  • 111. Data: 2011-06-20 20:59:35
    Temat: Re: Vectra ciag dalszy - badziew nad badziewy
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    W dniu 2011-06-20 00:59, Tomasz Śląski pisze:

    > Andrzeju, cały ten wątek brnie w ślepą uliczkę, ponieważ usiłują nam
    > udowodnić, że cena i zakres usług łącz dla domu i dla biznesu powinny
    > być takie same, bo to te same kable, studnie, łącza, routery czy radia.
    > Niestety tak nie jest i nie będzie, to tylko część prawdy. Daleko nie
    > szukając - w bankach jest podobnie. Jest oferta dla konsumenta i jest
    > oferta dla biznesu. Różnica w opłatach? Diametralna. Larum? Jakoś nie
    > słyszę :)

    Tom, świetnie, że to Ty napisałeś. Ja już zapomniałem o tej patologii.
    Dokładnie odzwierciedla to problem, o którym pisałem. W zamian za usługi
    tej samej lub gorszej jakości żąda się opłaty znacznie wyższej, "bo dla
    biznesu".

    A larum było 10 lat temu. Teraz ci mądrzejsi mają konta w e-bankach, a
    Ci prestiżowi zapieprzają z kwitami na pocztę albo do banku.
    Róznica między bankiem a łączem leży między innymi w przywiązaniu chłopa
    do ziemi. Ja, mieszkając w Warszawie, bez problemów korzystałem z banków
    z siedzibami (i jedynymi oddziałami) w Katowicach, Łodzi czy Lublinie.
    Łącza z Poznania jednak nie pociągnę :-)
    Zresztą sam najlepiej wiesz, jak to lata temu było z kolokacją naszego
    wspólnego znajomego. Ceny w Warszawie za przeproszeniem z dupy, a poziom
    i jakość usług żadna.

    > Gwoli ścisłości - abstrahuję w tym momencie od oferty łącz operatorskich.

    A ja abstrahuję nawet od tepsianego iDSL (mimo tej samej technologii co
    neo ma zupełnie inny poziom jakościowy). Chodzi mi o to, że za takie
    bzdety jak stałe IP czy revDNS zmusza się ludzi do kupowania
    wielokrotnie droższych łącz w imię oferty biznesowej.

    Tylko tyle i aż tyle.

  • 112. Data: 2011-06-20 23:06:01
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "Andrzej Banach" <a...@g...pl>

> [...]
    > niezalezne kabelki do wszystkich odbiorcow poczty bo vpn'y itp to moze
    > byc za malo.
    > Nie popadajmy w paranoje - podawanie "bezpieczenstwa" jako powodu za
    > trzymaniem serwera pod biurkiem w domu, jest niestety kompletnie
    > nietrafione. Rozwiewajac wszelkie watpliwosci i ucinajac dalsza dyskusje
    > - nie ma zawodu wymagajacego trzymania serwerka poczty u siebie i tyle.
    > Tak wiec cala dyskusja stala sie jalowa od dluzszego czasu. I
    > wymyslanie, ze jakis zawod moze tego wymagac jest brnieciem w slepa ulice.

    Ty wiesz w ogóle jak działa serwer poczty ?

  • 113. Data: 2011-06-20 23:12:54
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "Tomasz Śląski" <t...@k...org.pl>

    > Andrzeju, cały ten wątek brnie w ślepą uliczkę, ponieważ usiłują nam
    > udowodnić, że cena i zakres usług łącz dla domu i dla biznesu powinny być
    > takie same, bo to te same kable, studnie, łącza, routery czy radia.

    Nie, bo to te same usługi, które sprzedajesz w odróżnieniu od kabli, studni
    itp itd

  • 114. Data: 2011-06-20 23:17:35
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    > A ja abstrahuję nawet od tepsianego iDSL (mimo tej samej technologii co
    > neo ma zupełnie inny poziom jakościowy). Chodzi mi o to, że za takie
    > bzdety jak stałe IP ...

    Kolejną ulotkę dostałem w której sprzedają cytuję "internet".

  • 115. Data: 2011-06-20 23:28:29
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "Maciek Babcia Dobosz" <b...@j...org.pl>

    > Cały czas piszesz o domu. Ja wolę użyć określenia SOHO bo wiele małych
    > firm stoi na takich łączach domowych. I własny serwer pocztowy we
    > własnym lokalu jako jeden z elementów takiego bezpieczeństwa dla wielu
    > ma znaczenie. Niezależnie od tego że Tobie wydaje się to kompletnie
    > nietrafione. Jak pisałem można nie chcieć by jakieś dane przesyłane
    > mailem leżały na zewnętrznym hostingu. Bo faktycznie nie wiadomo wtedy
    > kto i jaki dostęp ma do tych danych poza ich właścicielem.

    Po co w ogóle one miałyby leżeć u kogoś innego ?!

  • 116. Data: 2011-06-21 05:38:35
    Temat: [OT] Re: Vectra ciag dalszy - badziew nad badziewy IPV4
    Od: Ziolko <z...@i...pl>

    W dniu 2011-06-20 22:59, Maciej Bebenek (news.onet.pl) pisze:
> [...]

    > bzdety jak stałe IP czy revDNS zmusza się ludzi do kupowania
    > wielokrotnie droższych łącz w imię oferty biznesowej.

    IPV4 sie pomału kończy i nie długo zacznie sie handel ipikami ....

  • 117. Data: 2011-06-21 09:59:05
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>

    Dnia 20.06.2011 niusy.pl <d...@n...pl.invalid> napisał/a:

    > Użytkownik "Tomasz Śląski" <t...@k...org.pl>

    > Nie, bo to te same usługi, które sprzedajesz w odróżnieniu od kabli, studni
    > itp itd

    Ja tam widzę raczej różne usługi, być może na tych samych łaczach, ale raczej
    odmienne. Typowo mamy: inna obsługa (masowa vs osobista) inny zakres działania
    (stałe ip vs zmienne) wsparcie dla routingu dynamicznego (bgp) itd.

    Oferta wielu dostawców dzieli się na 3 takie kasyki: masówka (tanie, callcenter,
    zmienne ip. nastawione na dom lub soho). biznesówka (droższe, linia do działu
    technicznego, stałe IP, dostępny revdns) operatorska (najdroższe, gwarancje,
    bgp, klasa ip, suport typu lir itd). Teraz porównaj oferty za 1mbps w tych
    3 typach i się okazuje że jest dość spory rozrzut.

    A czy ww jest po miedzi, świetle, radiu, dsl, fr, eth itd to ma raczej tylko
    znaczenie inwestycyjne w chwili podłączenia (nie wiem czy bgp w dsl jest możliwe,
    pewnie też, ale nie widziałem oferty - chociaż miły byłby backup dla średniaka
    w ten sposób rozwiązany).

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 118. Data: 2011-06-22 09:07:03
    Od: Tomasz Śląski <t...@k...org.pl>

    Maciej Bebenek (news.onet.pl) wrote:

> [...]
    > Dokładnie odzwierciedla to problem, o którym pisałem. W zamian za usługi
    > tej samej lub gorszej jakości żąda się opłaty znacznie wyższej, "bo dla

    Odpowiedź wydaje się banalnie prosta: usługi 'dla domu' są za tanie, a 'dla
    biznesu' za drogie. Te pierwsze z rozmysłem pozbawiane są pewnych
    funkcjonalności, po to aby usankcjonować wyższą cenę opcji 'biznesowej'.
    Może warto iść tropem próby uśrednienia ofert? Wtedy nie będzie problemu, że
    'strzyżone owce biznesowe' subsydiują 'Kowalskich'? Bo idzie jakby o to,
    żeby z tego całego miksu uzyskać odpowiednią marżę.

    Aczkolwiek jest jeszcze druga strona medalu: o ile ofertę detaliczną da się
    w miarę prosto policzyć, bo część czynników jest stała, to w ofercie
    biznesowej bywa trudniej, bo wszystko jest dość płynne. Wystarczy, że zgłosi
    się klient, który wybudował sobie firmę na zadupiu telco i trzeba go sięgnąć
    radiolinią. Dochodzą koszty radia, opłaty UKE za czastotę (brr!),
    często-gęsto trzeba zapłacić za wiszenie anteny z jednej strony (Emitel,
    LIM, czy inne - brr!) i cennik bierze w łeb. Już rzadko kiedy udaje się te
    extra koszty przerzucić w całości na kontrakt klienta, zatem marża
    zrealizowana leci na łeb i szyję.
    Tak samo wygląda sytuacja, gdy do klienta trzeba dobudować kawałek kabla.
    Przy dedykowanych rzeczach 'wielkie telecomy' mają takie koszty, że albo
    mocno zdesperowany klient bierze to na jakimś horrendalnym minimal-spendzie
    'na 100lat', albo kontrakt nie dochodzi do skutku i męczą się na komórkach
    czy innej urynie, albo... przychodzi taki jak ja i robi to za bardziej
    strawne pieniądze.

> [...]
    > bzdety jak stałe IP czy revDNS zmusza się ludzi do kupowania wielokrotnie
    > droższych łącz w imię oferty biznesowej.

    Rozmawiamy tu o ofercie z gatunku tzw. dostępów masowych: DSL(BSA), DOCSIS,
    LLU, częściowo FTTx. Zgadzam się, że tu oferty SOHO mogły by być uśrednione.
    Natomiast gdy pojawia się jakikolwiek kawałek dedykowanej infrastruktury -
    mowy nie ma, trzeba liczyć indywidualnie - byle w miarę rozsądnie.

    --
    Ślązak

  • 119. Data: 2011-06-22 09:44:29
    Od: Tomasz Śląski <t...@k...org.pl>

    Maciej Bebenek (news.onet.pl) wrote:

    > Olbrzymi :-) Przypomnę po raz kolejny, że Aster winszuje sobie 5 zł
    > miesięcznie za udostępnienie stałego zewnętrznego IP w niektórych
    > abonamentach. Jaki % stanowi rzeczywisty koszt alokacji IP?

    Wg robtexa Aster ma 106752 szt adresów IP, bycie medium-LIRem kosztuje
    obecnie 2550 EUR rocznie + 50 EUR za obiekty sponsor-LIR.
    Czyli wychodziłoby 0,023 EUR per IP ;-)

    --
    Ślązak

  • 120. Data: 2011-06-22 11:52:29
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...one.pl>

    W dniu 2011-06-22 11:07, Tomasz Śląski pisze:

> [...]
    > problemu, że 'strzyżone owce biznesowe' subsydiują 'Kowalskich'? Bo
    > idzie jakby o to, żeby z tego całego miksu uzyskać odpowiednią marżę.

    Nie mogłeś tak od razu - stracilibyśmy mniej czasu :-)

> [...]
    > męczą się na komórkach czy innej urynie, albo... przychodzi taki jak ja
    > i robi to za bardziej strawne pieniądze.

    Ale ja 50 razy zastrzegałem, że nie chodzi mi o oferty "sprzętowo" różne
    od konsumenckich. Chodzi mi o to samo, co w Twoim banku - takie same
    konto, taka sama karta, nawet panienka w okienku ta sama. Konsument
    płaci 5, Ty 50 zł miesięcznie.

    I takich ofert miałem dziesiątki, a ludziska o kolejnych piszą. Że
    kablówka w Pierdziszewie Górnym za internet w domu chce 20, a w sklepie
    100 zł, chociaż sklep w tym samym bloku, tylko na parterze. A jak se
    chłop kabelek z domu do sklepu pociągnął, to go komornikiem,
    prokuratorem i pewnie jeszcze papieżem straszą.