  • 31. Data: 2021-12-02 18:52:22
    Temat: Re: Pamięć RAM
    Od: a...@p...com

    Wcale nie przypadkiem, dnia Thu, 2 Dec 2021 17:32:45 +0100
    doszła do mnie wiadomość <soasje$1mkd$1@gioia.aioe.org>
    od Animka <a...@t...ja.wp.pl> :
    >W dniu 2021-12-02 o 15:44, a...@p...com pisze:
    >[...]
    >
    >Przepraszam, że się wtrącam w temat. Chce tylko dodać coś nie na temat.
    >Skojarzyłam sobie jednak, że Ty nie jesteś Przemolem tylko Olafem.
    >Przemol to za tępy jest do udzielania porad komputerowych.

    My name is Luigi Benedetti, but everybody call me Roberto.
    https://youtu.be/4V2C0X4qqLY?t=148
    --
    Szwambuł Trantiputl.
    Inter stercus/faeces et urinam nascimur

  • 32. Data: 2021-12-03 00:01:55
    Od: Animka <a...@t...ja.wp.pl>

    W dniu 2021-12-02 o 18:52, a...@p...com pisze:
> [...]
    > od Animka <a...@t...ja.wp.pl> :

    > My name is Luigi Benedetti, but everybody call me Roberto.

    Oj, dobra, dobra.Jest jak jest i ok.

    --
    animka

  • 33. Data: 2021-12-03 01:05:57
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "trybun" so2195$1ot4$...@g...aioe.org

    > Czy można to jakoś naprawić korygując ustawienia

    Nie można... 'pamięć RAM' jest jak 'artykuł AGD' i 'choroba CoViD'...
    Można to ;) naprawiać, ale nie można naprawić... Zawsze jakiś Trybun
    użyje określenia 'pamięć RAM'... Z Resztą -- można wziąŚć tĄ radę czy
    uwagę pod do serca...

    Z resztą ;) i tą jest w kolejnych postach wątku zaczętego tym:

    "Eneuel Leszek Ciszewski" sgh3g9$1ntd$...@g...aioe.org

    > Jest jeszcze coś takiego, co się nazywa proporcjonalnością.
    > A mianowicie, w każdej sytuacji trzeba wyważyć dobra -- wziąść
    > (oryginalna wymowa na nagraniu -- red.) jedno dobro, wziąść
    > drugie dobro i ocenić, które z nich ma w danym, konkretnym
    > przypadku ważniejsze znaczenie. Nigdy nie zgodziłbym się na
    > taką regulację ogólną (...), ale tu jest sytuacja szczególna.

    postem...

    =-=

    Ogólnie (niekoniecznie u tego Trybuna) mamy:
    RAMkowe cykle w ns, energię w watach, natężenie w woltach itd...
    Niektórzy tej ;) nomenklatury bronią jak niepodległości...
    (bywa, że w teleturniejach)
    [rycerze z łbami zakutymi w zbroje potykali się podczas
    turnieju o rzeczywistość, więc w teleturniejach bywa podobnie]

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 34. Data: 2021-12-03 09:44:35
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 02.12.2021 o 15:41, pioruns pisze:

    > Drugi link z DDG:
    > https://www.crucial.com/articles/about-memory/what-i
    s-dual-channel-memory

    > TL;DR:
    > Dual channel sprawia, ze CPU ma dostep do obu kosci RAM jednoczesnie.
    > To taki RAID0.
    > Bez dwoch kosci, tracisz duzo maksymalnego bandwidth jaki moglbys
    > miec. Kupowanie 16 GiB zamiast 2x8 GiB nie ma sensu, jesli masz
    > miejsce w PC.

    > No to bierz 2x 8 GiB (czy ile tam potrzeba) 3000MHz, albo ile plyta
    > glowna max obsluzy MHz, bo niekoniecznie tyle, co CPU.

    No, skoro wszyscy twierdzą że dual channel zwiększa wydajność to
    spróbuję dokupić drugą kość do tej już zainstalowanej. Przy okazji
    dodatkowe pytanie, jako że nie widzę nadmiaru ofert kości tego typu to
    czy można by dołożyć jakąś inną, podobną ale nie identyczną?

  • 35. Data: 2021-12-03 09:46:17
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 02.12.2021 o 15:44, a...@p...com pisze:
    > Wcale nie przypadkiem, dnia Thu, 2 Dec 2021 15:22:36 +0100
    > doszła do mnie wiadomość <soakrc$1of0$2@gioia.aioe.org>
    > od trybun <M...@j...cb> :

    > Tryb Dual to w uproszczeniu 128 bitów w kierunku CPU, w single tylko
    > 64(połowa).
    > Lepiej mieć dwie w trybie Dual niż jedną w single.
    > W trybie Dual osiągniesz zysk 20-30% w grach.
    > Dokup identyczną jak masz, tak będzie taniej, bo dokupienie szybszej
    > pary może być drogie.
    >
    > Ilość FPS(klatek na sekundę), Wiedźmin, po lewej single, po prawej
> [...]

    Wszystko juz jasne.

    > Może ta twoja pamięć nie ma XMP, więc może się okazać, że
    > korzystniejsze jest jednak kupno nowej, szybszej pary z XMP, zysk z
    > trybu Dual zsumuje się z zyskiem z XMP(ustawiając profil XMP ustawiasz
    > najlepsze parametry, jakie przewidział producent pamięci).
    > Płyta nie musi obsługiwać trybu XMP, choć w zasadzie wszystkie w miarę
    > nowe powinny obsługiwać(sprawdź w manualu).

    Nie obsługuje, w UEFI sekcja XMP jest oznaczona komunikatem
    "nieobsługiwany", pytanie tylko czy to za sprawą płyty czy kości. W
    manuału płyty nic nie ma o XMP. W ogóle nie dość że sama płyta jakaś
    zubożona to jeszcze instrukcja obsługi skąpa do granic możliwości, o
    jednym kablu SATA nie wspomnę.

  • 36. Data: 2021-12-03 09:47:16
    Od: trybun <M...@j...cb>

> [...]
    > [rycerze z łbami zakutymi w zbroje potykali się podczas
    > turnieju o rzeczywistość, więc w teleturniejach bywa podobnie]

    Nie bardzo wiem o czym piszesz,.

  • 37. Data: 2021-12-03 11:00:21
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 03/12/2021 08:44, trybun wrote:

> [...]
    > dodatkowe pytanie, jako że nie widzę nadmiaru ofert kości tego typu to
    > czy można by dołożyć jakąś inną, podobną ale nie identyczną?

    Myslalem ze kupisz 2x 3000 MT/s ;) Czy ile max plyta pociagnie.

    Ale mozna i protezowac istniejacy 2666 MT/s co masz. Mozna dolozyc druga
    innej firmy, ale nie dziala w 100% przypadkow, czasami sie pogryza.
    Upewnij sie aby byl ten sam clock i te same CL. W razie w oddasz do
    sprzedawcy czy odsprzedasz.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 38. Data: 2021-12-03 11:00:56
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 03/12/2021 08:46, trybun wrote:
> [...]
    > manuału płyty nic nie ma o XMP. W ogóle nie dość że sama płyta jakaś
    > zubożona to jeszcze instrukcja obsługi skąpa do granic możliwości, o

    Zobacz czy nie masz update do BIOSu od producenta.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 39. Data: 2021-12-03 12:42:27
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 3 gru 2021 o 09:47, trybun pisze:

    > Nie bardzo wiem o czym piszesz,.

    Osiągnęliśmy konsensus. ;) Rzadko mamy wspólne zdanie, ale tym razem
    udało się. Obaj zauważamy, że nie rozumiesz, o co w RAMkach biega...
    Mniej nadawaj, więcej czytaj, ale czytaj ze zrozumieniem, bo samo
    czytanie niekoniecznie wystarczy.

    Nie sam parametr 2666 (cokolwiek on znaczy) jest ważny. Ważne są puste
    cykle czy wielokanałowość... Nadto nie tylko możliwości samych RAMek są
    ważne -- reszta także ma swe ograniczenia. W jakiejś temperaturze można
    osiągnąć większe transfery, w jakiejś mniejsze -- stabilność też ma swe
    znaczenie, ale to raczej ;) wiesz. ['wiesz', niekoniecznie znaczy
    'stosujesz swą wiedzę'?]

    Zwiększenie częstotliwości może poskutkować zwiększeniem Cl.
    DDR4 mają znacznie większe częstotliwości niż DDR2, ale czy
    są proporcjonalnie szybsze? Poszukaj porównań w necie...
    Główną przewagą DDRn+1 nad DDRn jest pojemność pojedynczego
    modułu, nie szybkość...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 40. Data: 2021-12-03 12:58:32
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 03.12.2021 o 11:00, pioruns pisze:

> [...]
    > druga innej firmy, ale nie dziala w 100% przypadkow, czasami sie
    > pogryza. Upewnij sie aby byl ten sam clock i te same CL. W razie w

    Nie, na razie wszystko chodzi dość dobrze, a wiec irracjonalne byłoby
    wymieniać RAM w nowym kompie. Dołozyć kość to co innego, bo wcześniej
    czy później pojaw ją się niedobory RAMu.

    Są podobne, nawet tego samego producenta, jednak identyczna z tego co
    widzę na polskim rynku jest w jednej ofercie, w sklepie Sferis. Z tego
    co pamiętam to sprzedawcy za bardzo nie chcą przyjmować zwrotów RAMu.