  • Data: 2023-03-26 00:43:04
    Temat: Re: System home asistant - trochę inaczej.
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 26/03/2023 00:13, Mirek wrote:
    > Ale gdzie ja napisałem, że chcę _tylko_ MQTT broker?

    Napisałeś że "czemu nie publiczny MQTT". No wiec po co? Skoro i tak
    automatyzacja tego MQTT musi być *gdzieś*. To jaki sens ma on być
    publicznym, skoro reszta tego "smart" nie jest?

    > Ale że co? Ze niby powiadomienie jak pralka skończy prać - no co to za
    > problem?

    To, że ta automatyzacja, czy też algorytm, gdzieś być musi.

    To gdzie sugerujesz mieć ten algorytm? Ustalilismy, że apka na telefonie
    to idiotyczne miejsce.

    Więc gdzie?

    > No a po cholerę jest tam Node-RED?

    Pytasz po co jest język programowania w automatyce? Aby była automatyką
    a nie monitoringiem.

    > No czyli potrzebne konto, zewnętrzny punkt awarii, możliwość wycieku
    > danych... jak zewnętrzny broker.

    Nie.
    1) Popsuć moze się internet. Na to nic nie poradzimy. Myślenie w ten
    sposób jest absurdalne. Zależysz od wielu usług które "mogą się popsuć".
    Na razie ludzie nie umierają od awarii Messengera. Automatykę warto
    zaprojektować, żeby dalej funkcjonowała mimo braku internetu.

    2) Nic nie wycieknie, jeśli wiesz co robisz. To tylko przekierowuje port
    do prywatnego komputera. Nie wie co po nim lata. Sam określasz co tam
    chcesz postawić. Ja postawiłbym OpenVPN. portmap.io nie jest w stanie
    deszyfrować komunikacji tego typu.

    > Ja akurat mam, ale nie w tym rzecz.
    > Kiedyś można było mieć nawet za darmo Linuxa w sieci, ograniczeniem była
    > jedynie liczba procesów.

    Dalej takie usługi istniały, jeszcze ze 2 lata temu. Nie wiem jak teraz,
    nie jest mi to potrzebne.

    > Ale czy ty zrozumiałeś: "zewnętrzny broker służy do wymiany komunikatów
    > z użytkownikiem poza domem"?

    No ale kto jest tym użytkownikiem i co mu po tej wymianie?

    Jeśli "poza domem" jest apka do wyświetlania danych w brokerze to
    *GDZIE* jest automatyzacja, która wyłączy światło w kiblu jak nikogo tam
    nie ma przez 20 minut?

    Gdzie znajdują się automatyzacje w Twoim rozwiązaniu z zewnętrznym MQTT?

    > Wewnątrz masz swojego brokera i do tego zewnętrznego robi się bridge.

    Po co dwa brokery? Po co ten bridge? Jakie zyski przynosi takie
    połączenie, nad zwykłe i trywialne przekierowanie portu dla OpenVPN i
    uzycie gotowej aplikacji dla prywatnego HA?

    W moim wypadku to 3 kliknięcia w telefonie:
    1) Otworzyć OpenVPN
    2) kliknąc Connect
    3) Otworzyć HA

    Mam całość smarthome tak samo, jak w intranecie, ze wszystkimi funkcjami
    dokładnie tak samo działajacymi.

    Co dałbym mi więcej zewnętrzny broker? Gdzie jest to "lepiej" nad spójny
    interfejs na PC i telefonie, gdziekolwiek jestem?

    > Nikt normalny nie robi automatyzacji "w chmurze"

    Sugerujesz, że wobec tego masz już jakiś serwer w intranecie? To
    dlaczego postulujesz jeszcze jakiś dodatkowy MQTT w internecie? Jaki
    jest jego cel, skoro klient tego brokera jest w intranecie a stronkę
    sterującą można wyświelić niewielkim kosztem na byleczym?

    >, a już na pewno
    > połączenia wyłącznika z lampą - przez myśl by mi to nie przeszło -
    > aczkolwiek ja już dawno mówiłem, że niedługo bez internetu nie spuścimy
    > nawet wody w kiblu i jak widać jesteśmy coraz bliżej tego momentu.

    Nie, w rozwiązaniu HA nie musisz mieć internetu. On jest tylko potrzebny
    jak chcesz spuścić wodę w kiblu będąc u cioci na imieninach. Ale nie
    jest niezbędny do działania.

    W Twoim rozwiązaniu z jakimś zewnętrznym brokerem MQTT internet jest
    niezbędy, tylko nie wiadomo po co bo jak na razie nie przedstawiłeś
    śladu zalety.

    > Ja mam inne pytanie - czy odpalisz, skonfigurujesz jakiemuś laikowi HA i
    > zajmiesz się innymi sprawami?

    Nie.

    1) HA jest prosty. Ale nie na tyle aby użytkował go suweren.
    2) Autor postu nie jest suwerenem i poradziłby sobie
    3) Suweren nie musi mieć automatyzacji, to nie dla niego.

    Innymi słowy zbiór osób dla których chciałbym postawić HA jest pusty.
    Ci, co powinni mieć HA sami go postawia, ci co nie potrafią nie
    potrzebują go i lepiej aby trzymali się od tego z daleka.

    Tak naprawdę starasz się rozwiązywać nieistniejące problemy wynikające z
    błednej opinii, że to jest jakiś kłopot dostać się bezpiecznie do środka
    sieci i korzystać z dowolnej usługi.

    W rzeczywistości ten problem albo nie istnieje, albo jest trywialny
    dorozwiązania, a to powoduje, że robienie kwadratowych kół z jakimiś
    zewnątrznymi brokerami jest absurdalnie bezużyteczne.

    Przekieruj port, postaw HA, Domoticza czy inny podobny system i pozamiatane.

    A VPN przyda się do wielu innych rzeczy.