    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: ZX Spectrum
    Date: Thu, 22 Oct 2020 16:37:22 +0200

    Użytkownik antispam napisał w wiadomości grup
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >Pisalem go na ZX81 z modulem 64k (56k bylo uzywalne, reszta
    >zaslonieta przez ROM). Metoda byla glupia, ale to chcial
    >prowadzacy (w skrypcie to byla "metoda topologiczna").
    >Z grubsza sprowadzalo sie to do rekursywnego rozwijania
    >wyznacznika, ale jak byly rownolegle elementy to sie
    >liczylo kazdy osobno. Zaleta bylo ze dostawalo sie
    >wzor (ze wspolczynikami zmiennopozycyjnymi).

    >Ten program nalezalo pisac w Pascalu, byla rekursja
    >i manipulacje na listach. W Basicu mialem tablice
    >robiace za stos, przed i po wywolaniu trzeba bylo

    Pascal na Spectrum ... jakis byl, ale kiedy.
    I jakie mial mozliwosci - bo to tez nie jest takie pewne.
    Na ZX-81 raczej nie bylo.

    >Nie wiem czy moj program byl dalej uzywany.

    Raczej nie - jak pisalem cos tam uzywalismy, ale to bylo czysto
    numeryczne, nie symboliczne.

    >Co do czasu obliczen: moj program robil sporo obliczen
    >zmiennopozycyjnych. Inny jezyk mogl cos zmienic
    >szybkosciowo gdyby mial lepsza bibliteke zmiennopozycyjna.

    Tez prawda. Kiedys napisalem kawalek w assemblerze uzywajacy procedur
    z ROM, to uzyskalem tylko dwa razy szybciej niz ten Basic.
    Tylko ... albo az ...

    >W tym czasie na PWr powstalo sporo kodu na ZX81, np.
    >procedury do oblicznia funkcji Bessla. Alternatywa

    Wydzial elektroniki ?
    To chyba bardzo szybko trafilo do kosza/szafy, razem z ZX81, bo nikt
    juz togo nie chcial uzywac. Spectrum zagoscilo, ale raczej niewielkiej
    ilosci, moze troche nauczeni ZX81.

    Jeszcze kwestia, po co te funkcje Bessela liczyc ... moze da sie nie
    liczyc, zostawic symbolicznie - uczelnia lubi teorie :-)

    >centrum obliczniowego, rzedu 20 min z powrotem
    >(ZETO bylo daleko i raczej nie wchodzilo w gre).

    Na PWr CO, innym instytucjom zostawalo ZETO, albo gruba inwestycja we
    wlasny osrodek.

    Ale w CO to wynik raczej na drugi dzien, chyba, ze znajomosci miales
    :-)

    > Waldek Hebisch

    J.