    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Połączenie modemów przez VoIP
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    <m...@i...localdomain>
    <b0ixs6q9v5ba$.r4nb190kozzq$.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>
    <1...@4...net>
    <m...@i...localdomain>
    <8...@4...net>
    <m...@i...localdomain>
    <1ej8oahwlyrtg$.1lzcqu1kgbb6r$.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>
    <bvy07t6laktq$.nmukvw00msee$.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>
    Date: Thu, 8 Sep 2022 21:26:10 +0200

    On Sat, 03 Sep 2022 13:25:52 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Teoretycznie czy sensownie?
    > Bo teoretycznie to oczywiście wszystko można było zrobić - tylko
    > chodziło też o to, by to jakoś sensownie działało. Priorytety przerwań
    > są jednak po coś.

    A przydzial nr przerwan przypadkowy?
    Biorac pod uwage, ze trzeba przetransmitowac 512 bajtow, to
    odblokowanie przerwan ma sens.

    > No tak, nie było, albo nie były używane. A jak ktoś miał i używał, to
    > kupował kartę z 16550, koszt typu 1/30 ceny CPU, i też mu działało.

    Ale nie pamietam takiego masowego kupowania.
    Wiec moze szybkie modemy pojawily sie w kraju, jak juz plyty mialy
    port z FIFO - bo dokladnie 16550 na plycie to ja nigdy nie widzialem

    > To raczej kwestia BIOSu (int 13h), nie samego DOSu.
    > Przyznaję, że nie pamiętam już dokładnych szczegółów, ale pamiętam, że
    > po wyjęciu zworek INT14/15 dyski nie działały. Może to było tak, że
    > CD-ROMy działały bez przerwania, a dyski nie? Albo Linux i np. Windows
    > wymagały IRQ, a BIOS nie?

    Linux - wielce prawdopodobne. DOS/BIOS - powiedzialbym, ze nie, bo i
    po co, ale podales niżej.
    Windows ... na pewno byloby mu przydatne, ale czy niezbedne ..

    > Tak czy owak, dyski powodowały problemy w serialach 16450.
    >
    > Trudno to teraz ocenić, w oderwaniu od konkretnego BIOSu, ale zapytajmy
    > google: ibm pc at bios source code
    > https://github.com/kaneton/appendix-bios/blob/master
    /src/disk.asm
> [...]
    >
    > COMMANDI:
    > CALL CHECK_DMA ; CHECK 64K BOUNDARY ERROR
    > JC CMD_ABORT
    > MOV DI,BX
    > CALL COMMAND ; OUTPUT COMMAND
    > JNZ CMD_ABORT
    >
    > CMD_I1:
    > CALL WAIT ; WAIT FOR DATA REQUEST INTERRUPT
    > JNZ TM_OUT ; TIME OUT
    > MOV CX,256D ; SECTOR SIZE IN WORDS
    > MOV DX,HF_PORT
    > CLD
    > STI
    >
    > Samo to wystarczyło, by przerwania z 16450 nie mogły być obsłużone.

    Tak, to by wystarczylo ... ale moze w innych biosach CLI nie bylo?
    Bo REP INSW moze byc przerywany.

    Usiluje siegnac pamiecią ... niemal na pewno transmitowałem jakies
    pliki przez RS232, ale z jaka predkoscią? Inne urzadzenia/komputery
    mogly byc wolniejsze. A PC-PC ... moglem uzywac innych programow.

    Byly jeszcze programy typu laplink, ale moze masz racje, ze w pollingu
    i protokol mogl czekac na dysk.

    > Podobnie:
    > CLD
    > STI
    >
    > Swoją drogą, wydaje mi się że było jakieś specjalne wytłumaczenie
    > dlaczego transfer danych wymaga wyłączonych przerwań - ale już nie
    > pamiętam.

    Wlasnie wydaje mi sie, ze rozkaz byl przerywalny, ale moze cos w dysku
    przeszkadzalo.

    > Przeciwnie, one wszystkie domyślnie blokowały przerwania (instrukcja
    > INT x). Jednakże mogły je następnie odblokować - zależnie od konkretnej
    > funkcji (przerwania "programowe" nie miały związku z 8259).

    Np
    https://github.com/kaneton/appendix-bios/blob/master
    /src/rs232.asm

    STI jest na samiuśkim początku.

    ivers/serports/sharing-a-serial-device-interrupt

    > No coż. W każdym razie Linux nie miał tego typu problemów, oczywiście
    > zakładając, że sam hardware był ok (co w praktyce oznaczało, że karty
    > wieloportowe działały na jednym przerwaniu, ale karty Multi-I/O (Super
    > I/O) - niekoniecznie).
    >
    > Karty wieloportowe miały z konieczności wszystkie przerwania zsumowane,
    > natomiast przypuszczalnie multi-I/O miały indywidualne wyjścia
    > 2-stanowe, które się następnie przypinało do konkretnych linii na złączu
    > jumperami. Pewnie jakby zrobić "jumper" z dwiema diodami to też by
    > magicznie zaczęło działać.

    No wlasnie byl z tym pewien problem elektryczny, ale ja o czyms innym
    - specjalna karta, to specjalny driver do obslugi potrzebny.
    Dwie karty - dwa drivery.

    I tu juz masz pewien problem, zeby dwa programy, moze rozne i od
    roznych producentow, zechcialy sobie przekazywac przerwanie.

    Choc pozniej o ile mnie skleroza nie myli, to dzielilo sie
    standardowo.

    Na ile Linux byl tu elastyczny, to nie wiem - moze po prostu z natury
    rzeczy byl do obslugi kart wieloportowych dostosowany.

    J.