    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: OT. Co oni chcą kontrolować?
    Date: Fri, 23 Oct 2020 12:31:32 +0200
    <5f91346f$0$505$65785112@news.neostrada.pl>
    <rmro44$khh$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <5f9283fd$0$525$65785112@news.neostrada.pl>

    W dniu 2020-10-23 o 09:19, MKi pisze:

    > Składać zeznanie trzeba, jak się dobije do 9k. Ja jej dorzucałem parę
    > stów comiesięcznie, w roku to się sumowało do tych 9k. I od tego momentu
    > jest pół roku. Czyli zeznanie co roku z przesunięciem pół roku.

    Ja chyba coś źle rozumiem (nigdy się nie wgłębiałem w ten temat) i
    dlatego wyciągam błędne wnioski.
    Mi się wydawało, że jak się zbierze 9k to wszystko co powyżej (w ciągu 5
    lat) trzeba zgłosić jako darowizna i to zawsze nie później niż pół roku
    od faktu. Dlatego uważałem, że od momentu zero do 9k mamy spokój, a
    potem do zakończenia tych 5 lat co pół roku trzeba składać i po 5 latach
    znów spokój do 9k.
    Z Twojej wypowiedzi wyłania się inny obraz. Jak przekraczasz 9k to masz
    pół roku aby zgłosić darowiznę, ale ja rozumiałem, że tych 9k już się
    nie wlicza a teraz rozumiem jakby je się też wliczało i dlatego po
    jednym takim zgłoszeniu można podejrzewać, że znów jest spokój do 9k.
    Ale szczerze mówiąc do takiego podejścia miałbym wątpliwości bo jednak w
    ciągu 5 lat już przekroczono 9k więc każda złotówka jest już ponad tym
    limitem więc trzeba ją zgłosić w pół roku.
    Żeby się zdecydować na takie podejście to faktycznie po konsultacjach z
    US i to swoim!
    Jak się kiedyś czegoś dowiadywałem w Krajowej Informacji Podatkowej to
    najgłupsze/najśmieszniejsze/najbardziej wkurzające (niepotrzebne
    skreślić) były odpowiedzi typu, żeby zapytać w moim US jaka w nim jest
    przyjęta praktyka.

    > A te 5 lat to jest "przedawnienie" - do wyliczenia progu 9k
    > nie sumujesz kwot starszych niż 5 lat.

    Pozostaje niewiadoma - czy kwoty już zgłoszone się sumuje aby ustalić,
    czy limit jest przekroczony. Tak jak Ty to opisujesz to tak jakby po
    zgłoszeniu tamtych kwot już nie liczymy.
    Dobra. Trzeba to znaleźć i się wczytać i zapewne nie będzie jasno
    napisane :)

> [...]
    > nie ma możliwości podjęcia pracy zarobkowej, a co za tym idzie, nie jest
    > w stanie samodzielnie się utrzymać.
    > (...)
    > Bezwzględny obowiązek alimentacyjny rodziców względem dziecka istnieje
    > do ukończenia przez nie 18. roku życia. Później trwa tak długo, dopóki
    > dziecko nie jest w stanie samo się utrzymać, ale - to ważne - podejmuje
    > działania. Rozumie się przez to naukę, podnoszenie swoich kwalifikacji
    > czy rozwój, które następnie pozwolą mu znaleźć satysfakcjonującą pracę,
    > z której będzie w stanie samo się utrzymać.

    Dzięki.
    Pewnie jakbym poszukał to różne takie informacje znajdę. Jeszcze po
    prostu nie doszedłem do etapu, że muszę się tym zająć, a tu tak przez
    skojarzenie z robotą urzędniczą wywołałem ten temat.

    I bądź tu mądry. O ile podnoszenie kwalifikacji być może z definicji
    jest związane z założeniem, że kwalifikacje muszą być potwierdzone
    jakimś świstkiem - czyli tylko jakieś kursy i szkolenia o tyle rozwój to
    bardzo szerokie pojęcie.

    Jeśli syn przerywa studia (dyrygentura chóralna) i planuje za rok dalej
    się uczyć ale na innej uczelni i w międzyczasie współpracuje z 3 chórami
    z czego jeden prowadzi (umowa śmieciowa) to jest to tak rozumiany
    rozwój. Według mnie poziom skomplikowania naszego systemu podatkowego
    generuje konieczność precyzowania różnych takich pojęć i ludzie zamiast
    pracować (w tej chwili ja i Ty) muszą (ja muszę (jak nie teraz to
    wkrótce), Ty robisz to z uprzejmości), się zajmować głupotami.

    A ministerstwo uzasadnia to walką z praniem brudnych pieniędzy. Mam
    jakieś takie podejrzenie, że 9k = 2k Euro jakoś w żaden sposób nie
    przystaje do tematu brudnych pieniędzy.
    P.G.