  • Data: 2020-12-31 09:18:41
    Temat: Re: Zawracanie gitary
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Thursday, 31 December 2020 at 02:58:35 UTC+1, Marcin Debowski wrote:

    > Ja mam problem z wymądrzaniem, bo z jednej strony czasami coś się wydaje
    > może i głupie i chciałoby się to tak nazwać, a zdugiej strony mam
    > świadomość ograniczającej perspektywy (układu w którym się znajduje).
    > Tylko gdzie ustanowić granicę? Czy przyjęcie braku uniwersalności
    > przestrzeni euklidesowej z faktem, że wielu zaginionych statków nigdy
    > nie odnaleziono czyni niegłupim założenie, że część z nich mogła spaść z
    > krawędzi? :)

    No to się ponawymądrzam. Częstotliwość struny jest funkcją nieliniową, jest wprost
    proporcjonalna do siły naciągu pod pierwiastkiem i odwrotnie proporcjonalna do
    ciężaru na metr, też pod pierwiastkiem.. Siła naciągu zależy od stałej sprężystości
    (czyli jej średnicy), znaczy przy znanej zmianie odległości między końcami struny,
    zmiana siły naciągu zależy od grubości struny, a potem zmiana jej częstotliwości jest
    wprost proporcjonalna do pierwiastka siły naciągu i odwrotnie proporcjonalna do
    pierwiastka jej ciężaru na metr (czyli grubości). Nie ma zatem żadnego racjonalnego
    powodu żeby spodziewać się fortepianów, gitar czy innych instrumentów strunowych
    rozstrajających się w kontrolowany i przyjemny dla ucha sposób.