  • Data: 2012-10-27 16:30:51
    Temat: Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    <news> napisał:

    > Ja też widziałem. Jak się coś partaczy to wszystko skoroduje
    > a w hydraulice złączki mosiężne korodują jedynie w sytuacjach
    > wykonania instalacji niezgodnie ze sztuką.

    Co można spartaczyć i zrobić niezgodnie ze sztuką? Wkręcenie
    mosiężnego kolanka do instalacji z rur ocynkowanych, to w ogóle
    jest bez sensu. Niejaki Volta akurat z tych metali zrobił pierwsze
    ogniwo i tu mamy to samo. Czyli żeby nie robić partaniny, to trzeba
    w ogóle nie stosować stopów miedzi. Chyba że jest to nieuniknione,
    jak w przypadku tej biednej wylewki. Albo zaworów -- one też korodują
    i wymienia się je częściej od reszty instalacji.

    > Widziałeś w życiu stare radio czy telewizor ze skorodowanymi lutami?
    > Ja mam takie na strychu lampowe, mają z 50 lat, ścieżki za cynowane,

    Jak tam są ścieżki, to już w miare współczesna technologia. Ja pamiętam
    takie, co już przeszło trzydzieści lat temu były bardzo stare. Luty na
    łączówkach, osobliwie przy podstawkach lamp, potrafiły odpadać. To nie
    "zimne luty", tylko dziesiątki tysięcy cykli rozgrzewania i chłodzenia
    spowodowały jakieś procesy rekrystalizacji a w efekcie łatwe rozwarstwienie.
    Aż tak dobrze na metalurgii się nie znam, by wszystko w szczegółach
    wyjaśnić, stwierdzam po prostu fakt.

    > Korodują to wyłącznie te dzisiejsze "ekologiczne" luty bezołowiowe:(

    One też nie korodują, tylko się degradują. I to też ma związek
    z krystalizacją.

    --
    Jarek