  • 11. Data: 2009-02-23 15:17:23
    Temat: Re: Uziemienie - pytanie dodatkowe
    Od: "meloon" <s...@a...com>

> [...]
    > wodociągowej. Koronny argument to zazwyczaj brak możliwości zapewnienia
    > ciągłości instalacji wykonanej z metalu. Czy we własnym parterowym domu
    > na wsi w którym ocynkowana rura wychodzi spod ziemi w łazience i potem
    > łączy sie z co najmniej kilometrem rur stalowych można ja wykorzystać
    > jako uziemienie w celu zabezpieczenia instalacji w łazience różnicówką?
    > Dom zasilany jest instalacją napowietrzną para przewodów w izolacji więc
    > ryzyko zerwania samego przewodu zerowego jest małe ale jednak istnieje
    > więc zerowanie bolców w gniazdkach jest niezbyt pewnym zabezpieczeniem.

    W Chicago, ktore ze wzgledu na swoja spalona przeszlosc ma bardzo
    restrykcyjne przepisy dotyczace instalacji elektrycznych, praktycznie
    egzekwuje sie zasade: przewod uziemiajacy jest przewodem najwazniejszym
    (uratowalo to mnie gdy dlubalem przy piecu 480V, gdzie jedna z faz miala
    zwarcie do obudowy, kilkadziesiat amperow szlo w ziemie bez iskierki!).
    Czyli, uziemic instalacje w dwoch punktach. Ja mam zrobione tak:

    1. miedziana klamra na rurze wodnej (przed zaworem glownym!!!) -> przewod do
    skrzynki z bezpiecznikami

    2. 2 metry miedzianego preta wbite w ziemie "za kurnikiem" -> przewod
    polaczony z "zerem" w skrzynce licznika (rozne sa o tym opinie) i dalej
    polaczony z przewodem "wodnym" w skrzynce bezpiecznikow.

    Odpowiadajac na twe pytanie, mozna podlaczyc sie do wody, ale traktuj to
    jako zabezpieczenie awaryjne.

    --
    melon

  • 12. Data: 2009-02-26 15:36:33
    Od: a...@w...pl

    On 23 Lut, 16:17, "meloon" <s...@a...com> wrote:

> [...]
    > polaczony z przewodem "wodnym" w skrzynce bezpiecznikow.
    >
    > Odpowiadajac na twe pytanie, mozna podlaczyc sie do wody, ale traktuj to

    studn