  • Data: 2021-10-21 20:05:01
    Temat: Re: Stal na nóż
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Thursday, 21 October 2021 at 19:33:10 UTC+2, robot wrote:

    > Tylko noże z takich twardych i niepękających stali jak ja chcę kosztują
    > 2000+ pln.
    > A ja chciałem jakoś zrobić żeby taniej było.

    Nie pękaj się koleś nie łam się przecie. Te noże za 2 koła to nie dlatego że są
    zrobione z Kryptoitu albo hartowali je w moczu rudych chłopców. Po prostu, są ludzie
    którzy tyle chcą wydać, więc się to za tyle je sprzedaje. Nawet HIPowanie proszku
    tyle nie kosztuje. A noże z proszków to w ogóle przerost formy nad treścią, nie ma
    żadnego powodu żeby sądzić że taka stal będzie lepsza do tego zastosowania od
    walcowanej blachy (w masowej produkcji) czy odkuwki (w produkcji jednostkowej). Jak
    chcesz samemu zrobić coś lepszego niż pęknięty frez talerzowy, to musiałbyś przekuć
    to z np. z SS410, potem długo tłuc na cienkie warstwy tak jak te damasty z filmików
    na youtube. Ale powiem Ci w tajemnicy: perlit ma tak cienkie wartewki że w życiu tego
    nie podrobisz w kuźni, choćbyś został nagle Japończykiem. Tak więc śmiało bierz
    połamany frez czy tam inną tarczę od piły i z tego rżnij kształt. Tyle że podiablisz
    strukturę od nieuniknionego hajcowania, bo na zimno nie dasz rady. Więc kombinuj jak
    to potem obrabiać cieplnie w warunkach domowych (da się, zapewniam Ciebie że ja
    wypalam ceramikę w ~1000C, w mieszkaniu w bloku, nawet bezpieczniki wytrzymują):
    hartowanie, być może wymrażanie, odpuszczanie. Potrzebujesz najprostszy piec
    indukcujny, albo lepiej muflowy, sam możesz taki zmajstrować z dwóch cegieł
    szamotowych i dwóch grzałek kwarcowych ze starej mikrofali. Jak zmieścisz w budżecie,
    to ręczne cęgi do mierzenia twardości Vickersa kosztują 300-500 dolców, a wynalazki
    do Rockwella jeszcze mniej. Tak wyposażony byś opanował obróbkę cieplną do perfekcji.
    Wszystko dla ludzi.