  • Data: 2009-01-08 18:24:26
    Temat: Re: Pękajšce szyny - siła natury, czy niedbalstwo ?
    Od: "WM " <c...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Konrad Anikiel <a...@g...com> napisał(a):

    > A przy 85K wyjdzie 230MPa. Niedużo. Żeby urwać nie wystarczy.

    Szyn nie kładzie się w skrajnych temperaturach,
    dlatego naprężenia w zimie mają inny znak niż w lecie.
    Zamiast 230MPa można przyjąć +A MPa i -B MPa (gdzie A+B=230MPa).

    Nie wiem, czy obliczenia bez uwzględniania wyboczenia są wystarczające.
    Szyny odznaczają się dużą smukłością, choć są stabilizowane podkładami.
    Podkłady zapewniają stałą odległość szyn, ale nie są przyklejane do gruntu
    i mogą pod wpływem drgań minimalnie pływać na boki, zwłaszcza na zakrętach.
    W czasach studenckich na tzw. praktykach robotniczych układałem tory.
    Podkład drewniany wystarczyło walnąć młotem, aby go lekko przesunąć.

    WM