    From: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Przydźwięk przy nadawaniu (transceiver UHF)
    Date: Fri, 12 Feb 2021 00:32:39 +0000 (UTC)

    "LordBluzg(R)" <m...@p...onet.pl> wrote:

    > Nie wiem jak masz realizowane tam PTT. Często w tym miejscu brak styku
    > na przełączniku (często mechaniczny) powoduje zwiększoną oporność obwodu
    > i słychać przydźwięk jaki opisujesz. Czasem wystarczy WD40 albo
    > polutować na nowo styki (jeśli jest umocowany do druku).

    Zwierałem ręcznie i było to samo :( Ale udało się rozwiązać problem, brzmi
    teraz czysto i wyraźnie.

    Co zrobiłem:

    1. Dodałem kondensator 560 nF bezpośrednio do nóżek zasilających
    pierwszego wzmacniacza mikrofonu (IC113).

    2. Wywaliłem oryginalny mikrofon, zastąpiłem go innym (bez wewnętrznego
    wzmacniacza).

    3. Jako że nowy mikrofon nie ma wewnętrznego wzmacniacza, wywaliłem R284
    i dodałem prosty układ zasilający mikrofon:
    http://www.chmurka.net/r/usenet/maxon-mic-bias-sch.p
    ng

    4. Poziom sygnału z mikrofonu wzrósł tak bardzo, że musiałem ustawić
    głębokość modulacji na minimum, bo obcinało.

    Czemu sytuacja się poprawiła, skoro bez wpiętego mikrofonu była taka
    sama... nie mam pojęcia. Albo kondensator na zasilaniu IC113 aż tyle
    zmienił, albo brak R284 (choć nie potrafię wytłumaczyć, w jaki sposób).
    Z drugiej strony nie sprawdzałem już bez mikrofonu (zwierając PTT bez
    wpiętego mikrofonu), może brumiłoby tak samo.

    Tak to teraz brzmi po drugiej stronie przemiennika:
    http://www.chmurka.net/r/usenet/niebrumi.mp3

    --
    Po roku studiow przyjezdza do domu studentka i od progu wola:
    - Mamo, mam chlopaka!