  • Data: 2022-12-14 19:25:14
    Temat: Re: Smart gniazdko by Tuya
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 14/12/2022 17:04, Marek wrote:
    > Nie zawsze upierłabym się, że jedynie lokalny dostęp jest lepszy.

    Ja też się nie upieram. U mnie dostęp lokalny pozwolił mi na
    zintegrowanie wielu urządzeń różnych producentów, ponieważ mam nad tym
    kontrolę. Mam w domu Ikeę, Tuya, Sonoff, Aoara i kilka własnych
    rozwiązań poskładanych z kłębka drutu. Dlatego dla mnie chmura była by
    ograniczająca - albo kilka głupich aplikacji, każda do osobne rzeczy,
    albo jednak lokalnie jeden kombajn. HA jest zaskakująco wygodny przy
    robieniu dziwactw, których producentom chmury do głowy by nie przyszło
    dawać do rąk klientom.

    Nikomu tego nie będę polecał, poniewaz wymaga to dość szerokiej wiedzy z
    zakresu informatyki, czasu i ochoty na męczenie się, porażek i miesca do
    pracy z lutownicą, aby wymieniać soft w wielu urządzeniach.

    > Mając rozwiązanie typu HA i tak musi być ono dostępne
    > przez internet, stąd co za różnica czy włączamy gniazdko przez własny HA
    > czy przez chmurę?

    Głównie dlatego, że HA integruje wiele rzeczy, w tym własne rozwiązania
    U mnie np. własnym rozwiązaniem jest czujnik temperatury na ~20
    terometrów (kotłownia), sterownik do podłogówki na kilka obwodów
    zrobiony na sonoff/ESPHome, oraz falownik PV. Do pierwszego nie ma nic
    gotowego, do drugiego nie wiem, ale i tak mam to 10x taniej i tak jak
    chcę, do trzeciego jest osobna, guano-apka chińskiego producenta, od
    której boli mnie istota szara.

    Jak mówie, jesli ktoś chce to, co oferuje hermetycznie Tuya, IKEA,
    xiaomi albo Sonoff, to w ogóle olać HA i korzystac z chmury producenta.

    Problem w tym, że apetyt rośnie. U mojego sąsiada pojawiło się już kilka
    "nie da się" ponieważ vendor-lockin determinuje możliwości systemu. A
    vendor nie ma ochoty na integrację innych urządzeń, nie po to robi
    zamknięty ekosystem.

    U mnie tak nie ma, ale za to muszę obrabiać własny serwer, to absolutnie
    nie powinno miec miejsca w domu Kowalskiego. Wiec to kwestia
    "łatwo-i-vendor-lockin" albo "trudno-i-wolność-wyboru".

    Co kto lubi. Daje tylko pod rozwagę, jako pewną alternatywę do gotowców.

    Niemcy, od dziesięcioleci używają jakiegoś systemu automatyki domowej,
    przewodowego (nazwa wyleciała mi z głowy). Ci co go poskładali
    samodzielnie nie chcą słyszeć o chmurach. Więc to też kwestia czynników
    innych niż zdrowy rozsądek. Ja na pewno mam za silną tenedencję w
    kierunku DIY.