    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>
    Subject: Re: Że kiedyś takie wynalazki chciało się produkować...
    <5f0ec523$0$17343$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <5f0ee206$0$555$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <s...@l...localdomain>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <s...@l...localdomain>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    Date: 15 Jul 2020 16:39:42 GMT

    On Wed, 15 Jul 2020 18:09:48 +0200, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

    > Nastąpiła też zmiana w sensowności używania programów kompresujących.
    > Na XT kompresja troche trwała. Postęp widać było, gdy używało się
    > programu PKLite. Ten kompresował programy wykonywalne (EXE), nie
    > pozbawiając ich atrybutu bycia programem. Plik był dużo mniejszy,
    > zawierał rozpakowujący kod, który wersję rozpakowaną umieszczał w
    > pamięci i wykonywał. Mimo, że musiała nastąpić dodatkowa dekompresja,
    > spakowane programy uruchamiały sie szybciej niż niespakowane. Bo
    > załoadowanie dłuższego pliku do pamięci, nie tylko z dyskietki,
> [...]

    Pamiętam PKLite, ale z czasów, kiedy już praktycznie nie uruchamiało
    się programów z dyskietki, bo w każdym komputerze był dysk twardy.
    Przydatność tego kompresora zmalała znacznie, gdy programy użytkowe
    oprócz pliku *.exe zawierały multum pomocniczych plików (bibliotek,
    fontów itp.). Wtedy popularny stał się Stacker (przejęty potem przez
    MS), który kompresował w sposób przeźroczysty dla użytkownika całą
    zawartość dysku.

    --
    Artur Stachura