  • 1. Data: 2020-10-03 10:43:21
    Temat: Pralka po podłączeniu wtyczki do gniazdka szumi i piszczy
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    Pralka równo po dwóch latach zaczęła cichutko szumieć/popiskiwać gdy
    jest po prostu podłączona do prądu, nie musi być włączona konsola - mnie
    to przypomina szumy i piski które wydają czasami niektóre zasilacze,
    szczególnie kiedy nie są obciążone.

    1. Przejmować się tym? Bo zaczęliśmy z żoną wyjmować wtyczkę z gniazdka
    po praniu.

    2. Skąd się to bierze, analogicznie dlaczego niektóre zasilacze tak mają?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2020-10-03 12:00:14
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    > jest po prostu podłączona do prądu, nie musi być włączona konsola - mnie
    > to przypomina szumy i piski które wydają czasami niektóre zasilacze,
    Przetwornica szaleje bo jej kondensatory straciły pojemność, dlatego
    'próbkuje' co słychać, najlepiej rozebrać i wymienić kondesatory na
    płycie głównej.

    > 1. Przejmować się tym? Bo zaczęliśmy z żoną wyjmować wtyczkę z gniazdka
    > po praniu.
    Tak, i wyjmować.

    > 2. Skąd się to bierze, analogicznie dlaczego niektóre zasilacze tak mają?

    Padają kondensatory bo są znacznie bardziej obciążone i się przegrzewają
    co powoduje wysychanie i utratę pojemności, ponadto duże prądy które
    przez nie płyną powodują uszkodzenia napylonych okładek na izolatorze,
    kiedyś były folie i były bardziej odporne ale i droższe, teraz okładki
    są napylane, jest tanio ale i ch..wo :(

    --
    Janusz

  • 3. Data: 2020-10-03 12:35:38
    Od: "Jacek R." <j...@w...pl>

    W dniu 03.10.2020 o 12:00, Janusz pisze:
> [...]
    > przez nie płyną powodują uszkodzenia napylonych okładek na izolatorze,
    > kiedyś były folie i były bardziej odporne ale i droższe, teraz okładki

    Nie do końca jest to prawdą,
    u mnie też piszczała a gdy podpiąłem oscyloskop na wejście okazało się
    że zakłócenia miałem do około 100Vpp i 2-10 kHz.

    Po zgłoszeniu do zakładu energetycznego przyjechali, posprawdzali i się
    okazało że przewód neutralny przy transformatorze iskrzył.
    Po jego dokręceniu brzęczenie ustało.
    RTV, oświetlenie LED itp działało bez zastrzeżeń także częściowo na tej
    fazie częściowo na innych.
    Więc poza radami o odłączaniu pasowało by sprawdzić czy nic faktycznie
    strasznie nie zakłóca. Czy nie jest to na przykład tylko w słoneczne dni
    gdy fotovoltaika gdzieś w okolicy działa...

    Bez oscyloskopu czy analizatora sieci nie da się wiele zmierzyć chociaż
    można przez małe trafo i dzielnik napięcia podłączyć się pod audio in PC
    i w rejestratorze windowsowym czy jakim sofice audio podejrzeć co się
    dzieje.

    --
    pzdr, j.r.

  • 4. Data: 2020-10-03 17:15:50
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mateusz,

    Saturday, October 3, 2020, 10:43:21 AM, you wrote:

> [...]

    > po praniu.

    > 2. Skąd się to bierze, analogicznie dlaczego niektóre zasilacze tak mają?

    Problemy ze stabilnością przy pracy bez obciążenia. Normalna.
    Narastają przy utracie pojemności kondensatorów elektrolitycznych po
    stronie wtórnej. Ale nie olewałbym kondensatora po stronie pierwotnej.

    Zalecam ostrożność - często w sprzęcie AGD zasilacze mają słabą
    izolację albo wręcz nie mają jej w ogóle.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2020-10-05 16:35:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz Bogusz" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >gniazdka po praniu.

    >2. Skąd się to bierze, analogicznie dlaczego niektóre zasilacze tak

    A instalacje masz 2-przewodową czy 3-przewodową z roznicowką ?
    Moze gdzies tam woda sie nalala i skwierczy.

    A pralki ... maja teraz cos ala falownik czy regulator silnika, moze
    to on szumi ... ale przy wylaczeniu nie powinien ...

    J.

  • 6. Data: 2020-10-06 10:53:26
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Jacek R. <j...@w...pl> wrote:

    > Po zgłoszeniu do zakładu energetycznego przyjechali, posprawdzali i się
    > okazało że przewód neutralny przy transformatorze iskrzył.
    > Po jego dokręceniu brzęczenie ustało.

    Jak ich nakłoniłeś do sprawdzenia? Domyślam się, że odczyt z oscyloskopu
    nie był żadnym argumentem...

    --
    Na gałęzi wiszą sobie 3 nietoperze i rozmawiają ze sobą.
    W pewnej chwili jeden z nich zaniemówił i jak sprężyna stanął głowa

  • 7. Data: 2020-10-06 13:00:55
    Od: "Jacek R." <j...@w...pl>

    > Jak ich nakłoniłeś do sprawdzenia? Domyślam się, że odczyt z oscyloskopu
    > nie był żadnym argumentem...

    Pisemna reklamacja w biurze obsługi poparta wcześniejszą rozmową
    telefoniczną. Powiedziałem że znam się na oscyloskopie i że niech nie
    p......ą bzdur jak nie sprawdzą. No to pani w biurze obsługi klienta się
    zbulwersowała wezwała mistrza od przyłączy a ten stwierdził że mają taki
    fajny analizator co na pewno wszystko będzie dobrze jak on pokaże dobrze.
    Po podpięciu harmoniczne 8 i 10 bodajże około 50% im wyskoczyły no to
    się zrobił ruch na radiu i dostali od dyspozytora info że mają wszystko
    podokręcać bo to może być od tego.
    Jak sprawdzili przy liczniku zabezpieczenia i pion do słupa to pojechali
    na drugi koniec i tam już znaleźli.
    Jak im kazałem na czas dokręcania zdjąć napięcie z trafo to się patrzyli
    jak na idiotę bo mają rękawice dielektryczne.
    Dopiero jak powiedziałem że jak odepną N przy załączonych fazach to mogą
    uwalić całe RTV w okolicy to postanowili na chwilę zrzucić napięcie.

    Ich mina gdy rozkręcili upalony zacisk i mój triumf że coś znalazłem
    była wprost nie do opisania. Goście około 50-tki a zachowywali się jak
    by pierwszy raz uwalony N widzieli...

    --
    pzdr, j.r.

  • 8. Data: 2020-10-07 07:26:34
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 05.10.2020 16:35, J.F. wrote:
    > 3-przewodową z roznicowką ?

    Tak.

    > Moze gdzies tam woda sie nalala i skwierczy.

    Kontakt jest wyżej niż pralka.

    > A pralki ... maja teraz cos ala falownik czy regulator silnika, moze to
    > on szumi ... ale przy wylaczeniu nie powinien ...

    Czy kondensator czy falownik czy regulator...nic to nie zmienia. Pralka
    działa, chodzi codziennie to odpada wyłączanie jej z użytku w sposób
    "sztuczny". Co z tego że piszczy a łożysko zaczyna walić, jak w oczach
    żony to wyłączę ją z eksploatacji a nie awaria ;-) Czasami trzeba odpuścić.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 9. Data: 2020-10-07 12:46:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz Bogusz" napisał w wiadomości grup
    On 05.10.2020 16:35, J.F. wrote:
    >Tak.

    >Kontakt jest wyżej niż pralka.

    Ale wtyczka szumi ?
    Zrozumialem, ze pralka, gdzies w srodku pralki woda moze byc.
    Tylko pewnie by robila uplyw do masy, roznicowka powinna to wykryc ...
    chyba ze ... koledzy sugerowali, ze roznicowki lubia sie psuc :-)

    >Czy kondensator czy falownik czy regulator...nic to nie zmienia.
    >Pralka

    Ale falownik moze tak szumiec i piszczec.
    Tylko ... przy nie dzialajacej pralce powinien byc odlaczony ...

    A wlasnie - jaki programator ?
    Bo on chyba zasilany po wlaczeniu wtyczki, moze w nim cos piszczy ..

    J.

  • 10. Data: 2020-10-07 13:14:37
    Od: collie <c...@v...pl>

    W sobota, 3.10.2020 o 10:43, Mateusz Bogusz napisał:

    > Pralka równo po dwóch latach zaczęła cichutko szumieć
    >
    > 1. Przejmować się tym?

    "Jak jest woda, to musi szumieć. Takie jest odwieczne prawo natury."
    https://www.youtube.com/watch?v=MlLzY4zftyw&list=RDM
    lLzY4zftyw&start_radio=1&t=30

    --
    Koń jaki jest, każdy widzi.