  • Data: 2021-12-06 11:56:39
    Temat: Re: Termitowe spawanie szyn w torze bezstykowym
    Od: a a <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Monday, 6 December 2021 at 07:23:17 UTC+1, J.F. wrote:
    > A tak swoja droga - czy mi sie wydaje, czy w Polsce to byla bardzo
    > niepopularna metoda?
    > Chocby ... gdzie produkowano termit ?
    >
    > J.

    http://www.vandroll.info/pirotechnika/termity
    skoro termit to mieszanina dostępnych skladników, to producent nie jest potrzebny,
    poza wagą i mieszadłem

    Pył aluminiowy ma bardzo ciekawe właściwości
    W szkole uczniowie robili po lekcjach małą pirotechnike z pyłu alu i nadmanganianu
    potasu
    Jednemu z mojej szkoły, urwało palce

    A duża elektrownia, od lat produkuje pustaki z pyłów kominowyc h ze spalania węgla,
    dodając pyłu aluminiowego w celu spieniania w przegrzanej parze technologicznej

    ==Dział przygotowany przez użytkownika Seterus.
    Czym jest Termit?

    Mieszanina składająca się z tlenku metalu ciężkiego oraz pyłu aluminiowego. Został
    wynaleziony w 1893 roku przez niemieckiego chemika Hansa Goldschmidta.
    Charakterystyczne cechy tej mieszaniny to:

    temperatura spalania od 2000°C do nawet 3800°C
    trudna zapalność, zapala się w ok. 1000°C

    Obecnie termitu używa się głównie do spawania/przecinania szyn kolejowych bez
    używania ciężkiego sprzętu. Bardzo często używa się go także do otrzymywania czystych
    metali z rud. Termitu użyto także do projektu Manhattan, gdzie otrzymano olbrzymie
    ilości czystego uranu, który następnie posłużył do produkcji głowic nuklearnych.

    Najpopularniejszy termit to mieszanina tlenku żelaza (III) z pyłem aluminiowym w
    stosunku masowym: 74,7% Fe2O3+ 25,3% Al. Istnieją jednak setki kombinacji np:

    z użyciem tlenku innych metali niż żelaza - baru, chromu, manganu
    z użyciem innych metali jako reduktorów - magnezu, PAM'u

    Oto tabela zawierająca kilka z wielu mieszanin termitowych:
    Składniki Proporcje (wagowo)
    Fe2O3 + Al 75% - 25%
    Fe3O4 + Al 75% - 25%
    Fe2O3 + Mg 50% - 50%
    MnO2 + Al 71% - 29%
    Cr2O3 +Al 74% - 26%
    BaO2 + Al 83% -17%
    Ca3(PO4)2 + Al 75% - 25%
    KMnO4 + Al 50% - 50%
    Teflon + Mg 67% - 33%
    SiO2 (piasek) + S + Al 29% - 39% - 32%
    Termaty

    Są to zmodyfikowane termity, zmieszane z innymi substancjami, w celu zwiększenia
    temperatury spalania, wydłużenia przebiegu reakcji, bądź jej przyspieszenia.
    Najczęściej są to domieszki w postaci PAM'u, siarki, saletr, bądź magnezu. W wojsku
    rzadko stosuje się czysty termit, natomiast bardzo często termaty właśnie. W Związku
    Radzieckim używano, do napełniania niektórych pocisków zapalających, mieszaniny o
    następującym składzie:

    azotan baru - 44
    azotan potasu - 6
    tlenek żelazowy - 21
    glin - 13
    magnez - 12
    cementator organiczny - 4

    Kolejna masa zapalająca nosi nazwę Thermate - TH3. Zawiera ona:

    68,7% termitu
    29% azotanu baru
    2% siarki
    0,3% spoiwa

    Zapalniki do termitu

    Pewnie każdy wie, że termit do mieszanin najłatwiejszych do odpalenia nie należy. Oto
    kilka sposobów na jego odpalenie:

    - najpopularniejszy sposób to wsadzenie w termit magnezowej wstążki, a następnie jej
    odpalenie. Mało kto jednak dysponuje takowym wynalazkiem.

    - kolejny sposób, choć może się wydawać mało bezpieczny, przy odrobinie rozumu może
    być bardzo przydatny, a przede wszystkim bezpieczny. Polega on na ogrzaniu do
    czerwoności gwoździa w ogniu palnika acetylenowo - tlenowego. Hyhy, świetny żart,
    nieprawdaż milordzie? Do ogrzania gwoździa wystarczy palnik kieszonkowy, jest to
    zapalniczka zużywająca sporo gazu, ale nie ma problemu z odpalaniem na wietrze,
    płomień jest prosty nawet, gdy trzymamy palnik do góry nogami. W skrócie: jest to
    zwykły palnik, tyle że na gaz do zapalniczek i mniejszy. Koszt takiego cacka waha się
    od nawet 5zł do 40zł. Kiedy już uzbroimy się w nasz palnik, gwóźdź przyczepiamy na co
    najmniej kij od szczoty, nagrzewamy, przykładamy do termitu i jabadabadu! Pali się!
    :D

    - następny sposób mojego autorstwa (może ktoś już tak odpalał, w każdym razie
    wymyśliłem go podczas pisania tego działu) polega na wsadzeniu w ładunek zapalarki,
    stworzonej z żarówki. Na tej stronie jest opisane, jak ją wykonać. Kiedy mamy już
    takie coś, do środka żarówki wsypujemy po prostu termit, drucik wolframowy znajdujący
    się w środku żarówki nagrzewa się nawet do 3000°C. Należy zadbać jedynie o porządne
    źródło zasilania, dwie baterie 9V powinny dać radę.

    - istnieje także mnóstwo mieszanin, które odpalają się od lontu, a paląc się są w
    stanie zainicjować zapłon termitu:
    Składniki Proporcje (wagowo)
    KClO3 + Cukier* 50% - 50%
    KClO4 + Al 60% - 40%
    BaO2 + Al 15,2% + 84,8%
    BaO2 + Mg 87,7% + 12,3%

    * nie jest pewne czy ta mieszanka daje temperaturę 800°C, jeśli daje, to na pewno
    musi być bardzo dobrze zmielona.

    - podobno niektórzy odpalają termit za pomocą stopiny z prochu czarnego oraz pyłów Al
    i Mg. Lepsze efekty otrzyma się jednak dając sam BP + Al, ponieważ Mg daje więcej
    energii w postaci widzialnych fal elektromagnetycznych, a Al więcej ciepła.