eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaZmiana ISO - jak działa? › Re: Zmiana ISO - jak działa?
  • Data: 2009-01-02 01:54:54
    Temat: Re: Zmiana ISO - jak działa?
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Bassteq rzecze:

    > A terraz chwal sie jaki masz pomysł na zczyt z matrycy :D
    > Może to jakiś inżynier z Nikona (czy innego tam) czyta

    Jeżeli sama matryca rejestruje to samo niezależnie od ISO, to tak naprawdę
    tracimy jakieś 3-4EV użytecznej dynamiki. Już mówię czemu. Przyjmuję
    założenie, że wzmocnienie jest po naświetleniu.

    Te lepsze matryce na ISO100 nie szumią w ogóle, to znaczy rozjaśniając
    cienie nie pojawia się żaden szum, po prostu jest tam czerń która robi się
    szara a potem biała. W żadnym wypadku nie przypomina to tego, co widać po
    przestawieniu ISO na 1600. Zakładając to co wcześniej, oznacza to tyle, że
    matryca zarejestrowała tam detale (i szum), które jednak nie załapały się na
    ISO100 z powodu tak niskiej wartości, że nie przebiły się przez błąd
    kwantyzacji przetwornika AC. Innymi słowy, nie starczyło sygnału do
    przebicia się z 0 -> 1. Ale już na ISO1600 pojawią się dodatkowe detale i
    pojawi się szum (bo sygnał będzie wzmocniony 16 razy zanim dotrze do
    przetwornika). Czyli - ISO1600 to tak naprawdę odczyt tych brakujących
    kawałków cieni, które matryca zarejestrowała, ale przetwornik zamienił w
    czerń na ISO100.

    Tak więc używając przetwornika z rozdzielczością większą o 4 bity, lub po
    prostu dokonując kilku odczytów z matrycy (np. ISO100, ISO400 i ISO1600)
    można by skonstruować plik o pełnej dynamice, w którym ISO100 także będzie
    zawierać zaszumione detale, widoczne normalnie dopiero na ISO1600. Co
    więcej, w takim przypadku traci w ogóle sens ustawianie ISO w aparacie - RAW
    zawiera pełnię informacji o matrycy i wszystko można zrobić w
    postprocessingu.

    Prosty przykład - mamy standardowego CMOS-a lub CCD (co pewnie ma tu
    znaczenie), robimy zdjęcie pod słońce, naświetlając tak, żeby nie było
    przepalenia nieba. Prawdopodobnie obiekty w cieniu nam się wyczernią.
    Dodatkowo zakładamy taki przypadek, że nie da się ich wyciągnąć w obróbce -
    zdjęcia z wnętrza zacienionego pokoju z oknem na niebo zwykle tak wychodzą,
    niezależnie jak dobra to jest matryca. Potem robimy drugie zdjęcie - nie
    zmieniamy parametrów migawki i przysłony, ale przechodzimy z ISO100 na 1600.
    Teraz wszystko będzie dla człowieka cztery razy jaśniejsze i pojawią nam się
    detale w cieniach (a niebo się oczywiście przepali) - de facto teraz
    zrobilismy naświetlenie "na cienie".
    Ale jeśli to wzmocnienie odbyło się po naświetleniu matrycy, to tak naprawdę
    wystarczyłaby pojedyncza ekspozycja, żeby wydobyć wszystkie te dane.
    Oczywiście detale które pojawiłyby się w cieniach nie byłyby tak czyste, jak
    powstałe przy zwiększeniu ekspozycji o te 4EV za pomocą czasu lub przysłony,
    ale i tak by tam były i dały w efekcie dynamikę dużo wiekszą niż obecne
    matryce.
    --
    Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment

    Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: