eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaOp amp, dodanie sprzężenie zwrotne, ale odwrócenie fazy na mosfecie › Re: Op amp, dodanie sprzężenie zwrotne, ale odwrócenie fazy na mosfecie
    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Op amp, dodanie sprzężenie zwrotne, ale odwrócenie fazy na mosfecie
    Date: Mon, 4 Dec 2023 17:02:05 +0100

    On Sun, 3 Dec 2023 02:27:44 -0000 (UTC), Arnold Ziffel wrote:
    > Wydumałem sobie taki układ -- jak widać na symulacji, zły.
    >
    > http://arnold.ziffel.one.pl/screenshot-20231203-0326
    08.png
    > http://arnold.ziffel.one.pl/screenshot-20231203-0326
    27.png
    > http://arnold.ziffel.one.pl/icom-fan-executor.asc
    >
    > Potrzeba jest taka, żeby napięcie wejściowe (IN) przekładało się (w
    > proporcji razy dwa) na napięcie wyjściowe (OUT). Czyli jak na IN podam 4 V
    > to na OUT chcę mieć 8 V. Jak R2 się zmieni (to w docelowym układzie nie
    > będzie rezystor tylko wentylator) to i tak ma się tam utrzymać 8 V.
    >
    > Sprzężenie zwrotne zrobiłem dodatnie dlatego, że tranzystor (M1) odwraca
    > fazę. Czyli robi ujemne.
    >
    > C1 jest dodany tylko dla testu, docelowo chciałbym dać 100 nF. Bez niego w
    > ogóle była sieczka w symulacji, jedno wielkie wzbudzenie.

    Dziwaczne.
    1) u mnie są jakies smieci w pojemnosci. Pewnie mikro unicodem.
    moze skutek kopiowania tekstu.
    wpisałem 100e-6 - bez zmian.

    2) porównanie napięcia na we+ sugeruje, ze raz naładowany kondensator
    C1 za wolno opada, i za wolno narasta - stąd w miarę stały poziom
    przez wiekszosć czasu. Ale jakiekolwiek zmniejszenie to oscylacja.

    podnioslem czestotliwosc do 50Hz, zmniejszylem C1 do 10n, dorzuciłem
    do wykresu (V(in)-V(n001))*10, wziąłem 10ms symulacji

    i mi wychodzi, ze strasznie wolno narasta wyjscie opampa. Jak sie
    różnica na wejsciu zmienia, to wyjscie opampa dopiero zaczyna
    narastać, i po ok 5us tranzystor się otwiera. A przez ten czas
    napiecie wyjsciowe opampa rośnie, zamiast spadać.

    Po tych 5us napiecie na drenie spada, na C1 spada, dochodzi
    do zmiany różnicy, i wyjscie opampa dopiero zaczyna opadać.
    Kolejnych pare us zanim opadnie na tyle, aby tranzystor sie zaczął
    zamykac.
    Za wolny opamp, za szybki tranzystor?

    Ale że nie pomaga powiększenie C1?
    Zwiekszylem go do 1u, to teraz narost wyjscia opamp jest 23us.
    I jak widac i 100u nie pomaga.
    przy 10u wydłuza sie do ~80us - czyzby skutek małej róznicy napięc na
    wejsciu .. i małego wzmocnienia wzmacniacza?

    Wiec jak to wygasic? Niby wystarczy gdzies wsadzic filtr tłumiący
    wysokie częstotliwosci, ale C1 nie pomaga, kondensator na wyjsciu nie
    pomaga, kondensator za R1 nie pomaga (zmieniłem na 2k i 10u).
    Skonczyły mi sie pomysły.

    Lutujesz na żywo? IHMO ... powinno działać. A może nie?

    > Jednak to nie działa (na razie tylko w symulacji, nie testowałem tego na
    > żywo). Dlaczego?
    >
    > Teoria jest taka, że op amp wysterowuje mosfetem tak, żeby napięcie na
    > jego wejściach było równe. Jest większe na + niż na -, więc op amp otwiera
    > mosfeta, mosfet ściąga punkt OUT do masy, napięcie na + spada, a że to
    > wszystko działa liniowo, to powinno osiągnąć stabilny punkt.
    >
    > Tymczasem działa to jak komparator / generator.

    Zdecydowanie generator, i to taki analogowy.

    > Gdzie mam błąd w myśleniu?

    J.