    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>
    Subject: Re: ZX Spectrum
    <5f8d927d$0$539$65785112@news.neostrada.pl> <rmkfos$m8k$1@dont-email.me>
    <5f8f0623$0$549$65785112@news.neostrada.pl> <rmn7jo$3jc$1@dont-email.me>
    <rmnqph$8ee$1@dont-email.me> <5f900d07$0$517$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f9036ed$0$554$65785112@news.neostrada.pl> <rmpllf$7lq$1@dont-email.me>
    <5f9063c9$0$11920$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f918262$0$11920$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@l...localdomain>
    <5f91c760$0$503$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@l...localdomain>
    <5f91dbe7$0$542$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@l...localdomain>
    <5f92dd5b$0$11916$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@l...localdomain>
    <5f93003e$0$11917$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@l...localdomain>
    <z...@4...net>
    <s...@l...localdomain>
    <5f96c09d$0$11930$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: 26 Oct 2020 18:48:18 GMT

    On Mon, 26 Oct 2020 13:27:09 +0100, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Użytkownik "Artur Stachura" napisał w wiadomości grup
    in...

    > Magnetofon widac dalo sie tak zrobic, ale przeciez tam na SIO byl
    > jakis protokol, da dyskow, dla drukarek.
    > I dosc skomplikowane to musialo byc.

    Ten protokół po stronie komputera był obsługiwany przez program
    sterownika, który mógł być dowolnie skomplikowany; każde podpinane do
    SIO urządzenie miało swój własny sterownik programowy (np. systemowe
    "C:", "D:" i "P:").

    Myk z magnetofonem był OIDP taki, że przy operacji zapisu na taśmę
    SIO wypluwało nie "cyfrowe" zera i jedynki ale analogowe sygnały o
    dwu częstotliwościach. Przy odczycie za to umieszczony w magnetofonie
    konwerter sygnału czytanego z taśmy wystawiał na SIO sygnał cyfrowy o
    poziomach TTL.

    Niektóre aspekty komunikacji z urządzeniem miały też wsparcie
    sprzętowe - np. było oddzielne wyprowadzenie w SIO do włączania i
    wyłączania silnika magnetofonu.

    W sumie to tak, jak do portu RS-232 w PC-cie można podpiąć i
    drukarkę, i modem, i myszkę, i cokolwiek, do czego jest _programowy_
    sterownik. Do tego dedykowane linie dla typowych urządzeń (np. "ring"
    do modemu).

> [...]
    > demanded very low amounts of leakage and had to pass an extensive
    > testing suite.
    >
    > The Apple II, one of the few pre-built machines that connected to a
    > television in that era, had avoided this problem by not including the
    > RF modulator in the computer.
    > Instead, Apple arranged a deal with a local electronics company, M&R
    > Enterprises, to sell plug-in modulators under the name Sup'R'Mod.
    > This meant the Apple did not, technically, generate television signals
    > and did not have to undergo FCC testing.

    A tego nie rozumiem. Co ma SIO do wyjścia RF?

    --
    Artur Stachura