    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Połączenie modemów przez VoIP
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    <17cq9v2hiia5c.5hhfxm97f2y$.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>
    <1vmix87l2k510$.1evnm1d4822im.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>
    <9...@4...net>
    <m...@i...localdomain>
    <b0ixs6q9v5ba$.r4nb190kozzq$.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>
    <1...@4...net>
    <m...@i...localdomain>
    Date: Wed, 31 Aug 2022 17:44:54 +0200

    On Wed, 31 Aug 2022 15:34:19 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Ależ może i jest, przynajmniej formalnie. RTF V.24 czy inny EIA/TIA-232
    > (podobnie np. EIA-530 itd).
    > Oczywiście nie może być jednocześnie wykorzystywany, ale jednocześnie
    > nie używa się też FD i HD.

    > Nigdy nie spotkałem się z informacją, by 8250 był w czymś lepszy niż
    > 16450.

    To raczej chodzilo o lepszosc w stosunku do 8251.

    > Chyba że w poborze prądu (w szczególności w porównaniu do wersji
    > CMOS) :-)

    82C50 tez byly.

    > Proces nie może blokować przerwań na długi czas, w przeciwnym przypadku
    > nawet z buforem znaki będą gubione, i pewnie to nie będą nasze
    > największe kłopoty.

    Kazdy bajt bufora - 100us dodatkowo.

> [...]
    > przerwań. Takie rzeczy są możliwe tylko w trybie kernela, i raczej są
    > wynikiem jakiegoś błędu.

    > Transmisja z HDD odbywała się przy odblokowanych przerwaniach, ale port
    > szeregowy nie mógł jej przerwać - ponieważ jego przerwania miały mniej
    > korzystny priorytet (z wyłączeniem nietypowego IRQ 9).

    > Oczywiście, ale to nie ten przypadek. Tu mamy sytuację taką, że
    > przerwanie nie zostało zakończone (bo np. dysk cały czas wysyłał dane),
    > ale mimo tego przerwania są odblokowane. W sensie CPU, ponieważ 8259 nie
    > zgłosi w takiej sytuacji "mniej ważnych" przerwań.

    A nie mozna 8259 powiedziec, ze juz moze przyjac te mniej wazne?

    > Tam robiono różne sztuczki, by to jakoś działało. Wystarczył smartdrive
    > z write backiem by pojawiły się problemy.

    Moglem nie uzywac.

    > W DOSie nie było żadnych "zadań", które mogły blokować proces
    > transmisji, to nie był system wielozadaniowy.

    No to przynamniej obsluge przerwania dalo sie szykbko zrobic.

    > Owszem, ale w 1999 r. to już była N-ta iteracja socketów-7
    > i późniejszych, wszystkie RSy na płytach od lat miały FIFO.

    Te szybkie modemy sie pojawily w okolicac 1995, to moze tez juz bylo
    fifo.

    > Ważne jaki. 14k4 (+upgrady oficjalne i inne), 28k8 (33k6), X2/V.90+?
    > 28k8 i szybsze na pewno działały @ 115200.

    Na koncu, wiec juz chyba 56k potrafil.

    > Wewnętrzne miały odpowiednik 16550(A). Poza może jakimiś 2400 itp.
    > Fakt że większość chyba miała modemy wewnętrzne.

    > Ważna kombinacja modemu i peceta.
    > Z Windows 3 ludzie typowo nie mieli modemów V.34 i podobnych, w 1995 r.
    > "wyszedł" Windows 95, raczej mało prawdopodobne, by ktoś używał
    > nowiutkiego modemu ze starodawnym komputerem (odwrotnie, bardziej).
    > Wtedy komputery zmieniało się znacznie częściej, po roku to już były
    > stare truchła :-)

    Jakos tak, ale jak ktos wydał na modem, to moglo go byc nie stac na
    komputer przez pewien czas.
    Albo wolal poczekac ze zmianą windows.

    > Nie, to nie wymagało specjalnego softu. Problem z dzieleniem przerwań
    > był tylko sprzętowy (nie były wyzwalane poziomem i z otwartym drenem).

    ALe przecietny program na jednym przerwaniu obslugiwal jeden port.
    Jak trzeba bylo obsluzyc dwa rozne, to klopot.

    Moze nie w Unixie, ale juz chyba nawet windows by zwariowal.

    > Problemy z Windows były nawet większe :-) Ale owszem, 16450 znikły.

    > Blisko ale nie do końca, spójrz np. na PVI-486SP3 albo PCI/I-486SP3G
    > (1994 r.) - AT, ale z SuperI/O i 16550.

    No ale to chyba raczej rzadkosc, a nie popularna plyta.

    Chociaz ... juz mi skleroza zawodzi - jak IDE przeniesli na plyte,
    to chyba przy okazji i porty szeregowe przeniesli.
    Jeszcze na tasiemkach i sledziach, ale UART juz na plycie.
    PCI jest od 1992, a wraz z nia poznikaly karty multi-IO z IDE ?

    > Natomiast SuperI/O na kartach VLB jakoś nie miały seriali z FIFO.

    > Zwykle wiadomo,

    Ty wiesz, a interfejs/konwerter nie wie. Trzeba jakos powiadomic.

    > może z jakąś dokładnością (typu 9600 - 19200) - ale to
    > bez takiego znaczenia, najwyżej nieco dłużej będzie na linii.

    Bedzie za dlugo, to peryferium zdązy odpowiedziec i trafi w kolizje.

    > W RS-485 były kolizje, typowo załatwiało się je retransmisjami.

    Przewidzianych nie bylo.
    Wiec za drugim razem tez moze byc za dlugo.

    > Tak, przez adapter z Ethernetem. Ale one chyba nie generowały takich
    > akcji.

    > No ale napisałem, że oglądałem oscyloskopem. BTW nie oglądałem, rzecz
    > jasna, co tam się działo w środku, ale tam nie było żadnego 16450 itp.
    > więc to raczej bez związku.

    No, jak specjalizowany interfejs z ethernetem, to mogli wstawic
    dowolną kosc.

    > [GW451]
    >
    > Tak średnio raczej.
    > Przecież nie pisałem o płytach 286, albo inny PC 8088 z 256 KB RAM.

    > Tak, ale to nie było na początku lat 90-tych.

    IDE-ATA sie pojawilo w w 1987 (wiki). Popularnosc zdobylo troche
    pozniej,
    w Polsce jeszcze ciut pozniej, ale wkrotce nie dało sie innego dysku
    kupic, no chyba ze SCSI.

    > Płyta główna: 16550. Karta XT-BUS/ISA/VLB: 16450 a wcześniej nawet 8250.
    > Pewnie były wyjątki, ale generalnie tak to wyglądało.
    > Tzn. wyjątki ew. dotyczyły kart, bo nie pamiętam żadnej płyty z 16450.

    Na plycie to ja nie pamietam nawet 16550.
    Byly jakies stonogi i mialy wszystko w sobie.

    > Nie do końca rozumiem, ale "chipsety" były też w 386 i wcześniej w 286.
    > Nazwa pochodzi od konkretnego chipsetu (zestawu scalaków) C&T.

    A to tajwanska firma ?

    > Owszem. Na płycie były tylko headery.

    > Owszem. Ale to nie ten przypadek.

    OK, ale unix mial takie problemy, a windows nie :-)

    J.