    From: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Zawracanie gitary
    Date: Sat, 9 Jan 2021 20:56:01 +0100
    <rt2h33$hbm$1$opajak@news.chmurka.net>
    <1exto5tx8041a$.1w5ieqp9hrocw$.dlg@40tude.net>
    <rt7fd1$a7$1$opajak@news.chmurka.net>
    <1hat8hn4f8e3g$.1iqf1dqt185ti$.dlg@40tude.net>

    W dniu 2021-01-07 o 20:20, J.F. pisze:

    > Zobacz np kpt Wrone, ktory z awaria hydrauliki polecial przez ocean
    > ... no dobra, zakladam ze sprawdzil MEL i producent pozwolil.

    To nei była krytyczna awaria. W B767 są chyba 3 systemy hydrauliki.
    Jeśli by awaria stanowiła zagrożenie, to z pewnością kpt. Wrona by
    zgłosił mayday.
    Zrzucanie kilkudziesięciu ton paliwa, żeby wylądować w USA nie było tej
    sytuacji właściwe. Mimo że cały incydent nie był winą pilotów, to jednak
    nie wykazali się
    inicjatywą. W efekcie kpt. Wrona przestał latać.

    > Tylko nie bardzo wiadomo:
    > -sami tacy sluzbisci tam pracuja,
    > -kare mu niedawno przywalili za przekroczenie czasu pracy,
    > -nie chcieli zaplacic za nadgodziny ... bo przeciez ich nie ma przy
    > takich limitach,
    > -po prostu PAD nie lubi, a tu taka okazja sie trafila ...

    Po prostu każdy ma świadomość, że przekroczenie może się skończyć
    odebraniem licencji (tak, na kontrolerów też jest więcej chętnych, niż
    miejsc).
    Gdyby cokolwiek się wydarzyło, to ULC + prokurator. Z cała sympatią dla
    PAD i za żadne pieniądze nie zaryzykował bym. Ponadto każdy ma świadomość,
    że w przeciwieństwie do drogowych, przepisy lotnicze są "krwią pisane" i
    nikt nie chce powtórzyć błędu, który przyczynił się do ich powstania.

    > Przy czym o ile pamietam dyskusje, to wychodzilo jakos tak, ze po
    > oficjalnym zakonczeniu pracy lotniska teoretycznie kazdy moze sobie
    > przelatywac przez jego teren, i zderzyc sie ze startujacym samolotem,
    > wiec rozeslano NOTAM o wydluzeniu pracy lotniska tuz przed ... i
    > ciekawe jaka mozliwosc zapoznania mialby jakis przygotny pilot
    > awionetki, ktory wystartowal godzine wczesniej ...
    >
    > A tu co - pozwolili panu prezydetowi na start.

    Ma transponder? Ma. No to załoga go widzi.

    > I ciekawe, czy by ich zwolniono, gdyby ktos nie naglosnil sprawy.
    > A naglosnil ... jakby to byl zwykly cywilny lot, to moglby ktos nie
    > nie zauwazyc.

    Raz się zdarzyło, że 2 pilotów po sześcdziesiątce chciało poprowadzić
    samolot z pasażerami do Polski. No i Angole nie pozwolili na start.
    Po prostu 1 pilot musi być młodszy.

    > Zakaz moze wynikac z wymogow ubezpieczyciela, ale ... ciekawe - w LOT
    > taki rygor panuje, czy akurat ta dwojka bya do odstrzalu ...

    Ale co za problem dla LOTu, na ich miejsce jest 20 chętnych, którzy
    dostają rozwolnienia na myśl o złamaniu procedur.

    > LOT tam w ogole lata?
    > Bo podejrzewam, ze tez by woleli aby pilot wystartowal, niz zeby
    > pasazerow trzeba bylo wypraszac, pieniadze zwracac, hotele zalatwiac
    > ... ale moze sie myle, i taka wysoka w LOT kultura, ze by pilota
    > ukarali za te minute:)

    No widzisz, to jest właśnie ta różnica, dla wojskowego to rozkaz, "co?
    JA nie dam rady?!". Dla cywilnego - pi'ę, na ch' mam sie narażać.

    > Nawiasem mowiac - kiedys przeczytalem, ze zdaniem konstruktora Tu-154
    > to bardzo bezpieczny samolot, i nie bylo wypadku z winy samolotu.
    > Odszukalem jakies zestawienie - istotnie, te wypadki co byly, to z
    > winy pilotow.

    No bo to jest bezpieczny samolot. Niezbyt ekonomiczny, nie najłatwiejszy
    w pilotażu, przestarzały, ale np. szybszy niż inne pasażerskie. Tam są
    co prawda te same motorki, co w IŁ 62, ale o 1 stopień sprężania mniej.
    Wszystko zależy od przeglądów, a po IŁach to pewnie pierwsze na co
    patrzą, to na łożyska.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa