    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Sun, 7 Feb 2021 06:34:21 -0800 (PST)
    Subject: Re: Przenośny, uproszczony filesystem
    From: "M.M." <m...@g...com>

    On Sunday, February 7, 2021 at 12:55:37 PM UTC+1, heby wrote:
    > Nie musi być optymalne. To tylko optymalizacja user/programista. Z
    > jednej strony wszystko w jednym pliku pakowanym ZIPem, z drugiej strony
    > milion plików w których user może coś pozmieniać i nieszczęscie gotowe.
    > Taki "filesystem w pliku" pozwoli kosztem niewielkiego spadu wydajności
    > uzyskać spójny zbiór danych w którym user grzebać nie będzie, nawet
    > przypadkiem.
    >
    > To tak "baza danych" tylko że zamiast tabel w środku sa same bloby...
    > obecnie mam właśnie taką emulację, na sqlite. Ale to jest zupełnie
> [...]

    Jakbym musiał zaimplementować ręcznie bliżej nie określone rozwiązanie, to
    bym zrobił listę na dysku. Nie wydaje się to szczególnie trudne.

    Takich kilka chaotycznych/zgrubnych i nie do końca przemyślanych wskazówek : By
    trzeba
    zdefiniować rozmiar węzła, nagłówek dla wolnego węzła, nagłówek dla pustego węzła i
    nagłówek pliku. W nagłówku pustego byłby adres następnego pustego - czyli lista
    wolnych
    węzłów. W nagłówku pliku adres pierwszego pustego węzła, jeśli by wskazywał na koniec
    pliku, to nowy węzeł można utworzyć na końcu pliku przez zwiększenie rozmiaru. Za
    nagłówkiem
    pierwszy węzeł pliku z informacją o systemie plików, czyli nazwa pliku i pierwszy
    węzeł pliku i
    może jakieś dane pomocnicze, jak np. długość pliku, suma kontrolna, może nawet dane
    naprawcze - to już zależne od szczegółowych wymagań. Nagłówek węzła pliku by musiał
    zawierać adres następnego węzła a może także adres następnego 10tego węzła, wtedy
    seek dla długich plików zadziałałoby 10 razy szybciej. Zwalnianie węzła można zrobić
    przez wpis do węzła danych z na nagłówka pliku o następnym wolnym węźle, a do
    nagłówka
    pliku przepisujemy informację o nowym pierwszym wolnym węźle.

    Aby znaleźć plik, trzeba przeszukać listę systemu plików. Nazwy plików mogą być też w
    danych pliku, a w liście systemu plików tylko funkcje skrótu nazw plików, to powinno
    przyspieszyć wyszukiwanie.

    Odczyt pliku to odczyt danych z pierwszego węzła i skok do drugiego węzła, potem
    odczyt z drugiego i znowu skok do kolejnego.

    Optymalizowanie tego, dostosowywanie tego do konkretnego rozwiązania, już takie
    łatwe nie jest.