  • 81. Data: 2009-10-19 14:46:24
    Temat: Re: P?k?a bariera ISO 100.000 - nowy Nikon D3s
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "adam" <j...@o...maile.com> napisał:

    > [...]
    >
    > Oooo, ten to mi się nawet śnił ; )
    > Że niby go mam.
    >
    > 125 funtów... ja chrzanię, a mało kogo było na niego stać...

    Ja miałem - ale dopiero w 1985r kiedy w zachodniej Europie wyprzedawali się
    z niego i można było kupić znacznie taniej. A wkrótce później zaczęliśmy się
    w grupie kilku asystentów politechniki zastanawiać, jak by tu zdobyć PC-ta -
    zasilacz można zrobić samemu, obudowa niepotrzebna - bebechy zamontuje się
    się do szuflady biurka, karta graficzna - koniecznie CGA aby można było
    wykorzystać telewizor zamiast monitora, bez twardego dysku na początek da
    się obyć - czyli konieczne są płyta główna, pamięć, procesor, CGA, FDD
    kontroler/multi I/O i stacja dyskietek - razem... i tak 300$ - roczna
    pensja:-(((((

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 82. Data: 2009-10-19 14:54:16
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "Marek Wyszomirski" napisał
    [...]
> [...]
    > się obyć - czyli konieczne są płyta główna, pamięć, procesor, CGA, FDD
    > kontroler/multi I/O i stacja dyskietek - razem... i tak 300$ - roczna

    No tak, ja wtedy byłem na 100% garnuszku rodziców ; ) i mowy nie było o tym
    żeby samemu cokolwiek wykombinować (popracować w wakacje, odłożyć, coś
    sprzedać, u rodziny się zapożyczyć ;).
    Jak kumpel otworzył kiedyś portfel i zobaczyłem 50 $ (jego ojciec pływał i
    opływał) to pomyślałem sobie - co za czub, taki majątek nosić przy sobie,
    ktoś go za to zabije ; ))))

    Fajnie było i jeszcze fajniej, że się skończyło...

    adam

  • 83. Data: 2009-10-19 15:05:20
    Od: Czarek <c...@w...onet.pl>

    Jacek_P pisze:

> [...]
    > kodu z alternatywnymi kosztami rozbudowy pamieci lub liczby procesorow.
    > Jezeli obecnie MS Office kosztuje rzedu 1000 zl, to uzytkownik, ktoremu
    > przedlozyl propozycje dwukrotnego zmniejszenia obciazenia pamieci, ale
    > kosztem podwojenia ceny - po prostu cie wysmieje. Cena koncowa rzadzi!
    > I nadmierna optymalizacja, angazujaca WYSOKO WYKWALIFIKOWANYCH programistow,
    > znaczy sie takich co potrafia Knutha przeczytac i ZROZUMIEC, jest nieoplacalna.
    > Robi sie to tylko tam, gdzie kazdy bajt i kazdy gram jest na rozrachunku.
    > Znaczy sie w sondach, satelitach i pociskach rakietowych :)

    No niestety tak ostatnio jest. Dodatkowo studentom wpajają, że nie warto
    optymalizować, bo wiadomo, że jak dany projekt będzie na ukończeniu to
    komputery będa kilka razy wydajniejsze. I uczy się obsługi Wordów,
    Exceli i innych wynalazków zamiast algorytmów. A właściwy algorytm ma
    najwieksze znaczenie. Zresztą najczęściej wydajniejszy algorytm zajmie
    więcej pamięci. Trzeba też umieć wybrać co sie optymalizuje.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 84. Data: 2009-10-19 15:54:34
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Marek Wyszomirski pisze:
> [...]
    > się obyć - czyli konieczne są płyta główna, pamięć, procesor, CGA, FDD
    > kontroler/multi I/O i stacja dyskietek - razem... i tak 300$ - roczna

    Ech, płyta 386sx16 kupiona od znajomego, co się na dx-a 25 przesiadał,
    2MB, dysk jakiś żałosny, wszystko używane, wyżebrane i był w końcu SWÓJ
    pierwszy :)

    Wcześniej to mogłem tylko śnić. Zresztą pecet się nie liczył, nie było
    znajomych posiadaczy. Marzeniem było Atari ST, a na biurku stał spektruś
    (z całym zapleczem na 8255, tuzinem innych układów i kontraktonową
    klawiaturą zdobytą z jakiegoś MK48 czy czegoś podobnego).

    No i CA80, oczywiście złożyłem i mam do dziś. Ciekawe, kto stąd się tym
    bawił.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 85. Data: 2009-10-19 16:10:44
    Od: nb <n...@n...net>

    at Mon 19 of Oct 2009 10:05, Jacek_P wrote:

    > Ehm, ZX-80 mial tylko 1 KB RAM,

    A może ciut więcej niż 1K, np niecałe 2? Ale na pewno nie 16kB
    jak wcześniej napisałem.

    > a na zewnetrzna szyne mozna
    > bylo podlaczyc dodatkowe 16 KB. I dopiero ZX-81 mial wbudowane
    > 16 KB RAM.

    O właśnie. to był wielki skok w krótkim czasie.

    > A zewnetrznie na szyne mozna mu bylo dolozyc dodatkowa
    > pamiec: teoretycznie 32 KB RAM, ale np. firma APINA z Zielonej Gory
    > rozprowadzala moduly Memopak 64 KB, gdzie byly dwa banki po 32 KB.
    > Akurat na takim mialem przyjemnosc pracowac :) Kolega liczyl na
    > nim elementy skonczone w Basicu :D To byl hardcore upakowania
    > kodu.
    >
    > Autentycznie przyjemnosc, bo alternatywa (rok 1984) byly karty
    > perforowane na Odrze.

    Na RIADach również karty ale powoli wchodziła teletransmisja
    lokalna i zdalna na 2400 baud.

    > Inna sprawa, jak czlowiek sluch cwiczyl,
    > gdy sluchal, czy tasma sie dobrze nagrywa :D Potem nawet wyszly
    > takie specjalne wersje magnetofonu MK-231 z dopiskiem Data Recorder,
    > ktore mialy podbite soprany.

    Mój pierwszy magnetofon nieszpulowy, do którego nie można było
    kupić kaset za złotówki więc kupowało się jakieś arie operowe
    w cenie kilkakrotnie niższej od kaset w peweksie.

    A na mainframeach też się ćwiczyło słuch. Procesor był jakoś
    podłączony do procesora, że można było słyszeć jego pracę.
    Dało się rozpoznać pętle, a kompilacje różnych języków
    miały różne fanfary w trakcie kończenia.

    > Natomiast ani Spectrum 'zwykly', ani Spectrum Plus nie mialy 64 KB
    > RAM. Nigdy! Pierwsza wersja miala 16 KB z mozliwoscia rozbudowy do 48
    > KB, druga od razu miala 48 KB. Dopiero pozniej, po wchlonieciu
    > Sinclaira przez Amstrada powstaly rozne dziwne konstrukcje
    > eksploatujace nazwe 'Spectrum', ale nie mialy juz one zadnego
    > znaczenia rynkowego.

    Spectrumem się nie bawiłem, ale sąsiad miał takowego 64 kB
    powiększonemu do 80 kB. To było moim marzeniem, Wyglądał
    na taki jak najbardziej klasyczny.

    > Ehm, sprzeciw. Postep w systemach operacyjnych jest KOLOSALNY,
    > natomiast ty prawdopodobnie myslisz o INTERFEJSIE uzytkownika.
    > Jezeli nie jestes programista, to faktycznie tego postepu nie
    > zauwazysz, podobnie jak rozwoju elektroniki samochodowej przecietny
    > uzytkownik tez nie zauwaza.

    Dokładnie na odwrót. Widzę ogromne zmiany tylko w interfejsie.

    > Skok jakosciowy pomiedzy np. W2000
    > i XP w warstwach programistycznych byl bardzo duzy. Podobnie
    > pomiedzy XP i Vista,

    Akurat windowsy uważam za systemy osobliwe i trudno
    przyjąć programistyczny punkt widzenia bez znajomości
    kodu źródłowego. Od strony użytkownika/administratora
    niewiele różni się od najstarszych systemów mainframe.
    To znaczy, że znając systemy mainframowe, bez kłopotu
    obsługuje się windows...Chyba NTG

    > ktora nalezy w zasadzie traktowac jak
    > przedwczesnie wypuszczony prototyp :), ot taka wpadka przy
    > zbytnim pospiechu, jak w przypadku Millenium. Jezeli natomiast
    > chcesz wiedziesz, co bedzie nadchodzilo w najblizszym dwudziestoleciu
    > to lepiej przygladaj sie mainframe'om, bo okres przeciekania innowacji
    > z nich na nizsze szczeble to tak, mniej wiecej, 15...20 lat.

    Od 7 lat nie dotykałem mainframeów, więc wieszczyć do 7 lat
    naprzód mogę :-)

    --
    nb

  • 86. Data: 2009-10-19 17:15:17
    Od: "Roger from Cracow" <r...@s...pl>

    > Ech, płyta 386sx16 kupiona od znajomego, co się na dx-a 25 przesiadał,
    > 2MB, dysk jakiś żałosny, wszystko używane, wyżebrane i był w końcu SWÓJ
    > pierwszy :)

    moja przygoda z PCtem zaczela sie ogolnym fochem na caly swiat :)
    Marzylem o Amidze 500 do grania a tutaj ojciec kupil mi AT 286
    16MHz + jakis monitorek 2x mniejszy od telewizora :D Podczas gdy
    gralem w jakies zalosne gierki kumple wymiatali na swoich amigach.
    Za kilka miesiecy kumple zazdrosnie patrzyli na mojego PCta i grali
    w swoje cienkie gierki a ja popylalem w jakies wypasy :)
    Potem wyscig zbrojen przesiadka na 386 potem 486 liczenie mipsow,
    nowe gry taaaakie realistyczne, renderowanie jakis graficzek.
    No i przyszla era Dooma :) Fajnie bylo.

    Roger

  • 87. Data: 2009-10-19 17:52:48
    Od: nb <n...@n...net>

    at Mon 19 of Oct 2009 11:12, Jacek_P wrote:

    > ... Iran oglosil zamiar przejscia na rozliczenia pozadolarowe. Z
    > glebszej pamieci wygrzebuje, ze gdy podobny zamiar zglosil Husajn, to
    > pol roku pozniej mial Amerykanow w Bagdadzie. Tylko, ze wyposzczony
    > kilkunastoletnia blokada, rozrywany rebeliami Irak, to nie to samo co
    > jednolity narodowosciowo i napakowany waluta Iran. Z Persami moze im
    > nie pojsc tak latwo, jak z Arabami.

    Iran jest bardzo niejednolity narodowościowo. Irańczyków (Persów)
    jest zaledwie polowa. Oprócz języków indoeuropejskich spory odsetek
    używających języków z innych rodzin, jak np. ałtajskie (ponad 25%)
    i semickie.

    --
    nb

  • 88. Data: 2009-10-19 19:42:00
    Od: "marcin.STIG.saldat" <s...@p...pl>

> [...]
    > Za kilka miesiecy kumple zazdrosnie patrzyli na mojego PCta i grali
    > w swoje cienkie gierki a ja popylalem w jakies wypasy :)

    No juz nie przesadzaj... Droga od AT 286 do czegos co przerastalo
    mozliwosci Amigi, byla zdecydowanie dluzsza niz kilka miesiecy. ;)
    "500tka" to zadnym wypasem co prawda nie byla, ale 1200tka uzbrojona w
    dopalacz, dodatkowy RAM i twardziela, dawala w tym czasie takie
    mozliwosci, ze kazdy "blaszak" sie chowal -- szczegolnie jesli chodzi o
    mozliwosci graficzne (obrobka, animacja, itd). Dopiero lata ostatnich
    486 i pierwszych Pentium rozpoczely powazna ere dominacji PC. 3D Studio,
    pozniej Max, nastepnie przeportowany LightWave, Photoshopy, itd.
    Pamietam, ze dopiero MMX 166 MHz dawal taki przyrost wydajnosci, ze
    oplacalo sie go kupic miast dokladac nowe dopalacze, sloty zorro, itp.
    badziewia do Amigi.

    > Potem wyscig zbrojen przesiadka na 386 potem 486 liczenie mipsow,
    > nowe gry taaaakie realistyczne, renderowanie jakis graficzek.
    > No i przyszla era Dooma :)

    Roger, ciekawe masz pojecie realizmu w grach, skoro takie cechy
    dostrzegales juz przed era Dooma. ;)

    --
    Pozdrawiam,
    marcin.STIG.saldat

  • 89. Data: 2009-10-20 06:34:51
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Mon, 19 Oct 2009 17:54:34 +0200, Janko Muzykant napisał(a):

    > Ech, płyta 386sx16 kupiona od znajomego, co się na dx-a 25 przesiadał,
    > 2MB, dysk jakiś żałosny, wszystko używane, wyżebrane i był w końcu SWÓJ
    > pierwszy :)

    A mój pierwszy to był Commodore - PC na procku 88, ale za to z kartą
    Herculesa. Uskrobany z kieszonkowego służył mi do czasów gdy koledzy już
    wymiatali na 486. Pograć se nie mogłem, ale turbo pascala i assemblera
    znałem do ostatniego bitu. Pascal z bibliotekami asm nawet na tym pół-xt
    wymiatał... A teraz... programuję w PL/SQL... ale się stoczyłem... ;-)

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 90. Data: 2009-10-20 12:02:40
    Od: NomaD_FH <n...@g...com>

    Ehhh
    Pierwszy Atari 800 XE i wsłuchiwanie się w magnetofon :D, później skok
    jakościowy - Amiga 1200 (choć krótko myślałem o Amiga CDTV) - gry o
    których na pc się nie śniło, programy graficzne, muzyka - mrrrrr. A
    później niestety trzeba było przeskoczyć na PC-ta (bodajże 400MMX) i
    później kolejne. Heh a Amiga nadal na szafie gdzieś leży ;)

    A tak wogóle - znów ciekawe przejście od ISO 100k do historii
    komputerów :)

    pzdr

    --
    Grzesiek "Nomad_FH"