  • 31. Data: 2020-11-02 18:03:19
    Temat: Re: Współczesny sprzęt audio
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Fizycznie, nie. Ekonomicznie też nie. Fizyka mówi że sprawność
    > odtwarzania niskich tonów przez głośnik jest znacznie większa gdy
    > średnica membrany jest większa lub porównywalna z długością fali. Zatem
    > każdy głośnik większy będzie lepszy. Są protezy - np. basreflex,
    > umieszczanie kilku mniejszych głośników. Ale ja jestem starej daty i dla
    > mnie głośnik ma być duży. A duży głośnik i duża, ciężka skrzynka oznacza
    > mniej rezonansów i brzęczenia. Kolumny kin domowych są wąskie i tam
    > basów się nie odtworzy, używa się dodatkowego pudła zwanego subwoferem.

    Założeniem było, że zamiast tych wąskich kolumn podłączamy kolumny
    dobrze przenoszące basy.
    Gdy pytałem o ewentualną zaletę takiego zestawu to nie chodziło mi o
    pasmo akustyczne tylko o jakieś inne wejścia/wyjścia/formaty
    plików/transmisji danych.

    > Jeśli w nim, porównawczo, będzie tak samo duży głośnik jak w
    > porównywanym zestawie stereo, to basy będą mniej więcej takie same. Ale
    > cena za zestaw cię powali :)

    Właśnie o to chodzi, że pierwsze na jakie się natknąłem RX-V485 jest
    tańsze od wczoraj wyselekcjonowanego R-N402D. Więc jak dodam tylko dwie
    takie same kolumny to cena kina nadal będzie niższa.
    Na tę chwilę nie wiem. czy kino będzie grało tak samo - czyli nie wiem,
    czy na główne głośniki wyrzuca to samo co stereo, czy odejmuje basy bo
    zostawia je sobie na deser - do subwoofera.

    > Obecnie można kupić za grosze z drugiej ręki takie marki że głowa boli
    > (ktoś tu wspomniał Technicsa).

    Już w pierwszym poście wątku wspomniałem o Technicsie.

    > Sam do tej pory używam wzmacniaczy yamaha
    > czy telefunken, kiedyś one kosztowały majątek, a parę dobrych głośników
    > stereo kupisz za 100-300 zł.

    Rozumiem, że masz na myśli używane kolumny (dla mnie głośnik to sam
    głosnik).

    > I jeszcze jedno - żaden zestaw wzmacniacz-głośniki nie zapewni takiego
    > efektu jak dobre słuchawki.

    Nigdy nie zajmuję się 'słuchaniem muzyki'. Na pewno nie będę słuchał na
    słuchawki.

    > I jeszcze jedno - nie wiem w jakim wieku jesteś, ale tak od 50 to mało
    > kto słyszy coś powyżej 5 kHz :) i zamiast dbać o pasmo zestawu lepiej
    > sobie sprawić dobry korektor słuchu, przynajmniej na powrót usłyszy się
    > owady i ptaki :)

    Ale rozmawiamy o paśmie od dołu, a nie od góry. Akurat w lecie
    pokazywałem komuś generator z mostkiem Wiena który sobie dawno, dawno
    temu zrobiłem. Podpiąłem go do wzmacniacza. Mój zakres słyszalności u
    góry był dużo niższy. Nie maiłem częstościomierza to nie wiem dokładnie.
    P.G.

  • 32. Data: 2020-11-02 18:06:55
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-11-02 o 17:59, Cezar pisze:

    > Puszcza, puszcza. Kilka lat temu zdecydowałem się na kino domowe w
    > klasie D i muszę przyznać że to jeden z najlepiej brzmiących wzmacniaczy
    > jakie miałem.

    Zadałem pytanie zawierające przeczenie i nie wiem co oznacza odpowiedź.
    Puszcza niskie tony na normalne 2 główne głośniki, czy puszcza tylko na
    głośnik środkowy.
    P.G.

  • 33. Data: 2020-11-02 18:13:03
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-11-02 o 14:57, Piotr Gałka pisze:

    > A skąd się taki dźwięk przestrzenny bierze?
    Jest zakodowany w np filmie, pamietasz bitwę o midwey? jak szła w kinach
    i pierwszy efekt stereo+jeszcze coś bo przestrzenny był, albo co
    pamietam był
    polski film, chyba z '90 albo '2000 lat, wejście na klatkę schodową, a
    że mam kino domowe to było własnie świetnie słychać echo klatki.
    Kodowane to kiedyś było systemem dolby, teraz nie wiem bo nie jestem na
    bieżąco.

    > Czy np. cyfrowej TV on towarzyszy?
    > Czy tylko jak się ma bluray?
    Płyty na pewno, tv ma chyba być w dvbt2 czyli tej nowej, satelity to nie
    wiem,
    moje kino jest stare i tylko na płyty więc nie mam jak sprawdzić.

    --
    Janusz

  • 34. Data: 2020-11-02 18:18:04
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 2 Nov 2020 18:03:19 +0100, Piotr Gałka napisał(a):

> [...]

    > Gdy pytałem o ewentualną zaletę takiego zestawu to nie chodziło mi o
    > pasmo akustyczne tylko o jakieś inne wejścia/wyjścia/formaty
    Tak, nowsze konstrukcje mają wejścia cyfrowe. Standardów niestety nie
    znam, niech się wypowie ktoś kto wie. O ile dysponujesz cyfrowym
    źródłem, to będzie zaleta zestawu kinowego. Lecz trzeba brać pod uwagę
    że w zestawie na który się składa kilka kolumn o różnych cz. środkowych
    są dobrane ich skuteczności tak by zapewnić w miarę równe pasmo. Jeśli
    dasz przypadkowe kolumny, nie trafisz ze skutecznością i miejscami
    podziału pasma. Więc mieszanie kolumn z różnych zestawów nie musi być
    dobre. Albo dwie kolumny stereo, albo kilka pudeł należących do tego
    samego zestawu.

> [...]
    > czy na główne głośniki wyrzuca to samo co stereo, czy odejmuje basy bo
    > zostawia je sobie na deser - do subwoofera.
    Tego też ci nie powiem bez zapoznania się dosyć szczegółowo z
    konstrukcją kina :)

    > Rozumiem, że masz na myśli używane kolumny (dla mnie głośnik to sam
    > głosnik).
    Tak.

    > Nigdy nie zajmuję się 'słuchaniem muzyki'. Na pewno nie będę słuchał na
    > słuchawki.
    Raz kiedyś powinieneś spróbować :)

    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 35. Data: 2020-11-02 18:20:19
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 2 Nov 2020 18:06:55 +0100, Piotr Gałka napisał(a):

    > Puszcza niskie tony na normalne 2 główne głośniki, czy puszcza tylko na
    > głośnik środkowy.

    Tego chyba ci nikt nie powie bo takich danych producenci nie publikują.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 36. Data: 2020-11-02 18:21:26
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 02/11/2020 17:06, Piotr Gałka wrote:

    > Zadałem pytanie zawierające przeczenie i nie wiem co oznacza odpowiedź.
    > Puszcza niskie tony na normalne 2 główne głośniki, czy puszcza tylko na
    > głośnik środkowy.
    > P.G.

    IMHO środkowy głośnik nie jest przewidziany do niskich tonów - raczej
    średnie.
    To czy Ci puszcza niskie na lewy i prawy zależy od ustawień. Jeśli masz
    subwoofer, pewnie możesz ograniczyć tam niskie.

    Tak jak napisałem wcześniek - wszystkie amplitunery do kina domowego,
    mają opcję działania jako zwykłe wzmacniacze stereo.

    c.

  • 37. Data: 2020-11-02 18:21:56
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Pytanie ile czasu można poświęcić na 'badanie rynku' i czy uzyskane
    > dzięki temu oszczędności będą większe niż wartość tego czasu.
    jeśli na całe pozostałe życie - długo
    > Rozróżniam wydatki codzienne od wydatków sporadycznych. Zaoszczędzenie
    > 10zł na wydatkach codziennych ma dużo większą wartość niż zaoszczędzenie
    > 500zł na wydatkach robionych raz na 30 lat.
    w 100% się zgadzam i popieram
    ToMasz

  • 38. Data: 2020-11-02 18:29:35
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-11-02 o 17:21 +0000, Cezar napisał:
    > IMHO środkowy głośnik nie jest przewidziany do niskich tonów - raczej
    > średnie.

    Ale Piotr nie pytał o brak środkowego, tylko brak subwoofera.
    O ile dobrze rozumiem, "środkowy" to ten piąty w 5.1, a subwoofer
    ten szósty, tj. ".1".

    Mateusz

  • 39. Data: 2020-11-02 18:29:39
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-11-02 o 18:20 +0100, Jacek Maciejewski napisał:

    > Tego chyba ci nikt nie powie bo takich danych producenci nie
    > publikują.

    Szybki rzut w wyszukiwarce podsuwa rady typu "w ustawieniach kina
    przełącz na SUBWOOFER: OFF". Czyli chyba trzeba sprawdzić na konkretnym
    modelu, czy na to pozwala, czy nie... Ew. sprawdzić w instrukcji, jeśli
    da się ją znaleźć w internecie.

    Mateusz

  • 40. Data: 2020-11-02 18:43:08
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 02.11.2020 o 17:56, Marek pisze:

    > W sensie używasz w domu radio samochodowe? Na czym polegała na modyfikacja?

    radio samochodowe z cd w Xsarze przestało grać. jestem w takim wieku ze
    juz nie potrafię się skupić na słuchaniu i myśleniu o czymś innym, więc
    w zasadzie nie bolało. ale czasami przydało by się... tyle że skąd
    kasety lub płyty? Telewizję i radio zastąpił Youtube, więc trzeba było
    skombinować jak tu dzwięk z telefonu posłać na głośniki w aucie. niby
    można transmiterem fm, ale jak to robiłem królowały ze złączem jack.
    Więc kupiłem urządzenie które przyjmuje dzwięk z BT i wysyła na
    słuchawki. Niestety wzmacniacz z głośników PC był za słaby do
    czegokolwiek niż słuchowiska, rozmowy, wywiady. najprościej było użyć
    strego radia. i w zasadzie szukałem czegoś co wygląda jak safari2
    https://imged.pl/radio-safari-2-unitra-diora-do-fiat
    a125-126-syrenki-23323923.html
    ale jest stereo. na OLX natknąłem się na kenwooda - oddam gratis. więc
    kenwooda pozbawiłem mechaniki kasety, w jej miejsce wstawiłem urządzenie
    bt z dorobionym zasilaniem. wkładam panel, słyszę tu tu ti i juz mam
    telefon na głośnikach. tyle ze audio puściłem tam gdzie szedł sygnał z
    głowicy magnetowfonowej i działało to... tak sobie. Ale na tej grupie
    ktoś mi poradził (po czasie) jak to zrobić dobrze. druciarstwo działało
    parę lat, aż przyszedł moment gdy miałem więcej wolnego czasu,
    wymonotowałem radio z auta i połączyłem tor audio zgodnie ze sztuką. gra
    o niebo lepiej. zamiast łomotu jest bas, dialogi są wyraźne, poprawiła
    się stereo.
    Co do używania radia samochodowego w domu to temat nie jest mi obcy. to
    najtańszy funkcjonalny wzmacniacz z radiem. właściwie to tylko brak
    domowej obudowy (z zasilaczem) jest problemem. Co do jakości to nie
    zdziwiłbym się gdyby stare radio samochodowe grało lepiej (wzmacniało)
    niż nie jedno dzisiejsze urządzenie, a szczególnie wzmacniacz klasy D.

    no i kurde, ta cena. Kolejny kenwood za 15 zł.
    https://www.olx.pl/oferta/radio-samochodowe-kenwood-
    transport-gratis-CID5-IDGumRb.html#d320e7f210
    W tym które ja ożywiłem, fakt że ładnie wygląda i ma panel - dla mnie
    jest wadą. wolałbym brzydsze, z "gałą" volume a nie przyciskami. jak
    znajdę.... tak do 10zł - kupię i dorobię BT

    Pozdrawiam
    ToMasz