  • 11. Data: 2013-12-14 17:04:13
    Temat: Re: Przenoszenie ciepła przez wał
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "PeJot"
    > Albo inaczej - czy zmniejszenie średnicy stalowego wału na długości ok.
    > 100mm ograniczy mi ucieczkę ciepła przez niego ?

    Ty chcesz chłodzić wał i hamulec czy ograniczyć ucieczkę ciepła wałem?
    A może to następny problem do rozwiązania?

    Robert

  • 12. Data: 2013-12-14 17:20:01
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu sobota, 14 grudnia 2013 16:03:31 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:

    > Konstrukcji hamulca nie zmieni�, bo to cz�� katalogowa. Musia�bym
    >
    > zastosowa� nast�pny wi�kszy model z typoszeregu. Niestety im wi�kszy
    >
    > hamulec, tym gorsza dynamika. Czyli trzeba siďż˝ zastanowiďż˝ nad sztucznym
    >
    > ch�odzeniem. Dzia�am na �ywym, dzia�aj�cym obiekcie, mog�
    >
    > eksperymentowaďż˝. Chociaďż˝ przy moich parametrach, z tego co podajesz to i
    >
    > 2 tarcze fi 100 zrobi�o by robot� i to bezobs�ugowo.

    Zrobilem to oszacowanie, poniewaz napisales, cytuje:
    ''Moze jednak prosciej chlodzic wal od srodka wymuszonym przeplywem powietrza.''

    Tarcze zewnetrzna trzeba liczyc inaczej, bardziej jak zebro, uwzgledniajac,
    ze temperatura u nasady jest wieksza niz na obwodzie.
    Ponadto predkosc na obwodzie tarczy fi 100mm nie przekroczy 1m/s
    (w obliczeniach zakladalem przeplyw powietrza 20m/s),
    co wymusza dodatkowa korekte w dol wymiany ciepla.

    > Albo inaczej - czy zmniejszenie �rednicy stalowego wa�u na d�ugo�ci ok.
    >
    > 100mm ograniczy mi ucieczk� ciep�a przez niego ? Wa� musi przenie��
    >
    > swoje 20 Nm bez problem�w.

    Czy jest jakis odbior ciepla na koncu walu?
    Jezeli nie ma odbioru ciepla, to caly wal nagrzewa sie w miare rownomiernie.
    Analogia jest napelnianie wydluzonego zbiornika cieczy z przewezeniem.

    Sa rozne metody chlodzenia walow, np. taka :)
    http://www.dyszespecjalne.pl/files/pdf/dysze_chlodza
    ce.pdf

    WM

  • 13. Data: 2013-12-14 17:26:05
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    PeJot wrote:

    > Jak ograniczyć przenikanie ciepła przez wał, na razie bez
    > uciekania się do sztucznego chłodzenia ?

    Wykonać wał z materiału nieprzewodzącego ciepła.

  • 14. Data: 2013-12-14 18:07:16
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-12-14 16:47, Irek N. pisze:

    > A nie możesz sprzęgnąć hamulca z osią za pomocą sprzęgła? Powiedzmy
    > czegoś takiego, choć niekoniecznie 2 członowe (nie musisz kompensować
    > nieosiowości i uchyłów).
    >
    > http://prema.com.pl/oferta/sprzegla-i-przekladnie/sp
    rzegla/#8ZzpYs

    Myślałem o czymś podobnym, ale chyba nikt nie projektował tych sprzęgieł
    pod takie zastosowanie.

    > Od biedy do zrobienia w 2h :)

    Teflon jako izolator cieplny się nadaje ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 15. Data: 2013-12-14 18:11:59
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-12-14 17:04, Robert Wańkowski pisze:

    > "PeJot"
    >
    > Ty chcesz chłodzić wał i hamulec czy ograniczyć ucieczkę ciepła wałem?

    Celem jest *ograniczenie* przenikania ciepła przez wał od nagrzanego
    hamulca do napędu. Schłodzenie wału, czy to naturalnie czy sztucznie
    rozwiązuje mi problem, a przy okazji schładza mi hamulec proszkowy, co
    mu tylko na zdrowie wychodzi.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 16. Data: 2013-12-14 18:22:13
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-12-14 17:20, WM pisze:

    > Sa rozne metody chlodzenia walow, np. taka :)
    > http://www.dyszespecjalne.pl/files/pdf/dysze_chlodza
    ce.pdf

    Kombinuję tak: kontrolowany nadmuch sprężonego powietrza do wydrążonego
    wału, wyloty w połowie jego długości powinny skutecznie go schłodzić.

    O ile w weekend nie braknie sprężonego powietrza :<

    A maszyna pracuje 24/7.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 17. Data: 2013-12-14 18:23:53
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Myślałem o czymś podobnym, ale chyba nikt nie projektował tych sprzęgieł
    > pod takie zastosowanie.

    Daj zdjęcie, to się zaprojektuje :)
    Tak naprawdę to nie wiemy nic. Jeżeli oś jest nośnikiem hamulca, to
    trzeba dorobić piastę nośną, jak nie - sprzęgło i z głowy problem.
    Jest bezluzowe, a Tobie chyba na tym zależy.

    > Teflon jako izolator cieplny się nadaje ?

    Średnio, ale mięknie szybko. Są znacznie ciekawsze tworzywa, choć cena
    niektórych przyprawia o ból głowy. Dał byś 20k za kg? :) Jak byś nie
    musiał - to przenigdy, prawda?

    Możesz zrobić jeszcze tak, że osadzisz hamulec na tulei z czegoś słabo
    przewodzącego ciepło. Może to być jakiś plastik, może być gęsto żłobiona
    tuleja stalowa - będziesz miał podparcie dla hamulca, a temperatura nie
    będzie przenoszona tak skutecznie na oś. Trzeba tylko tą oś odchudzić,
    ale to nie powinno być problemem, masz w porywach 20Nm.

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. tak się zastanawiam, może hamulec trzeba bardziej chłodzić, wtedy
    nie będzie problemu że ogrzewa Ci oś, z drugiej strony, jak zaizolujesz
    oś, to hamulec poleci w górę temperaturowo.

  • 18. Data: 2013-12-14 18:25:39
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-12-14 17:26, cef pisze:

    > Wykonać wał z materiału nieprzewodzącego ciepła.

    To znaczy z czego ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 19. Data: 2013-12-14 18:37:18
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-12-14 18:23, Irek N. pisze:

    > Daj zdjęcie, to się zaprojektuje :)
    > Tak naprawdę to nie wiemy nic. Jeżeli oś jest nośnikiem hamulca, to
    > trzeba dorobić piastę nośną, jak nie - sprzęgło i z głowy problem.

    Hamulec ma 2 łożyska.

    > Średnio, ale mięknie szybko. Są znacznie ciekawsze tworzywa, choć cena
    > niektórych przyprawia o ból głowy. Dał byś 20k za kg? :) Jak byś nie
    > musiał - to przenigdy, prawda?

    Sprzęgło można zaprojektować i wykonać uniwersalne, a eksperymentować z
    materiałami. Jakimi materiałami słabo przewodzącymi ciepło mam się
    zainteresować ?

    > ps. tak się zastanawiam, może hamulec trzeba bardziej chłodzić, wtedy
    > nie będzie problemu że ogrzewa Ci oś, z drugiej strony, jak zaizolujesz
    > oś, to hamulec poleci w górę temperaturowo.

    Na razie hamulec pracuje w dozwolonym zakresie temperatur.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 20. Data: 2013-12-14 18:46:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 14 Dec 2013 18:25:39 +0100, PeJot napisał(a):

    > To znaczy z czego ?

    Drewno, plastik, ceramika, szklo - prawie wszystko przewodzi gorzej
    niz metale.

    Ale ja bym dorobil tarcze chlodzaca i wentylator.
    Albo po prostu dluzszy wal

    J.