    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Reakcja łańcuchowa
    Date: Thu, 29 Jul 2021 10:04:22 +0200

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Włączam do gniazda z bolcem (bolec w gnieździe połączony z N) wtyczkę
    >od drukarki 3D.
    >Drukarka ma zasilacz
    >https://imgur.com/z6qgN8A

    Wyglada w miare porzadnie, ale na oko to wiadomo - chlop w szpitalu
    umarl.

    >zasilacz był wyłączony wyłącznikiem. Widać go na zdjęciu. Odcina
    >tylko jedną linię. Na tylko jedno wyjście 24V.

    Byl wlaczony? Odcinal faze, czy zero ?

    >Wkładając wtyczkę do gniazda wywaliło zabezpieczenie w domu.
    >Uprzednio

    zabezpieczenie nadpradowe, czy roznicowe?

    Instalacje w domu masz z roznicowka czy bez?

    >było widać błysk z płytki wyświetlacza.
    >https://imgur.com/Uno6NeT
    >Wypaliło ten zaznaczony pad na płytce wyświetlacza.
    >https://imgur.com/d7BVf5l

    Nie bardzo widze - miedzy tymi polami to jest sciezka czy nie?
    Jak jest - to pelni role bezpiecznika, jak nie ma - iskrownika.

    >Po włączeniu prądu zasilacz żyje, wyświetlacz świeci i tylko kilka
    >linii wyświetla.

    >Komputer, który był połączony z drukarką przez USB nie działa. Był na
    >tej samej fazie. TV działa, który był podłączony do komputera przez
    >HDMI. HDMI w TV, gdzie był pokudłaczy PC też działa.

    >Płyta główna z drukarki 3D nie wiem czy działa.

    >Zasilacz nie ma, żadnych widocznych przypaleń.

    >Co się stało?
    >Jednorazowe przebicie na wtórne transformatora? Bo zasilacz działa.

    Jesli dobrze widze - ten pad na plytce laczy mase plytki wyswietlacza
    z obudową/konstrukcja drukarki, przez srube mocujaca.

    jesli konstrukcja byla zerowana, to bylo napiecie miedzy masą
    elektroniki i bolcem w gniazdku.

    >Przepięcie nie, bo wyłącznik był wył. Którędy ta faza przeszła?

    >Czy rozłączanie tylko zera przy bolcu podłączonym do N ma jakieś
    >znaczenie?

    Ma duze, bo faza jednak dochodzi do zasilacza.
    Jak sie polaczy z wtorna strona, to nieszczescie gotowe.

    >No i gdy wkładałem wtyczkę do gniazda, to chwilę się z nią walczyłem
    >i pewnie faza pojawiała się i znikała podczas próby wetknięcia jej w
    >gniazdo.

    I blysk byl gdzies pozniej?
    Czy mozna zalozyc, ze przy pierwszym kontakcie nie blysnelo ?

    Bo jakas konicydencja pioruna z wkladaniem wtyczki - malo
    prawdopodobna.

    No coz, moglby od takiego traktowania zasilacz zwariowac i dac wyzsze
    napiecie, ale to nie powinno powodowac przepalenia zabezpieczenia
    miedzy masa/minusem wyjscia a zerowaniem. Chyba, ze zle widze i to
    wcale nie jest masa.

    Oprocz przebicia w zasilaczu mogl sie jeszcze trafic jakis wior
    metalowy, ktory polaczyl strony ... ale powinna byc separacja pare mm.

    No chyba ze calkiem inaczej to poszlo - komputer ma faze na swojej
    masie, albo w tym gniazdku bolec jest na fazie,
    tylko ... przy tym wkladaniu wtyczki do gniazdka chyba najpierw bolec
    kontaktuje.

    Tak czy inaczej - na ten zasilacz bym bardzo uwazal w przyszlosci.

    J.