >No, że deklarowane 4000 świeci lepiej niż deklarowane 1200, to nic
    >dziwnego.

    H4 o ile pamietam maja miec cos ok 1500lm. Ksenonowe D2S - 3200.
    Diodowe to nie wiem czy maja podawane - homologacja calej lampy ma
    inne dane.

    Ciekawe natomiast czemu ksenonom pozwala sie wiecej - czyzby pozwalaly
    na precyzyjne odciecie i nie oslepialy kierowcow ?

    Niezaleznie od tego - w sierra mialem slabe swiatla, troche chyba winy
    w tym ze lapala bloto z drogi, w mondeo mialem slabe swiatla, w drugim
    mondeo mialem slabe swiatla, a teraz w oplu ksenony tez slabe.

    Za malo lumenow, czy za stare samochody ?

  • 16. Data: 2020-08-25 17:14:05
    Od: K <n...@e...com>

    On 25/08/2020 15:53, J.F. wrote:

    > Ciekawe natomiast czemu ksenonom pozwala sie wiecej - czyzby pozwalaly
    > na precyzyjne odciecie i nie oslepialy kierowcow ?

    Niby wlaczajac/wylaczajac poszczegolne ledy da sie lepiej sterowac
    slupem swiatla ale jak nitka w przciwnym kierunku jest odseparowana dosc
    szerokim pasem zieleni to czasem jakis kierownik tira mi mrugnie, ze go
    oslepiam. Kamera na szybie musi nie do konca ogarniac jakies
    niestandardowe pasy zieleni.

> [...]
    > mondeo mialem slabe swiatla, a teraz w oplu ksenony tez slabe.
    >
    > Za malo lumenow, czy za stare samochody ?

    Zuzyte klosze, slabej jakosci zarniki?

    https://www.osram.com/ecat/XENARC%20NIGHT%20BREAKER%
    20LASER-Xenon%20headlight%20lamps-Car%20lighting-Aut
    omotive/com/en/GPS01_3043387/PP_EUROPE_Europe_eCat/Z
    MP_4058323/

  • 17. Data: 2020-08-25 21:23:58
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Macie doświadczenia?
    tak.
    1. diody są trwałe, jeśli emitują znacznie mniej światła niż halogen, w
    przeliczniu na powierzchnie. czyli diodami oświetlisz taniej, lepiej,
    ale nie z jednego punktu.
    2. wszelakie tanie chińskie popularne źródła światła, mają diody
    "wysilone" ponad 100%. będą świecić dobrze ale krótko, stracą część
    światłości, potem padną całkiem.
    jeśli musisz mieć "halogen led" - kup jakikolwiek, nie sprawdzi się dobrze.
    jeśli możesz przeprojektować oświetlenie w Twojej okolicy - zrób to.
    najlepej sam. w sensie kup za "dużo światła" zmniejsz jego intensywność,
    będziesz miał na wieki.

    ToMasz

  • 18. Data: 2020-08-25 23:15:38
    Od: "Jacek R." <j...@w...pl>

    W dniu 25.08.2020 o 16:47, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Jacek R."  napisał w wiadomości grup
    ..

    > Nie wiem, czy tak mozna przyjac.

    W kilku gminach w okolicy widziałem jak montowali to było 35 lub 37W,
    odpowiednik 100/150W sodówek chyba najpopularniejszych w dawniejszych
    czasach. Świecą dużo jaśniej ale klosze starych lamp są żółto-brązowe a
    LED-ów prawie nie widać kloszy. Gdy nowe oprawy popracują rozszczelnią
    się stracą z 50% jasności z powodu samych kloszy nie wspominając o
    starzeniu diod.
    Chociaż warunki chłodzenia maja raczej dobre, świecą gdy słońce nie
    dogrzewa, przewiew naturalny zapewniony...
    W hurtowni jak oglądałem ostatnio katalog lamp ulicznych to 30-50 W była
    większość, większe 70, 100, 150W to już zwykle były w większych
    obudowach podwójne lub potrójne moduły.

    --
    pzdr, j.r.

  • 19. Data: 2020-08-25 23:27:31
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 25.08.2020 o 23:15, Jacek R. pisze:
    > W kilku gminach w okolicy widziałem jak montowali to było 35 lub 37W,
    > odpowiednik 100/150W sodówek

    Skuteczność świetlna lampy sodowej i ledów jest praktycznie taka sama.
    Trochę można zyskać kierunkowym montażem diod (sodówka wymaga porządnego
    odbłyśnika), ale litość boską, nie tyle, żeby 35W dioda świeciła jak
    100W sodówka.

    MJ

  • 20. Data: 2020-08-26 00:07:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michal Jankowski napisał:

> [...]
    > Trochę można zyskać kierunkowym montażem diod (sodówka wymaga porządnego
    > odbłyśnika), ale litość boską, nie tyle, żeby 35W dioda świeciła jak

    W skuteczność przetwarzania prundu w światło nie wnikam, zgadzam się,
    że marketingowe przeliczanie *dookólnych* lamp ledowych na żarówki
    jest podejrzane. Ale z tym "porządnym odbłyśnikiem" w sodówkach, to
    słabo jest. Ta blaszka bardziej osłania, by nie szło w niebo, niż
    sprawia, że na dole jaśniej. Tak ogólnie, taka latarnia świeci prawie
    równo w półsferę, a i w górę trochę, przez rozproszenie na brudnym
    szkle.

    Ja mam przed domem latarnie ledowe. Jak kilka lat temu stawieli słupy,
    to trochę sie ucieszyłem, a trochę też zmartwiłem, że mi gumno nie
    moim światłem zaśmiecą. Nic z tego. Zamontowali ledówki, które świecą
    dokładnie na ulicę i ani kawałek dalej. Nie wiem jakiej są mocy, ale
    jest zdecydowanie jaśniej niż na sąsiedniej ulicy z sodówami.

    --
    Jarek