  • 31. Data: 2023-10-09 15:49:09
    Temat: Re: Tylko nie HomeAssistant
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 09/10/2023 15:41, io wrote:
    > Kołku, chodziło o sam fakt uzależnienia od centralnego sterownika a nie
    > to, co Ci się wydaje.

    Jak byś przeczytał nasepne akapity, dowiedziałbyś się skąd się wzieła ta
    całą dyskusja.

    Z rozgniatania kłamstwa w zarodku.

  • 32. Data: 2023-10-09 16:23:15
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 09.10.2023 o 15:49, heby pisze:

    > Jak byś przeczytał nasepne akapity, dowiedziałbyś się skąd się wzieła ta
    > całą dyskusja.
    >
    > Z rozgniatania kłamstwa w zarodku.

    Stąd się wzięła, że nie przeczytałeś i/lub nie zrozumiałeś mojego
    artykułu rozpoczynającego wątek i zacząłeś pieprzyć o problemach, które
    tylko Ty widzisz.

  • 33. Data: 2023-10-09 16:37:31
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 07.10.2023 o 17:36, io pisze:
    > budowaniu własnego systemu

    Dobre bo polskie? Coś z tego będzie?
    https://www.nippysmart.com

    Robert

  • 34. Data: 2023-10-09 17:21:28
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/10/2023 20:05, io wrote:
    > Mam jakieś stare RPi2, które kiedyś były nowe. I kiedyś karty
    > wystarczały a teraz niekoniecznie. No i skoro po ostatnim padzie je
    > zwięszyłem 4x to chyba powinno wystarczyć, czy może nie. Na pewno nie
    > będę kupował RPi4 za 700zł

    Ja nie widzę żadnych problemów, bo nie generuję ich sztucznie aby
    uzasadnić swoją ideologię.

  • 35. Data: 2023-10-09 17:37:04
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 09/10/2023 14:37, heby wrote:

    > Jast jakiś powód, dla którego nie chcesz pracować z hassio?

    Mam serwer w rackowy w domu, na którym działa milion innych rzeczy - w
    zasadzie wszystko w kontenerach i po prostu nie chce nic osobnego (VM
    czy jakiś osobny PC)

    Czytałem kiedyś dyskusje i wszędzie było *NIE BO NIE*.
    Wiem że dla każdego addona mogę sobie dodać osobny kontener ale jednak
    łatwiej by było zarządzać addonami z poziomu HA.

    Ja wiem: doinstalowywanie oprogramowania w ramach kontenera jest w
    sprzeczności z 12-factor-app ale powiedzmy sobie szczerze że HA w 99.9
    przypadków nie działa w klaudzie tylko na serwerach domowych, RPi itp.

    c.

  • 36. Data: 2023-10-09 17:51:13
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 09/10/2023 17:37, Cezar wrote:
    > Czytałem kiedyś dyskusje i wszędzie było *NIE BO NIE*.

    To chyba wynika głównie z tego, że HA to zbiór wielu dockerów. Więc
    musiałbyś je wszystkie postawić i jeszcze tym zarządzać. W tym celu
    powstał hassio, aby tego nie robić samodzielnie.

    Mogli wybrać jakiś zestaw skryptów ogarniajacych te kilka dockerów, ale
    uznali, że to przegięcie. Zaraz pojawiło by się kilkadziesiąt marudzeń o
    tym, jak to ktoś chciałbym mieć tak a inny siak. Przypuszczalnei jeden
    OS załatwił temat skutecznie, bo zredukował ilośc konfuguracji do
    obskoczenia do jednej + otwarta droga dla tych, którzy zawsze chodzą po
    gwoździach boso.

    > Wiem że dla każdego addona mogę sobie dodać osobny kontener ale jednak
    > łatwiej by było zarządzać addonami z poziomu HA.

    Własnie po to jest hassio.

    Trochę jak byś chciał koniecznie poskładać samochód ręcznie montując
    silnik, pakę i ramę, klejąc to taśmą, bo tak można zoszczędzić kilka
    procent wartości.

    > Ja wiem: doinstalowywanie oprogramowania w ramach kontenera jest w
    > sprzeczności z 12-factor-app ale powiedzmy sobie szczerze że HA w 99.9
    > przypadków nie działa w klaudzie tylko na serwerach domowych, RPi itp.

    Jaki koszt więcej, oceniasz, było by odpoalenia hassio w VM vs odpalenie
    ręcznie kilku dockerów i pilnowanie tego bałaganu z probemami z
    aktualizacją?

    Ja, po kilku eksterymentach, porzuciłem koncepcje odpalania HA w
    dockerze. To sie mija z celem. Obecnie mam to jako VMkęi nie wydaje mi
    się, aby to było złe rozwiązanie. Oszczędza mój czas, jedna VMka nie
    dośc, że ma wsparcie kogoś innego, to jeszcze jest jednym plikiem a nie
    kilkoma nocami na postawienie tego bałaganu na nowo.

    Dockerów nie lubię. Są upierdliwe na dłuższą metę, jeśli nie muszę, to
    nie używam. Wiem, że zjedzą mniej RAMu i CPU niż VMka, ale prawdę mówiąc
    nie jestem przekonany czy to dostateczny argument aby tracić masę czasu
    na pilnowanie tego bałaganu.

  • 37. Data: 2023-10-10 21:15:28
    Od: titanus <t...@g...kom>

    W dniu 2023-10-09 o 15:04, io pisze:

    > Mnie chodzi o wyeliminowanie podatności polegającej na tym, że cały
    > system przestaje działać z powodu jednego sterownika.

    Decentralizacja.
    Można jeszcze dorobić funkcjonalność typu Ont-to-One. Opcji do
    wykorzystania jest tyle, co można wymyślić.

    W ramach takiej "sieci" można się naprawdę "pobawić" :D

    > Z tym WiFi problem jest podobny jak ze sterownikiem, że jak się wszystko
    > robi na WiFi to pad punktu dostępowego kładzie cały system.

    ... etam. U mnie będzie wykorzystywane tylko do komunikacji, ale nie
    będzie must-have.

    To kwestia stawianych wymagań i zastosowanych rozwiązań.

    > No ale to ... jaki jest sens tego centralnego sterownika. Do realizacji
    > funkcji automatyki z reguły nie potrzeba centralnego sterowania tylko
    > komunikacji między jakimś małym podzbiorem wszystkich urządzeń. Weźmy
    > prosty sterownik światła. Funkcja załączenia światła zależy od
    > przycisków 'operatora' i niczego więcej. Oczywiście możemy do tego dodać
    > inne zależności, np od czujnika jasności, ale to dalej nie wymaga
    > istnienia centralnego sterownika tylko właśnie jakiegoś dedykowanego.

    Tylko po co dedykowany skoro może być uniwersalny ?
    Sterownik tylko steruje - zdalnie/lokalnie, ale nie obligatoryjnie.

    > jak pisałem, są gotowe sterowniki urządzeń 230V do których da się
    > bezpośrednio wpiąć czujniki od których zależy oświetlenie a także
    > zareagować na zdarzenia w sieci lokalnej np. od czujników podłączonych
    > sieciowo. Wynoszenie funkcji sterowania do centralnego sterownika tworzy
    > tylko wspólny dla wszystkich sterowanych urządzeń 'punkt krytyczny
    > sterowania'. Dlatego szukam jakiegoś rozwiązania dla tworzenia systemu
    > bez centralnego sterownika. Wiadomo, że mogę sobie sam to wszystko
    > zaprogramować, ale chyba ktoś już na świecie nad tym pochylił się.

    Oczywiście, że tak, ale wybór to już kwestia osobista (możliwości,
    chęci, zasobność portfela w stosunku do stawianych wymagań).

    --
    Pozdrawiam - titanus

  • 38. Data: 2023-10-11 15:00:55
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 10.10.2023 o 21:15, titanus pisze:

> [...]
    > będzie must-have.

    > To kwestia stawianych wymagań i zastosowanych rozwiązań.

    > Tylko po co dedykowany skoro może być uniwersalny ?

    Może być uniwersalny, ale zostaje dedykowany konkretnemu sterowaniu
    spośród wielu realizowanych przez cały system.

    > Sterownik tylko steruje - zdalnie/lokalnie, ale nie obligatoryjnie.

    To jak nieobligatoryjny kiedy ma sterować w ten czy inny sposób?

    O to właśnie chodzi, by zastąpić sztywne połączenia sterownikiem.
    Kwestia, by rozproszyć sterowanie tak, by upadek jedynego centralnego
    sterownika w systemie nie oznaczał upadku całego systemu. Bo jaki by
    sterownik nie był to może przestać działać i wtedy nie działa nic. A jak
    sobie to jakoś podzielisz, np. inny obwód oświetlenia a inny gniazdek,
    to będziesz w stanie przez jakiś czas funkcjonować.

    Do tego oczywiście trzeba więcej sterowników, ale nie tak mocnych jakich
    potrzebuje HA. Można wręcz wstrzyknąć funkcję sterowania do któregoś
    urządzenia końcowego, by wyeliminować sterownik dedykowany samemu
    sterowaniu.

    No ale jakoś trzeba tymi funkcjami i urządzeniami zarządzać. O to jest
    pytanie a nie o to czy hebe umie sobie podnieść sterownik (bo rodzina po
    ciemnku już drugą noc siedzi) i jak tani był ten jego sterownik (bo go
    nie stać na kilka RPi4), w d4 to mam!

  • 39. Data: 2023-10-13 12:08:49
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Futoro S900 (obecnie 27zł na allegro) + 4GB RAM (20zł). Akurat taki mam.
    Dzięki za namiar

    > Zrobiłem eksperyment: ciągną proxmoxa + home assistanta. Instalacja
    > pxomoxa to około 8 minut pracy instalatora, podniesienie z backupu (cały

    Wirtualizujesz go bo łatwiej ogarnąć backup? Czemu nie instalujesz
    fizycznie?

  • 40. Data: 2023-10-13 12:56:32
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/10/2023 12:08, sirapacz wrote:
    > Wirtualizujesz go bo łatwiej ogarnąć backup? Czemu nie instalujesz
    > fizycznie?

    1) backupy proxmoxa zapewniaj łatwe przenoszenie na inny hardware (mogę
    dowolnie manipulować np. portami usb gdzie mam wpięty jakiś usb->zigbee).

    2) pełne backupowanie trwajce kilka minut powoduje, że bez najmniejszego
    probelmu mogę eksperymentować, a jak coś się posypie, odzyskać z backupu
    i nikt nie zauważy. Backup jest bit-w-bit dysku, a jak ktoś chce, to i
    jest backup typu snapshot (z żywym działajacym OSem).

    3) Na mojeje maszynie (nie tym Futuro, tylko i7-6600), pracuje kilka
    wirtualnych (HomeAssistant, NAS, VPN, ZoneMinder, Frigate, serwer svn i
    maszyna desktopowa z Linuxem). Dołożenie tam HA jest najtańsz opcją, z
    punktu widzenia konsumpcji energii. Osobny komputer zjadł by więcej.
    Cała ta maszyna pobiera obecnie około 20W mocy ciągłej (głównie z powodu
    ZoneMindera i jego enkodowania z 5 kamer).

    4) Punkt 3 ma zastosowanie nawet, jeśli to miały by być tylko dwie
    maszyny - VMki wyjdą taniej w eksploatacji niż dwa osobne komputery.

    5) Proxmox to dość wypasiony system do zarządzania całą farmą. Ma
    możliwość migrowania maszyn wirtualnych między fizycznymi. Spina się
    dwa-trzy proxmoxy i masz relatywnie stabilny system. W domu to nie jest
    super niezbędne, ale chodzi o to, że proxmox to nie jest zabawka, tylko
    profesjonalne narzędzie, więc nie ma co się obawiać, że jest
    niestabilny. Tego się używa w poważnych zastosowaniach.

    6) Ma bardzo wygodne środowisko do kontroli wszystkich VM, przez
    przeglądarkę.

    7) Instalacja HA na proxmoxie jest kilkukrotnie łatwiejsza niż na gołym
    kompie:

    bash -c "$(wget -qLO -
    https://github.com/tteck/Proxmox/raw/main/vm/haos-vm
    .sh)

    8) aby pomarudzić: proxmox ma kiepski interfejs do wyciągania i
    wkładania plików na serwer. POdobno dlatego, że taka operacja nie
    powinna być łatwa, bo jest niebepzieczna. Zamiast tego łatwo jest
    manipulować plikami pomiedzy instancjami. Innymi słowy: czasami trzeba
    odpalic konsolę i coś w niej zrobić. Konsola wbudowana w weba proxmoxa.