  • Data: 2021-09-25 10:52:09
    Temat: Re: OR na 230V
    Od: Marek <f...@f...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 24 Sep 2021 23:11:27 +0200, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > To chyba nie problem, w kotłowni mogą sobie kłapać.

    Raczej miałem myśli efekty uboczne takiej komutacji mechanicznej jak
    sklejanie styków, iskrzenie....

    > Kilkukrotnie zespawało mi styki w przekaźniku w piecu na ekogroszek
    > i to
    > było *niebezpieczne* bo podajnik mi pchał węgiel doprowadzac do
    > zagotowania.

    No właśnie znajomy miał też ten problem z podajnikiem i wymienił na
    ssry, po wymianie jak na razie nic się nie dzieje.

    > Tutaj odwrotnie, jak zespawa to luzik, nic złego się nie stanie,
    > ale jak
    > nie zadziała to zagotuje wodę w kominku.

    No generalnie jestem zwolennikiem stosowania kontroli zadziałania
    przekaźnika/ssra. W realizowanych przez siebie układach sterowania
    zawsze to robię.

    > SSR, jak się uszkodzą, to zostają zwarte czy rozwarte
    > (statystycznie)?

    Awarię ssrow znam jedzenie z opowieści o dość specyficznej instalacji
    SSRow 250A sterującymi dużej mocy piecem. Ale tam są dość ciężkie i
    specyficzne warunki. Raz na półtora roku lub 2 lata ulegają awarii i
    się zwierają (co ciekawe chyba nie było przypadku awarii w postaci
    rozwarcia i braku komutacji). Z tego co pamiętam tam częściej ulegała
    awarii jakaś seria najtańszych chińskich spod lady, a po zastąpieniu
    ich markowymi z tme awarii ulegały rzadziej. Ale tam są dość
    specyficzne warunki, często problemy z awarią układu chłodzenia
    (zatarte wentylatory) itp.
    Natomiast nie zdalażylo mi się jeszcze (odpukać) awarii we własnych
    ssrach małej mocy a mam ich sporo, ponad 20 na zasilaniu oświetlenia
    i kilka na sterowaniu różnych pomp (kominek, obiegowe, ładowanie
    zbiornika warstwowego). Pompy są sterowane z aqg* (chyba nawet bez
    gasika) a część chyba nawet z aqh* (maleństwo w dip8!), bezawaryjnie
    chodzi to już półtora roku ale uwaga, mam układ sygnalizacji detekcji
    awarii pompy/ssr.
    Oświetlenie jest na aqh* i jak dotąd po półtora roku nie miałem
    żadnej awarii na tych SSR.

    --
    Marek