    From: "T." <k...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Tanio czyli na prad :-)
    Date: Wed, 12 Oct 2022 17:19:07 +0200

    W dniu 2022-10-06 o 08:30, Myjk pisze:
    > Wed, 5 Oct 2022 13:26:36 +0100, K

    > Standarowo pieprzysz jak potłuczony. Jeżdżę na prądzie i nadal 100km
    > kosztuje mnie 12 zł w prądzie sieciowym, a przejeżdżając 16 tys. km przy PV
    > kosztuje mnie 306 zł rocznie, w tym jest ogrzanie domu 190m2 i prąd bytowy.
    > Podaj teraz koszty swojego dizelka i ogrzania domu/mieszkania to porównamy
    > czy twoja prześmiewcza teza nie jest przypadkiem standardowo z tyłka
    > wyciągnięta.
    >
    > Już abstrahując jak można się cieszyć z tego że czyste i ciche trojki
    > zostały wykoszone na rzecz śmierdzącego i hałaśliwego diesla, tylko z
> [...]

    Ale weź pod uwagę też koszty nabycia. Jeśli normalne auto na benzynę
    kosztuje powiedzmy 100 tys. zł (np. Kia Xceed), to podobnej wielkości
    elektryk - od 200 do 300 tys. zł (Kia EV6). Jeśli chcesz, podaj, jakim
    autem jeździsz i porównamy ceny.
    Panele i pompy ciepła też nie są za darmo.
    Jeśli zatem róznica w cenie auta jest np. 80 tys. zł, paliwo po 7 zł, a
    różnica w przejechaniu 100 km - 5 zł (7 - Twoje 2 zł), to Twoje
    obliczenia wyglądają następująco:
    Ty za 16 tys. km płacisz 306 zł
    Ktoś spalinowym płaci za paliwo - (7 l/100 km) - 50 zł - 7800 zł.
    Róznica wynosi zatem 7500 zł. Jeśli auto elektryczne jest droższe o 80
    tys. zł, to zaczniesz oszczędzać dopiero w 11 roku.
    I jeszcze jedno - jeśli ktoś mało jeździ spalinowym autem, to po prostu
    mało płaci. Ty bez względu na liczbę przejechanych km musisz spłacić
    auto znacznie droższe (jeśli masz raty) lub od razu zapłacić znacznie
    więcej.
    Przy ratach na 5 lat (nie uwzględniając oprocentowania) masz rocznie do
    spłaty więcej o 16 tys. zł, zatem miesięcznie - ponad 1300 zł. Za te
    pieniądze można spalinowym przejechać 2700 km miesięcznie, czyli 32 600
    km rocznie (2 razy więcej niż Ty elektrykiem). Gdzie jest zatem ta
    oszczędność elektryka?

    T.