  • Data: 2021-04-07 15:51:43
    Temat: Re: Wodór to przyszłość? Elektryki to ślepa uliczka? Pudło!
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2021-04-07 o 12:17, _Master_ pisze:

    >Generalnie fotowoltaika ma sprawność maks. 20% z tego, co dochodzi do
    >panela.

    30%, ale to kosmiczna technologia, za kosmiczna cene.

    >Ale zaletą jest to, że to energia prawie darmo (jeśli nie liczyć
    >inwestycji w panele).

    Energia dochodzaca do panela jest calkowicie darmowa, jesli nie liczyc
    roslin na polu, ktore tez jej potrzebuja.
    Wiec sprawnosc przemiany nikogo nie interesuje - tylko koszt.

    Interesujace moze byc latem do grzania CWU - tu zwykle panele grzewcze
    moga wyjsc znacznie lepiej niz PV, bo i tanie, wiecej energii lapia.
    Ale jak spiac z PC/klimatyzatorem domowym, ktory i tak trzeba (no
    prawie), to moze PV sie nada lepiej :-)

    >Gdyby sprężać powietrze taką energią to można pominąć sprawność jego
    >wytwarzania, ale i tak silnik pneumatyczny nie

    No wlasnie - do sprezania potrzebujesz energii
    mechanicznej/elektrycznej, wiec znow wchodzimy w kwestie ceny paneli
    PV.
    Gromadzenie energii w akumulatorach elektrycznych moze byc finalnie
    tansze.

    >nadaje się do praktycznych zastosowań w transporcie.

    Otoz to.

    >W Wiki napisali, że do przejechania 900 km potrzeba zbiorników o
    >objętości 2,5 m3 przy 30 MPa.

    No, jakos tak licze, ze 100l zbiornik powietrza pod cisnieniem 500 bar
    gromadzi 30MJ energii. Czyli jakies 8kWh.

    Co juz nie jest tak malo ... ale do Tesli teraz wkladaja 60-90kWh.
    Tu mogloby byc mniej, bo tankowanie szybkie - wystarczy 300km zasiegu.
    Ba - z pewna niechecia, ale i z 200km bym sie pogodzil.

    No i to przy sprawnosci silnika bliskiej 100%, a pewnie wyjdzie
    znacznie mniej.

    No i smieszna sprawa - to przy przemianie izotermicznej, czyli w
    teoretycznie w zbiorniku zadnej energii nie ma, za to tych 30MJ trzeba
    pobrac z otoczenia w postaci ciepla.
    A przy sprezaniu oddac do otoczenia, nawet wiecej, i to moze znacznie
    wiecej (bo przemiana adabiatyczna).

    Cos w rodzaju chlodnicy samochodowej powinno sobie poradzic z
    pobieraniem z otoczenia ... ale znow - a jaka wyjdzie sprawnosc
    silnika.

    >Czyli do przejechania powiedzmy 500 to będzie 1,3 m3, a jeśli się
    >spręży do 170 barów (jak CNG) to mamy circa about 200 l zbiornik. To
    >nadal dużo. No i ta beznadziejna wydajność sprawność energetyczna
    >powietrza...

    No wlasnie - nawet u mnie 8kWh, czyli powiedzmy tyle, co maluch zuzywa
    w ciagu pol godziny.
    Trzeba by zmodyfikowac pojazdy w kierunku jakis obudowanych rowerow i
    przyzwyczaic sie do jazdy 70km/h :-)

    J.