  • 81. Data: 2023-09-04 20:34:55
    Temat: Re: aku w latopach nieużywanych
    Od: M M <m...@g...com>

    poniedziałek, 4 września 2023 o 16:47:41 UTC+2 J.F napisał(a):
    > Autem trzeba raz na tydzien jeździć, albo - podłączyc ładowarke.
    > Delikatną na stałe, "prostownik" na poł godziny co tydzien.
    W jednym starym rzadko jeżdżonym aucie mam mały panel PV "12V 30W" (Voc=21V Isc=1,9A)
    za szybą bagażnika, podłączony do gniazda zapalniczki (VW Golf IV akurat ma tam
    napięcie cały czas, nie odłączane kluczykiem). Wcześniej po zbyt długim postoju nie
    odpalał (rozrusznik jeszcze kręcił, ale komputer się resetował przy spadkach napięcia
    - niby prosty 1.9 SDI ale już pompa wtryskowa sterowana komputerem).

  • 82. Data: 2023-09-04 22:52:30
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 04.09.2023 o 18:01, J.F pisze:

    > A my tu chyba o takim, który nie jezdzi, bo jakby jezdził, to by nie
    > było problemu :-)

    Dlatego monitoring.

    > No i przez ten monitor będziesz ładował co tydzien.
    > Tyle wiadomo i bez monitora :-)

    Wiele nie trzeba by zrobić lepszy niż mi wyszedł :-)

  • 83. Data: 2023-09-05 06:48:13
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Monday, September 4, 2023 at 6:12:25 a.m. UTC-5, Arnold Ziffel wrote:

    > Czemu uważasz monitorowanie rozładowywanego akumulatora za sensowniejsze
    > od zapobiegnięcia rozładowywaniu?

    Nie monitorowanie rozladowanego tylko naladowanego.
    Jak aku w aucie traci 20 albo 30% w tydzien to trzeba co tydzien podlaczyc i
    doladowac.
    Ale zeby to wiedziec trzeba mierzyc.

    A co jak jednak zona pojechala tym autem do sklepu? skad wiesz ile sie doladowalo?

    Scenariusz nie popularny ale u mnie tez sie trafia.

    Flota kilku samochodow dosyc specjalnych.
    Niektore uzywane rzadko ale czasem uzywane. Albo uzywane nierownomiernie.
    Warto bylo by na stronce wiedziec ze aku do doladowania. Albo maila dostac ze aku ma
    tylko 60%.

    Albo miec mozliwosc stwierdzenia ze jak aku byl nowy to wytrzymywal 4 tygodnie w
    "stojaku" a teraz tylko 1.5 tygodnia. Czyli trza by wymienic.
    Albo Ze nowy aku wytrzymywal 4 tygodnie a teraz nowy wytrzymuje tylko 2. Czyli trza
    by zajrzec co sie dzieje.
    Np. w tojotach zdycha czujnik zamkniecia drzwi. Niby auto sie zamyka, swiatla gasna i
    wyglada ze spi ale nie spi. Komp caly czas pracuje czekajac az drzwi sie domkna i sie
    nie doczeka bo czujnik felerny.

    To tylko ostatni rok moich przygod gdzie takie pomiary pomogly by wyczaic co jest nie
    tak i skrocily czas szukania problemu.

    A kawal z podpisu dobrales taki ze teraz to kto inny sie znizyl do czyjegos
    poziomu...

  • 84. Data: 2023-09-05 06:52:50
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Monday, September 4, 2023 at 8:03:08 a.m. UTC-5, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Tu nie leżał.
    > Pewnie tak, ale w to nie wnikam. Stary akumulator trzeba oddać przy
    > zakupie nowego. Kolega mi pomógł w tej operacji (przywiózł akumulator
    > z zaprzyjaźnionego sklepu, który mógł poczekać na dostarczenie starego;
    > potem się okazało, że sklep z akumulatorami mam 30 metrów od garażu).

    Jak zwykle bajki z mchu i paproci. Oj Panie....

    https://www.autocentrum.pl/publikacje/porady/doplaci
    sz-30-zl-do-akumulatora-jesli-nie-oddasz-starego-to-
    nie-wyludzenie-a-prawo-poradnik/
    https://mamodpad.wastemaster.pl/blog/czy-kupujac-now
    y-akumulator-trzeba-oddac-zuzyty

    Tobie nie wstyd pisac takie fantasmagorie i sie podpisywac nazwiskiem? Co 2-3 dzien
    widze ze jakies bajki piszesz i nawet mi sie juz reagowac nie chce.

  • 85. Data: 2023-09-05 11:47:14
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 5 September 2023 at 06:48:15 UTC+2, ptoki (ptoki) wrote:

> [...]
    "stojaku" a teraz tylko 1.5 tygodnia. Czyli trza by wymienic.
    > Albo Ze nowy aku wytrzymywal 4 tygodnie a teraz nowy wytrzymuje tylko 2.

    C o za bełkot

    Aku zabudowany w samochodzie, jak jest sprawny, to może kilka miesięcy stać i zapali

    A jak złom to złom i należy wypierdzielić na hasiok, a nie wiecznie doladowywać.

    "Warto bylo by na stronce wiedziec ze aku do doladowania. Albo maila dostac ze aku ma
    tylko 60%.

    Żadnych emaili, żadnych goownianyc h stronek, bo to żre prunda i wymaga modułu GSM/
    SMS/SIM card

    Baba z miernikiem z torebce nie lata
    \ale są aku samochodowe ze wskaxnikiem naladowania

    A najlepszy test to załączamy światła drogowe i zaczynamy kręcić rozrusznikiem.
    Jak światła przygasają to mamy akuzłoma, albo klemy zasyfiałe, ale masa alternatora
    luźna

    I tyle w temacie codziennego ględzenia.

    W Hameryce kupujemy najtańszego aku, bo wszystkie są od jednego producenta, mimo
    różnych naklejek.

    Przed upływem gwarancji wymieniamy u sprzedawcy na nowy i kolejne 3 lata jazdy bez
    problemu.

    I tak działa prawo konsumnckie w Hameryce

    Jak się chce to się da.,

  • 86. Data: 2023-09-05 13:50:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ptoki (ptoki) udzieliły autocentralnych porad:

    > Jak zwykle bajki z mchu i paproci. Oj Panie....
    >
    > https://www.autocentrum.pl/publikacje/porady/doplaci
    sz-30-zl-do-akumulatora-jesli-nie-oddasz-starego-to-
    nie-wyludzenie-a-prawo-poradnik/

    ABSTRACT:
    "Nie wszystkie sklepy godzą się na opłatę depozytową i zastrzegają sobie
    prawo do sprzedaży wyłącznie ze zwrotem akumulatora o zbliżonej masie".

    Cytowane opracowanie nie analizuje całego spektrum zachowań spotykanych
    w sklepach. Bywa tak (małe stacje benzynowe), jak z piwem w butelkach --
    sprzedadzą, pobiorą kaucję, ale odzyskać jej nijak bez stawania na głowie.
    Albo przyjmą i kasę oddadzą, ale najwyżej po trzech dniach, a o ustawowych
    trzydziestu można zapomnieć (oj panie, już miesiąc zamknąłem, i w ogóle
    nie przypominam sobie, żeby pan u mnie kupował, idź pan do PSZOK).

    Ja to może dziwny jestem, ale nie mam ochoty na jeżdżenie po PSZOKach
    albo na użeranie się z groszowymi kaucjami. Zreszta nie tyle chodzi mi
    o kasę, tylko co ja z tym złomem później mam zrobić.

    Moja Sprawdzona Metoda Wymiany Akumulatora wygląda od lat niezmiennie.
    Jak tylko automobil słabuje przy kręceniu rozrusznikiem, jadę do
    pobliskiego sklepu z akumulatorami, gdzie miły pan wychodzi na parking,
    wyciąga baterię, wkłada nową, a na koniec jeszcze mierzy napięcie
    ładowania. Tym razem metoda ta zawiodła, bo okres agonalny skrócił się
    z tygodnia do trzydziestu sekund -- i o tym jest ten wątek. Jak na grupę
    o prądzie przystało. A nie o jakichś pieprzonych trzech dychach kaucji.

    > Tobie nie wstyd pisac takie fantasmagorie i sie podpisywac nazwiskiem?
    > Co 2-3 dzien widze ze jakies bajki piszesz i nawet mi sie juz reagowac
    > nie chce.

    Sam nie wiem, czy smucić się czy cieszyć, że mam na grupie psychofana.
    Takiego, co to nawet jak mu się nie chce, to zawsze przeczyta, zrobi
    statystykę i czepi się jakichś szczegółów.

    Jarek

    --
    -- Szwejku, Jezus Maria, Himmelherrgott, ja was zastrzelę, bydlę jedno,
    ośle, kretynie, gówniarzu jeden! Czy można być takim bałwanem?

  • 87. Data: 2023-09-05 14:26:09
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 04.09.2023 o 20:34, M M pisze:
> [...]
    napięcia - niby prosty 1.9 SDI ale już pompa wtryskowa sterowana komputerem).

    No i ludzie superkondensatory wkładają zamiast aku.

  • 88. Data: 2023-09-05 14:33:47
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 05.09.2023 o 06:48, ptoki (ptoki) pisze:

    > Nie monitorowanie rozladowanego tylko naladowanego.
    > Jak aku w aucie traci 20 albo 30% w tydzien to trzeba co tydzien podlaczyc i
    doladowac.
    > Ale zeby to wiedziec trzeba mierzyc. ...

    O to to. I to, co dalej opisujesz.

> [...]
    >
    > To tylko ostatni rok moich przygod gdzie takie pomiary pomogly by wyczaic co jest
    nie tak i skrocily czas szukania problemu.

    No ale ... czym monitorujesz? Ja ESP8266 dałem w gniazdo OBD2 co byłoby
    nawet ok, gdybym tego ESP usypiał. Teraz sobie myślę, że można to
    wszystko, czyli pomiar i uspypianie, zrobić nawet w ESPHome by mieć w
    HomeAssistancie.

    > A kawal z podpisu dobrales taki ze teraz to kto inny sie znizyl do czyjegos
    poziomu...

    Coś jak reklamy w tv. Powtarzają się, niekoniecznie śmieszne są, itp

  • 89. Data: 2023-09-05 17:04:47
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 5 Sep 2023 13:50:12 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:
> [...]
    > "Nie wszystkie sklepy godzą się na opłatę depozytową i zastrzegają sobie
    > prawo do sprzedaży wyłącznie ze zwrotem akumulatora o zbliżonej masie".

    A propos ... przy tych małych do UPS, to mi chyba nie naliczyli kaucji
    ..

> [...]
    > trzydziestu można zapomnieć (oj panie, już miesiąc zamknąłem, i w ogóle
    > nie przypominam sobie, żeby pan u mnie kupował, idź pan do PSZOK).

    Sa jeszcze na stacjach akumulatory?

    Ostatnio chyba poznikały z supermaketów ... ale poczekajmy do
    listopada :-)

    > Ja to może dziwny jestem, ale nie mam ochoty na jeżdżenie po PSZOKach
    > albo na użeranie się z groszowymi kaucjami. Zreszta nie tyle chodzi mi
    > o kasę, tylko co ja z tym złomem później mam zrobić.

    Wrzucasz do piwnicy, i masz potem jeden na pewno zepsuty akumulator do
    zwrotu, i jeden słaby z auta :-)

> [...]
    > pobliskiego sklepu z akumulatorami, gdzie miły pan wychodzi na parking,
    > wyciąga baterię, wkłada nową, a na koniec jeszcze mierzy napięcie

    A błąd. Najpierw napiecie ładowania.
    Przy czym ja od lat mam takie gadzety do zapalniczki - kiedys
    woltomierz, ostanio ładowarkę USB z woltomierzem, amperomierzem

    > Tym razem metoda ta zawiodła, bo okres agonalny skrócił się
    > z tygodnia do trzydziestu sekund -- i o tym jest ten wątek.

    IMO - z reguły tak jest.
    No chyba, ze porządny jestes i wymieniasz z zapasem :-)

    J.

  • 90. Data: 2023-09-05 17:26:58
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 5 Sep 2023 02:47:14 -0700 (PDT), a a wrote:

    "stojaku" a teraz tylko 1.5 tygodnia. Czyli trza by wymienic.

    > C o za bełkot
    > Aku zabudowany w samochodzie, jak jest sprawny, to może kilka miesięcy stać i
    zapali

    a) współczesne samochody troche biorą na postoju. Glupie 20mA i 50Ah
    po 100 dniach znika. Aku ma np 60Ah, ale jak troche zuzyty,
    to zostało 40Ah, i juz nie zapali.

    b) jest samorozładowanie akumulatora, i tu podają np od 0.1% do 0.7%
    dziennie. Im cieplej, tym szybciej.

    c) rozładowanie akumulatora ołowiowego szkodzi mu, wiec nie wiem czy
    nawet ten 1 miesiąc do dobrze.

    d) a tu masz przyklad, ze jest jeszcze gorzej
    https://forum.toyotaklub.org.pl/index.php?topic=4124
    5.0

    Hybryda ma duzy akumulator trakcyjny, i mały 12V.
    Elektroniki przybyło, akumulatora ubyło, i 2 tygodnie nie sa
    gwarantowane :-)

    > A jak złom to złom i należy wypierdzielić na hasiok, a nie wiecznie doladowywać.

    Tylko mówimy o aucie, które mało jeżdzi, a duzo stoi.

> [...]
    ma tylko 60%.
    > Żadnych emaili, żadnych goownianyc h stronek, bo to żre prunda i wymaga modułu GSM/

    Mozna oszczedne radio, mozna ten GSM raz na dzien włączyc, albo tylko
    w razie potrzeby ..

    > Baba z miernikiem z torebce nie lata
    > \ale są aku samochodowe ze wskaxnikiem naladowania

    Nie dla bab.
    I nie dla chlopów, bo kto bedzie zaglądał.
    Kamerke zamontowac? to dopiero rozładuje aku :-)

    > A najlepszy test to załączamy światła drogowe i zaczynamy kręcić rozrusznikiem.
    > Jak światła przygasają to mamy akuzłoma, albo klemy zasyfiałe, ale masa alternatora
    luźna

    IMO - zawsze przygasają.

    Tylko ... jak kiedys dojechałem aku do 4Ah pojemnosci.
    Słownie: cztery Ah.

    Zapalał bez problemu. Ale swiateł nie mogłem włączonych zostawic nawet
    na 15 minut ...

    > W Hameryce kupujemy najtańszego aku, bo wszystkie są od jednego producenta, mimo
    różnych naklejek.

    A ktorego?

    > Przed upływem gwarancji wymieniamy u sprzedawcy na nowy i kolejne 3 lata jazdy bez
    problemu.
    > I tak działa prawo konsumnckie w Hameryce

    A na jakiej podstawie wymieniacie?

    Kiedys był reportaz o babci z USA i jej 50-letnim samochodzie.
    ona z kolei lubiała kupować wcale nie najtansze, ale z "wieczystą
    gwarancja".
    No i za akumulatory, tłumiki, itp juz nie płaci.

    https://youtu.be/RJc5NxtoGAQ?t=82

    J.