  • 1. Data: 2022-04-20 20:00:43
    Temat: Przetwornica SEPIC na XL6009 zachowuje się dziwnie
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Cześć,

    Jest moduł przetwornicy SEPIC na XL6009. Gotowiec, coś takiego:

    https://allegro.pl/oferta/przetwornica-dc-step-up-do
    wn-xl6009-lm2577-11159393462

    Odpiąłem feedback (pin 5) i zwarłem go do masy. Do wyjścia podłączyłem
    4 rezystory 5R1/5W w szeregu (czyli 20.4 om), wejście zasiliłem z 15 V.

    Spodziewałbym się, że przetwornica wymusi na rezystorach takie napięcie,
    żeby pracować na granicy wbudowanego ograniczenia prądowego. Tak się
    jednak nie dzieje. Na rezystorach jest 6.44 V, czyli płynie 315 mA.
    Z wejścia pobierane jest 220 mA. Cewki wyraźnie piszczą.

    Dodanie feedbacku napięcia na poziomie 14 V nie zmienia sytuacji. Napięcie
    na rezystorach nigdy nie osiąga takiej wartości.

    Jak działa moduł w oryginale, przed odpięciem pinu FB, niestety nie
    sprawdzę, bo już go przerobiłem (przetwornica była przerobiona do
    zastosowania w innym układzie, ale zachowywała się dziwnie, dlatego
    odłączyłem ją i przyjrzałem się samej przetwornicy).

    Gdzie mam błąd w myśleniu?

    --
    Wpada zajączek do sklepu i mówi poproszę pól kilo szynki.
    Sprzedawca zważył, zapakował i dal zajączkowi.

  • 2. Data: 2022-04-20 21:22:10
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 20 kwietnia 2022 o 20:00:45 UTC+2 Arnold Ziffel napisał(a):

> [...]
    > Zajączek na to wyjmuje pistolet i strzela "pif, paf"
    > Sprzedawca poda zabity a zajączek na to " TO ZA PROSIACZKA!!!!!"

    To był Puchatek!!11111!jeden!!
    Nic dziwnego, że przetwornica zachowuje się dziwnie...

  • 3. Data: 2022-04-21 10:00:47
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Arnold,

    Wednesday, April 20, 2022, 8:00:43 PM, you wrote:

> [...]
    > zastosowania w innym układzie, ale zachowywała się dziwnie, dlatego
    > odłączyłem ją i przyjrzałem się samej przetwornicy).

    Nie znam XL6009 ale wiem jedno - wiele kontrolerów brak napięcia na FB
    traktuje jako stan awarii i przechodzi w tryb np. próbkowania.
    Jednak schemat blokowy XL6009 nie wskazuje na taką logikę.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 4. Data: 2022-04-21 17:40:27
    Temat: Re: Przetwornica SEPIC na XL6009 zachowuje si? dziwnie
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Arnold Ziffel <a...@h...invalid> wrote:
> [...]
    > ?eby pracowa? na granicy wbudowanego ograniczenia pr?dowego. Tak si?
    > jednak nie dzieje. Na rezystorach jest 6.44 V, czyli p?ynie 315 mA.
    > Z wej?cia pobierane jest 220 mA. Cewki wyra?nie piszcz?.
    >
    > Dodanie feedbacku napi?cia na poziomie 14 V nie zmienia sytuacji. Napi?cie
    > na rezystorach nigdy nie osi?ga takiej warto?ci.
    >
    > Jak dzia?a modu? w oryginale, przed odpi?ciem pinu FB, niestety nie
    > sprawdz?, bo ju? go przerobi?em (przetwornica by?a przerobiona do
    > zastosowania w innym uk?adzie, ale zachowywa?a si? dziwnie, dlatego
    > od??czy?em j? i przyjrza?em si? samej przetwornicy).

    Patrzac na schemat chipa widac ze podstawowy uklad to boost,
    czyli logicznie zabezpieczenie powinno odciac prad calkowicie.
    W opisie jest ze ma "slow start", czyli to 315 mA to pewnie
    wlasnie ten "slow start". Przy 14 V na feedbacku to bym oczekiwal
    brak pradu na wyjsciu, ale to _bardzo_ nienormaly stan i scalak
    ma prawo sie dziwnie zachowywac (0V jest normalne przy starcie).

    Jak podejrzewasz ze z ukladem cos nie tak to podepnij feedback
    tak jak przykazali: przez dzielnik z wyjscia.

    --
    Waldek Hebisch

  • 5. Data: 2022-04-21 21:21:48
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Arnold Ziffel wrote:

    > Spodziewałbym się, że przetwornica wymusi na rezystorach takie napięcie,
    > żeby pracować na granicy wbudowanego ograniczenia prądowego.

    Niekoniecznie tak musi być, wiele kontrolerów przy osiągnięciu progu
    zabezpieczenia robi soft-start. Ze schematu chipu to nie wynika, nie ma
    połączenia OCP z SS, ale schemat blokowy nie musi być dokładny.

    > Cewki wyraźnie piszczą.

    Przy 400kHz kluczowania? Nie ma takiej możliwości, a więc to kluczowanie
    jest modulowane częstotliwością akustyczną. Może jednak SoftStart?

    > Dodanie feedbacku napięcia na poziomie 14 V nie zmienia sytuacji.

    Nawet akustycznie? Tam jest zwykły komparator z progiem 1.25V, przy tym
    napięciu coś się musi dziać.

    > Gdzie mam błąd w myśleniu?

    Może uwaliłeś kontroler?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2022-04-23 04:28:10
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

    > Nie znam XL6009 ale wiem jedno - wiele kontrolerów brak napięcia na FB
    > traktuje jako stan awarii i przechodzi w tryb np. próbkowania.
    > Jednak schemat blokowy XL6009 nie wskazuje na taką logikę.

    Hm, ciekawe... i w sumie ma sens, bo przecież przy braku napięcia na FB
    układ mógłby podbić napięcie dużo powyżej założonego.

    --
    - Mamusiu, jezdem w ciąży.
    - Bój się Boga! Dwa miesiące przed maturą, a ty mówisz "jezdem" ?

  • 7. Data: 2022-04-23 04:41:45
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Piotr Wyderski <b...@p...com> wrote:

    > Przy 400kHz kluczowania? Nie ma takiej możliwości, a więc to kluczowanie
    > jest modulowane częstotliwością akustyczną. Może jednak SoftStart?

    Może tak być.

    > Nawet akustycznie? Tam jest zwykły komparator z progiem 1.25V, przy tym
    > napięciu coś się musi dziać.

    Nawet -- jedyne, co zmienia zachowanie, to odpięcie i podłączenie
    obciążenia. No i źle się wyraziłem z tym feedbackiem 14 V -- chodziło o
    1,25 V przy 14 V na wyjściu (którego i tak nigdy nie osiąga, czyli FB i
    tak był cały czas na masie).

    > Może uwaliłeś kontroler?

    Tak też może być, choć nie robiłem z nim nic dziwnego...

    Tak czy inaczej temat trochę się zdezaktualizował, bo kupiłem inną
    przetwornicę:

    https://allegro.pl/oferta/przetwornica-step-up-down-
    z-reg-pradu-i-napiecia-8257802493

    W środku siedzi kontroler FP5139, mosfet RU7570L, dwie diody SS56 i LM358.
    Przetwornica działa tak, jak chcę, tylko ma jedną wadę -- pomiar prądu
    robi po niskiej stronie (na rezystorze 50 mR), a ja muszę mieć wspólną
    masę.

    Wymyśliłem, że zobaczę, gdzie idzie sygnał z tego rezystora (zapewne jedno
    wejście wzmacniacza to sygnał z rezystora a drugie z potencjometru do
    regulacji prądu, drugi wzmacniacz może "obrabia" feedback napięcia) i
    zastąpię go napięciem ze swojego feedbacku na ACS712 (mierzącym po
    wysokiej stronie) i wzmacniaczu -- tak, żeby przy przekroczeniu zadanego
    prądu było tam napięcie zbliżone do oryginalnego napięcia z rezystora.

    Swoją drogą, może przełączanie wejścia FB to nie jest dobry pomysł? W
    XL6009 na schemacie blokowym jest po prostu komparator, więc założyłem, że
    FB można przełączać między masą i napięciem powyżej 1,25 V, ale może to
    nie jest prawda i FB potrzebuje napięcia proporcjonalnego do wyjściowego
    (i stąd moje problemy)?

    --
    Jeśli będziesz tak lotny jak pszczółka
    Tak silny jak niedźwiedź

  • 8. Data: 2022-04-23 19:19:09
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

> [...]

    > wysokiej stronie) i wzmacniaczu -- tak, żeby przy przekroczeniu zadanego
    > prądu było tam napięcie zbliżone do oryginalnego napięcia z rezystora.

    Odpowiem sam sobie, bo przemierzyłem, a może komuś się kiedyś przyda.

    Pierwszy wzmacniacz (piny 1-3) odpowiada za ograniczenie prądowe, drugi
    wydaje się odpowiadać za zielony LED, który zapala się, gdy prąd spada
    blisko zera (led jest oznaczony "Full", bo przetwornica zdaje się być
    przeznaczona do ładowania baterii li-ion -- i tak chcę ją wykorzystać,
    tzn. do ładowania akumulatora, ale kwasowo-ołowiowego). Oba wzmacniacze
    zdają się pracować jako komparatory.

    Wejścia LM358:

    2. (IN-A) -- wejście z potencjometru regulacji prądu, max 200 mV
    3. (IN+A) -- wejście z rezystora pomiarowego
    5. (IN+B) -- ok. 7 mV, prawdopodobnie z jakiegoś dzielnika
    6. (IN-B) -- zwarte z IN+A

    Wywaliłem rezystor pomiarowy i do masy wyjścia chcę podłączyć sygnał,
    który osiągnie 100 mV przy oczekiwanym przeze mnie prądzie -- to powinno
    pozwolić mi na regulację prądu potencjometrem na przetwornicy.

    Zobaczymy, co z tego wyjdzie...

    --
    Rozmawiaja dwie studentki:
    - Ktorego wolisz: Pawla, czy Karola ?

  • 9. Data: 2022-04-23 19:22:28
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> wrote:

    > To był Puchatek!!11111!jeden!!
    > Nic dziwnego, że przetwornica zachowuje się dziwnie...

    Racja, poprawione :)

    --
    Wpada Puchatek do sklepu i mówi: "poproszę pól kilo szynki".
    Sprzedawca zważył, zapakował i dał Puchatkowi.

  • 10. Data: 2022-04-23 19:23:47
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    a...@m...uni.wroc.pl wrote:

> [...]
    > brak pradu na wyjsciu, ale to _bardzo_ nienormaly stan i scalak
    > ma prawo sie dziwnie zachowywac (0V jest normalne przy starcie).

    Źle się wyraziłem. Nie podłączyłem feedbacku 14 V, tylko komparator, który
    podawał napięcie na feedback (kilka V, w każdym razie powyżej progu
    przełączania) w momencie, w którym napięcie na wyjściu miałoby przekroczyć
    14 V.

    Teraz widzę, że to był chyba błąd -- niby na schemacie jest komparator,
    ale jak napięcie na wyjściu rośnie, to układ oczekuje, że na feedbacku też
    będzie rosło, a u mnie nie rosło...

    --
    Skarbie, jestem w pracy. Jedzenie jest na kuchence, musisz tylko podpalić,
    gaz jest już odkręcony. Buziaki.