    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: ZX Spectrum
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <rmn7jo$3jc$1@dont-email.me> <rmnqph$8ee$1@dont-email.me>
    <5f900d07$0$517$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f9036ed$0$554$65785112@news.neostrada.pl> <rmpllf$7lq$1@dont-email.me>
    <5f9063c9$0$11920$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f918262$0$11920$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@l...localdomain>
    <5f91c760$0$503$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@l...localdomain>
    <5f91dbe7$0$542$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@l...localdomain>
    <5f92dd5b$0$11916$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@l...localdomain>
    <5f93003e$0$11917$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@l...localdomain>
    <z...@4...net>
    <s...@l...localdomain>
    <5f96c09d$0$11930$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@l...localdomain>
    Date: Mon, 26 Oct 2020 20:37:08 +0100

    Dnia 26 Oct 2020 18:48:18 GMT, Artur Stachura napisał(a):

    > Ten protokół po stronie komputera był obsługiwany przez program
    > sterownika, który mógł być dowolnie skomplikowany; każde podpinane do
    > SIO urządzenie miało swój własny sterownik programowy (np. systemowe
    > "C:", "D:" i "P:").

    Tym niemniej jakis tam protokol komunikacji ze stacja dyskietek musi
    byc. Odczyt, zapis, seek, formatowanie ...

    > Myk z magnetofonem był OIDP taki, że przy operacji zapisu na taśmę
    > SIO wypluwało nie "cyfrowe" zera i jedynki ale analogowe sygnały o
    > dwu częstotliwościach.

    Dwie czestotliwosci, ale chodzi mi po glowie, ze w napieciach
    "cyfrowych". W pokeyu byly timery rozne i generowaly prostokatne
    przebiegi. Choc bylo tyg generatorow chyba ze cztery i jakos sie
    sumowaly ... ale moze to nie do magnetofonu...

    > Przy odczycie za to umieszczony w magnetofonie
    > konwerter sygnału czytanego z taśmy wystawiał na SIO sygnał cyfrowy o
    > poziomach TTL.

    Tak - i dekodowal te czestotliwosci na ciag bitow 0 i 1

    > Niektóre aspekty komunikacji z urządzeniem miały też wsparcie
    > sprzętowe - np. było oddzielne wyprowadzenie w SIO do włączania i
    > wyłączania silnika magnetofonu.
    >
    > W sumie to tak, jak do portu RS-232 w PC-cie można podpiąć i
    > drukarkę, i modem, i myszkę, i cokolwiek, do czego jest _programowy_
    > sterownik. Do tego dedykowane linie dla typowych urządzeń (np. "ring"
    > do modemu).

    no w wszedzie jest w srodku mikroprocesor, choc moze w prostej myszce
    nie. W dodatku tu masz jedno urzadzenie, w atari bylo kilka naraz,
    czyli jakby blizej do USB.

    > A tego nie rozumiem. Co ma SIO do wyjścia RF?

    Czytaj dalej. Skoro mieli RF, to musieli miec niski poziom zaklocen,
    wiec musieli dobrze zaekranowac caly komputer i zrobic jakies malo
    promieniujace peryferia i kable.

    Ciekawe, jak to ze Spectrum i ZX81 bylo ... tam nie bylo takiego
    ekranowania

    J.