  • Data: 2017-01-15 00:37:27
    Temat: Re: Smog
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-01-11 o 10:28, J.F. pisze:

    > Ja we wroclawiu tez nie odczuwam. Kwestia przyzwyczajenia ?

    Mieszkam w Gliwicach i odczuwam - smród dymu w pobliżu dymiących kominów.
    Dalej od nich też, chociaż słabiej. W mieszkaniu po zamknięciu okien
    jakoś pył "osiada" i tego nie czuję. Po ponownym otworzeniu okna
    dym jest wyczuwalny. Dotyczy to osiedla bez ogrzewania węglowego
    - do najbliższego komina jest kilkaset metrów.

    W Gliwicach poziom zapylenia jest mierzony właśnie na tym "bezdymowym"
    osiedlu. Z moich obserwacji wynika, że smog z centrum miasta (gdzie
    jest dużo pieców węglowych) dociera na to osiedle (ok. 2 km)
    po kilku godzinach od ustania wiatru. Stężenia pyłu są zapewne
    znacznie mniejsze od tych w pobliżu kominów. Kiedy jestem w czasie
    smogu w centrum miasta, dym widać na ulicy. Po prostu wylatuje
    z kominów i opada w dół. Sprawia wrażenie przebywania obok
    stosu palących się śmieci. Na osiedlu bez kominów dymu na ulicy
    nie widać. Tylko niebo zamiast błękitnego jest szaro-brązowe.
    Z wyższych pięter bardzo wyraźnie widać granicę między smogiem
    a czystym powietrzem - jest na wysokości około 200-300 metrów (link
    do zdjęć poniżej).

    W czasie największego smogu mierzone stężenie pyłu PM10 w Gliwicach
    przekraczało 1000 mikrogramów na metr sześcienny (poziom alarmowy
    w bardziej cywilizowanych krajach to 50 mikrogramów). Pomiar
    wykonywany był na wspomnianym osiedlu, daleko od kominów
    i samochodów (przy alejce spacerowej z drogą rowerową). Pomiary
    z automatycznej stacji pomiarowej, dostępne tutaj:

    http://powietrze.katowice.wios.gov.pl/dane-pomiarowe
    /automatyczne/stacja/4/parametry/wszystkie

    dobrze zgadzają się (z ewentualnym kilkugodzinnym przesunięciem)
    z obserwacjami optycznymi, na przykład takimi:

    https://flic.kr/s/aHskPugFjS

    Stacja pomiarowa jest za drzewami widocznymi w lewej dolnej części
    zdjęć. W prawej części powinna być widoczna radiostacja gliwicka,
    tak jak tutaj:

    https://flic.kr/p/E1L419

    Chciałem sam zmierzyć zapylenie w innych miejscach miasta,
    niestety nie znalazłem odpowiednich (tanich) mierników.
    Znalazłem i zamówiłem na ebay-u pyłomierz, ale z zakresem
    tylko do około 400 mikrogramów. Do mierzenia smogu nie
    nadaje się. Według opisu, oświetla podczerwienią powietrze
    przed czarnym tłem i mierzy, ile światła się odbija.
    Nie dostałem tego jeszcze - jak przyślą, zrobię eksperymenty.

    Na potrzeby czyszczenia powietrza domowego mam oczyszczacz
    Fisher Price, który właściwie jest skrzynką z wentylatorem
    i filtrem HEPA. Trudno powiedzieć, jak dobrze usuwa pył.
    Podobno idealnie robi to odkurzacz wodny Rainbow. Ale jest
    drogi, duży i hałasuje.

    Jak skuteczne jest usuwanie pyłu przez rozpylaną ultradźwiękami
    wodę? Nawilżacze powietrza tworzą mgiełką wodną. Czy ta mgiełka
    dobrze wiąże pył? Jeśli tak, może dałoby się zrobić z takiego
    nawilżacza oraz skraplacza wyłapującego wodę jakiś sensowny
    oczyszczacz powietrza?

    P.