  • 11. Data: 2012-07-12 09:32:58
    Temat: Re: Pali się MOSFET - dlaczego?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 11 Jul 2012 21:05:33 +0200, Pitlab napisał(a):
    > To jest wykluczone, oznacza uszkodzenie ogniwa. Sprzęt często przestaje
    > działać już w okolicy 8V. Poza tym użytkownika na bieżąc monitoruje napięcie
    > baterii i nie dopuszcza do takich sytuacji. Te uszkodzenia powstawały gdy
    > użytkownicy podłączali świeżą baterię.

    Moze jednak warto pojsc tym tropem ? Odbiorniki np mocno obciazaja,
    podlaczasz baterie, napiecie na wyjsciu niskie, tranzystor sie nie otwiera
    .. a co potrafi ta dioda to nie wiem, moze np 3A nie przepusci ..

    A moze w ogole niepotrzebnie szukamy dziury w calym - jakies przypadkowe
    zwarcie i padaja dwa najslabsze elementy - tranzystor i dlawik.

    W ukladacg zabezpieczajacych do li-ion jest czesto drugi tranzystor. Odcina
    zasilanie jak napiecie baterii spadnie ponizej progu wyladowania, a przy
    okazji moze kontrolowac tez napiecie na wyjsciu i wykrywac zwarcia.

    J.

  • 12. Data: 2012-07-12 09:46:09
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello pgw,

    Thursday, July 12, 2012, 8:49:46 AM, you wrote:

    > A gdyby tak dać dodatkowy rezystor miedzy bramką a zródłem, który tworzyłby
    > dzielnik z rezystorem bramka-GND? Wtedy nie byłoby pełnego napięcia 12V
    > Ugs. Istniałyby jakieś inne niebezpieczeństwa?

    Wystarczy dioda Zenera między źródło a dren.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 13. Data: 2012-07-12 09:48:11
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello,

    > Wystarczy dioda Zenera między źródło a dren.

    Tfu, cholera! Nie należy pisać ani późno w nocy ani o świcie.
    Oczywiście między źródło a bramkę.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 14. Data: 2012-07-12 09:49:10
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    > Zauważ, można tam podłaczyć urządzenie, które pobiera jakiś tam prąd nieduży.
    > Ale czy wziąłeś pod uwagę prąd ładowania kondensatora w takim urządzeniu?
    > Jesli obwód ma 0,25ohma to masz blisko 50A. Co prawda dodatkowe rezystancje
    > zmniejszają go, ale wcale bym się nie zdziwił jak w chwili podłączenia masz
    > tam 25A impuls. A tego taki tranzystorek nie wytrzyma. Poza tym ma za małe
    > Vgs.
    > Dobry układ powinien być odporny na zwarcie, a już na pewno na podłączanie
    > urządzeń :)
    > --

    Jeszcze jedno
    Dławiki wielowarstwowe także nie wytrzymuja przetężeń. Ze względu na swoja
    budowę. Nie wolno za nimi dawać dużych kondensatorów, gdy prąd/napięcie na
    wejściu rośnie zbyt szybko.

    No ale ścieżki to się nie mają prawa palić.

    Pozdr

  • 15. Data: 2012-07-12 09:50:40
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Kiedyś naprawiałem mały TV lcd o dziwnej nazwie (jakiś chinczyk) który
    zasilany był nietypowo bo z panela fotowoltaicznego + akumulator z
    kontrolerem ładowania. Zwalony był tranzystor TSM9933 na wejściu zasilania
    TV odpowiedzialny za jego załączenie. Nowy tranzystor pożył 3 tygodnie i
    znów padł wypalając przy okazji ścieżki. TV pobierał mi maksymalnie przy
    używanym wbudowanym DVD prąd 2,5A przy 13,8V a TSM9933 to w zasadzie dwa
    tranzystory w jednej obudowie -20V -4,7A które w tym TV miał dreny i źródła
    połączone równolegle a bramkami przez osobne rezystory. Wlutowałem IRF9530 i
    od tego czasu jest spokój.

    Marek

  • 16. Data: 2012-07-12 09:51:05
    Od: "Pitlab" <p...@p...wp.pl>

> [...]
    > Jesli obwód ma 0,25ohma to masz blisko 50A. Co prawda dodatkowe
    > rezystancje zmniejszają go, ale wcale bym się nie zdziwił jak w chwili
    Gdybym dołożył bezpiecznik to łączna rezystancja dławika, transystora i
    bezpiecznika będzie wynosiła ok. 0,35R co i tak da 34A.

    > A tego taki tranzystorek nie wytrzyma.
    Fakt. W impulsie wytrzymuje 15A.

    > Dobry układ powinien być odporny na zwarcie, a już na pewno na podłączanie
    > urządzeń :)
    Wygląda na to że trzeba dać większy tranzystor i dławiki ferrytowe na
    większy prąd.
    Mam dławik 15mR w obudowie 0805 na prąd ciągły 3A. W dokumentacji nic nie
    pisze o obciążalności prądem impulsowym, ale skoro bezpiecznik będzie się
    otwierał przy ~2A, to dławik powinien wytrzymać. Przy 100MHz ma impedancję
    30R, więc to głównie na nim będzie się wydzielała energia impulsu.
    Tranzystor z dostępnych widzę IRFHS9301 (Vds=-30V, Vgs=+-20V, Id=-8,5A, w
    impulsie do -52A) :
    http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irfh
    s9301pbf.pdf. Obudowa
    drobna, ale mam już kilka podobnych na płytce, więc dam radę wlutować.

    --
    Piotrek.
    http://www.pitlab.pl

  • 17. Data: 2012-07-12 09:53:37
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Bo niby moze byc tak ze jak za duzo pobierzesz i napiecie baterii (a
    > raczej na obciazeniu) siadzie, to tranzystor przestanie byc w pelni
    > otwarty i sie zacznie grzac. Ale to by musialo spasc do ~2V.

    Może wystarczy przegapić i pozwolić rozładować się powoli akumulatorom
    niemal do zera.

    Marek

  • 18. Data: 2012-07-12 09:57:21
    Od: "Pitlab" <p...@p...wp.pl>

    Rozumiem że to takie rozważania teoretyczne.
    W praktyce na istniejacej płytce prościej mi będzie wymienić tranzystor
    (IRLML9301 ma Vgs=+-20V) niż dokładać dzielnik czy zenerkę.

    --
    Piotrek.
    http://www.pitlab.pl

  • 19. Data: 2012-07-12 09:59:56
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello pgw,

    Thursday, July 12, 2012, 9:52:50 AM, you wrote:

    [...]

    > A nie między zródło a bramka?

    Przecież się poprawiłem po chwili.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 20. Data: 2012-07-12 10:46:44
    Od: "Pitlab" <p...@p...wp.pl>

    > Moze jednak warto pojsc tym tropem ? Odbiorniki np mocno obciazaja,
    > podlaczasz baterie, napiecie na wyjsciu niskie, tranzystor sie nie otwiera
    > .. a co potrafi ta dioda to nie wiem, moze np 3A nie przepusci ..
    OK, pójdźmy. Takie rzeczy się zdarzają, Model potrafi uciec i rozładować się
    zanim zostanie znaleziony.
    Dioda w tym palącym się tranzystorze ma prąd przewodzenia max 1,6A. To
    niedużo, ale napięcie otwarcia tranzystora jest na tyle niskie że przy 2-3V
    (w zależności od typu) spokojnie jeszcze przewodzi wystarczajacy prąd a
    ogniwo 12-14V rozładowane do 2-3V ma tyle energii co nic. To chyba
    definitywnie zamyka ten trop.

    > A moze w ogole niepotrzebnie szukamy dziury w calym - jakies przypadkowe
    > zwarcie i padaja dwa najslabsze elementy - tranzystor i dlawik.
    Tego nie można wykluczyć, dlatego w następnej wersji sprzętu chcę dać
    bezpiecznik polimerowy. Tyle jeszcze upchnę a mam nadzieję że zwróci mi się
    to w postaci mniejszej ilości urządzeń do serwisownia.

> [...]
    > zasilanie jak napiecie baterii spadnie ponizej progu wyladowania, a przy
    > okazji moze kontrolowac tez napiecie na wyjsciu i wykrywac zwarcia.
    Tu mi zabiłeś ćwieka. Nie robiłem nigdy takich zabezpieczeń i boję się że
    polegnę na jakimś detalu albo trzeba będzie to parametryzować wiadrem
    oporników.
    Przeglądam rozwiazania. Jeżeli to ma wygladać jak to:
    http://www.zajic.cz/odpojovac/odpojovac.htm to odpuszczam. Nie mam tyle
    miejsca na płytce.

    --
    Piotrek.