  • Data: 2021-05-19 06:43:50
    Temat: Re: Synchronizacja z DCF przestała działać
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    :-))

    -----
    > Miałem podobny przypadek. Moja "zwykła" stacja pogodowa z Biedronki za 20 zł od lat
    działała poprawnie. Zegar w tej stacji
    > wewnątrz bloku z płyty synchronizował się bez problemu. Zmiana czasu też była
    automatyczne wykrywana. Można było zapomnieć, że
    > zegar czasami trzeba skorygować. Niestety pewnego razu zegar pokazał jakąś
    przypadkową godzinę i datę. Oczywiście śmiało
    > nacisnąłem na przycisk "zsynchronizuj teraz"... ale bez rezultatów. Kilka razy
    naciskałem i nadal brak synchronizacji. Załączyłem
    > radio na 77.5 kHz a tam ktoś co kilka sekund nadaje jakieś szumy. Typowa transmisja
    cyfrowa odbierana jako AM - tylko szumy.
    > Szukając w Google znalazłem, że na tym zakresie częstotliwości energetyka robi
    zdalny odczyt liczników elektrycznych. Hmmm... Na
    > szybko nawinąłem na rdzeniu do anteny ferrytowej obliczoną ilość zwojów DNE,
    połączyłem z kondensatorem, nawinąłem parę zwojów na
    > sprzężenie do UPconvertera i sygnał odbierałem ręcznym odbiornikiem IC-R2. Ze
    słuchawkami wyszedłem na zewnątrz. Obszedłem dom
    > dookoła i zauważyłem, że w jednym miejscu te zakłócenia są szczególnie silne.
    Oddalając się od domu, chodząc zygzakiem
    > dokładnie... z dokładnością ze 2 metry mogłem określić którędy te zakłócenia
    dochodzą do mojego bloku. Idąc tak przez osiedle
    > doszedłem do stacji TRAFO. Odpisałem jej numer. Porozmawiałem ze znajomym w
    Tauronie, a on dał mi emalia do osoby zajmującej się
    > zdalnym odczytem liczników. Napisałem długi e-mail z załącznikami gdzie było video
    z widmem zakłóceń jakie mam w mieszkaniu.
    > Odpowiedź była typowa: "mamy zezwolenie na zdalny odczyt i co nam zrobisz"?
    Odpisałem, że owszem mają zezwolenie na PLC ale nie na
    > radiodyfuzję. DCF77 jest szeroko wykorzystywane w gospodarce i jego zakłócanie może
    stwarzać wiele niebezpieczeństw i ze sprawę
    > zgłoszę do UKE.
    > Po dwóch tygodniach dostałem następnego e-maila. A w nim kilka wykresów z
    analizatora widma, które pokazywały poziom sygnału PLC
    > na przyłączu do budynku. Z tych wykresów wynikało, że nie przekraczają
    dopuszczalnego poziomu sygnału. Hmmm... załączyłem
    > odbiornik ,a 77,5 kHz a tam czysty sygnał z Mainflingen. Widać naprawili swoją
    usterkę. Jak te wykresy wyglądały przed naprawą to
    > nie pokazali.
    > Od tego czasu moja stacja pogodowa już kilka razy poprawnie przełączyła się na czas
    letni i zimowy.Na YouTube umieściłem film
    > nagrany telefonem z ekranu komputera. Odbrane przez UPconverter + 100 MHz i
    odbiornika RTL2832, program SDRSharp: