  • Data: 2023-01-23 10:34:30
    Temat: Re: Odświeżanie SSD
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    piątek, 20 stycznia 2023 o 15:51:44 UTC-6 pueblo napisał(a):
    > Poproszę o jakiś przepis.
    >
    > Parę razy widziałem na grupie różne informacje na ten temat, ale nie
    > mogę jakoś tego posklejać.
    > Chcę zrobić kopię całego dysku - chyba użyję Image for Windows z
    > bootowalnego Strelca. Mogę spróbować też tego dd z linuxa, jeśli nie ma
    > tam żadnych niuansów i poleceniem znalezionym w necie uda się zrobić
    > kopię i innym ją "wgrać" z powrotem.
    > No to co zrobić takiemu ssd, żeby go "odświeżyć"? Raczej nic się z nim
    > złego nie dzieje, więc to profilaktycznie.

    Chopakici tu metlik w glowie robia.

    po kolei:

    1. Jak zrobisz dd (tak jak wielu nierozumnie uzywa) to dysk nie bedzie wiedzial ile z
    tego obrazu dysku jest uzyte a ile nie.
    dd, zapisuje kazdy blok i kontroler mysli ze to jest uzyte miejsc epodczas gdy to
    miejsce w filesystemie jest nie uzyte i moglo by byc wykorzystane na wear levelling a
    nie jest.

    2. Jak zuzyjesz dd to nalezy wolna przestrzen zapisac plikiem a nastepnie go skasowac
    pod systemem ktory poprawnie robi trim.

    3. Sa metody na discardowanie (inna nazwa trim) blokow spod np. hdparm-a. Ale to
    mozna uzyc jak sie dyska czysci kompletnie a nastepnie instaluje system bez robienia
    obrazow.

    procedura jest prosta:
    Odpalasz live cd z linuxem
    puszczasz benchmark disks
    jak wydajnosc calego dysku jest szczytowa, masz dysk czysty.
    Jak widac jakies dolki to znaczy ze kontroler nie mogl sobie tematu wear levelingu
    ogarnac i ma nieco zamieszania, mozna wtedy zrobic discard.
    Jak dysk prawie caly ma wydajnosc jak po psie to nalezy dokonac discarda obowiazkowo.
    Jak puscisz discarda to warto nieco poczekac i popuszczac benchmark zeby zobaczyc jak
    wydajnosc wzrasta. U mnie 128GB dysk sie czyscil jakies 5 minut.

    Poszukaj se jakimi narzedziamui sie robi to pod winda, pod linuxem albo hdparm albo
    blkdiscard.
    https://utcc.utoronto.ca/~cks/space/blog/linux/Erasi
    ngSSDsWithBlkdiscard