  • Data: 2017-01-16 00:09:32
    Temat: Re: Smog
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-01-15 o 14:41, J.F. pisze:

    > Ja by tam pylu ze smrodem nie utozsamial.

    Z moich obserwacji wynika, że smog daje efekt w postaci
    wysokich wyników pomiaru stężenia pyłu PM10 i PM2,5
    oraz w postaci smrodu spalenizny. Być może są to całkowicie
    inne zjawiska, ale występują tutaj zawsze jednocześnie
    i stąd to uproszczenie.

    > Taki jeden w sprzyjajacych wiatrach potrafi zasmrodzic, no ale w
    > Gliwicach to chyba na brak kominow nie narzekacie :-)
    > Nie tylko domowych

    Wbrew pozorom tradycyjny, smrodzący przemysł został
    w Gliwicach prawie całkowicie zlikwidowany. Nie ma dymiących
    fabryk: hutę zburzono, koksownię zburzono, kopalnie zamknięto.
    Jest fabryka samochodów i kilka innych, ale nowych - raczej
    nie smrodzą. Wyjątkiem jest fabryka Isover obok skrzyżowania
    autostrad A1 i A4 - wypuszcza zanieczyszczenia widoczne
    i niewidoczne, np. nocą. Noc nie pomaga w ukrywaniu dymów,
    bo skrzyżowanie autostrad jest bardzo jasno oświetlone
    i wszystkie te dymy od dołu podświetla. Dymy z Isoveru
    nie wpływają za bardzo na smog w Gliwicach, bo są przez wiatry
    przemieszczane na wschód i południe - poza Gliwice.

    Porównanie danych o zanieczyszczeniu powietrza zimą i latem
    wskazuje, że winne jest ogrzewanie mieszkań - latem smogu
    nie ma. A samochody jeżdżą tak jak zimą.

    > Odkurzaczy wodnych jest cala masa, i wcale nie w cenie Rainbow :-)

    Przyjrzę się dokładniej. Ale i tak hałasują...

    > Wydaje mi sie, ze ta mgielka paruje. I pyl pozostaje.
    > Raczej jakas kurtyna wodna.

    Mgiełka nie paruje aż tak szybko. To jest zresztą wada takich
    nawilżaczy, bo miniaturowe kropelki zwykłej wody (niedestylowanej)
    unoszą się w powietrzu, osiadają na meblach, tam dopiero parują
    i zostawiają ślady - "kamień". Przy nawilżaczach podgrzewających
    wodę paruje tylko woda. Minerały zostają w zbiorniku i nie brudzą
    otoczenia.

    Zastanawiałem się, czy takiego ultradźwiękowego rozpylacza wody
    nie można użyć do konstrukcji cichego oczyszczacza powietrza.
    Mgiełka wodna rozpylana jest w zamkniętym pojemniku, do którego
    zasysane jest powietrze z otoczenia. Powietrze miesza się z mgiełką,
    cząstki pyłu otaczane są przez krople wody. Trzeba chyba zmniejszyć
    napięcie powierzchniowe, żeby to się udało. Najtrudniejszy punkt:
    przed opuszczeniem pojemnika powietrze jest osuszane, czyli
    oddzielane są kropelki od powietrza i wydmuchiwane jest tylko powietrze.
    Może da się to zrobić przez zmuszenie kropelek do zlepienia się
    w większe - wtedy opadną. Szukałem opisu takich rozwiązań, bez skutku
    (może się nie da?)

    P.